Reservedele kræver ny forsyningskæde

KK Wind Solutions oplever kraftig vækst i eftersalgsservice. Det udfordrer styringen af forsyningskæden, fordi et reservedelslager kræver en helt anden lagerstyring end et produktions- og råvarelager. En master-studerende har sammen med KK Wind Solutions set nærmere på udfordringer og løsninger.

4. Ida Skov Jensen har regnet sig frem til, at det samlet set vil være en fordel for KK at etablere to reservedelslagre frem for kun at have ét reservedelslager. Foto: KK Wind Solutions..

12.06.2015

SCM.dk

Ida Skov Jensen har undersøgt udfordringer og muligheder for lagerstyring af KK Wind Solutions’ reservedele i sit kandidatspeciale, som hun afleverede i efteråret 2014 og blev præmieret med topkarakter for. Foto: Privat..

På bare ét år er KK Wind Solutions’ serviceforretning fordoblet, og alt tyder på, at den tendens fortsætter.

Antallet af varer, der bliver anvendt i serviceforretningen, stiger kraftigt, og det samme gør værdien af varerne.

De nye løsninger til vindmøllestyring, som KK Wind Solutions udvikler, er nemlig spækket med komponenter, der er væsentlig dyrere end de komponenter, styringerne tidligere indeholdt.

”Vi ser altså ind i en fremtid, hvor både mængden og værdien af reservedele stiger kraftigt. I dag henter vi vores reservedele fra hovedlageret i Polen, som er gearet til at forsyne vores produktion af nye produkter med varer. Man kan sige, at vi hægter reservedelskæden på vores hovedkæde. Men aftrækket fra vores serviceforretning er radikalt anderledes end aftrækket fra vores produktion, så det giver knas i styringen af forsyningskæden”, fortæller Henning de Haas, Head of Supply Chain Development, KK Wind Solutions.

Reservedele er uforudsigelige
Han har derved allerede peget på en hel stribe udfordringer ved lagerstyring af reservedele i vindmølleindustrien.

Den udfordring har kandidatstuderende fra Syddansk Universitet Ida Skov Jensen taget op. Hun har undersøgt udfordringer og muligheder for lagerstyring af KK Wind Solutions’ reservedele i sit kandidatspeciale, som hun afleverede i efteråret 2014 og blev præmieret med topkarakter for.

Læs også: Træk c-varer i en automat på produktionsgulvet

I specialet gennemfører hun detaljerede og avancerede beregninger af de grundlæggende lagerstyringsprincipper for virksomhedens reservedelsforsyningskæde, nemlig:

  • Hvor mange varer skal virksomheden bestille hos producenter og leverandører?
  • Hvornår skal virksomheden bestille?

Vindindustrien er en relativ umoden branche, hvor der sker en masse produkt- og teknologiudvikling, og møllerne ændrer sig hele tiden.

”Da nogle af varerne er dyre, og vi kan forvente, at den gennemsnitlige værdi af reservedelene vil stige kraftigt, kan vi ikke bare have et stort sikkerhedslager af alle varer”, fortæller Henning de Haas. Foto: Privat..

Henning de Haas og Ida Skov Jensen forklarer, hvordan styring af lager til produktion af nye komponenter til vindmøller er præget af rimelig troværdige prognoser og et relativt forudsigeligt aftræk af varer fra lageret, og at det modsatte kendetegner servicedelen.

Vindmøllers behov for service er uplanlagte og uforudsigelige. Hvis en mølle stopper med at virke på grund af mangel på en reservedel til en styring, som KK Wind Solutions har leveret, nytter det ikke at have lang leveringstid på reservedelen.

Et møllestop er lig med store økonomiske tab for hver time, der går, så kundens behov er meget hurtig levering af reservedelen, så møllen kan komme i gang med at producere strøm igen.

”Vi skal altså have reservedelen på lager, men vi ved ikke, hvornår eller hvor mange reservedele vores kunder får brug for. Vi ved heller ikke, hvor vi får brug for den, og KK Wind Solutions servicerer vindmøller i både Europa og Nordamerika med lagre i Polen, Danmark og USA”, fortæller Henning de Haas og tilføjer:

”Da nogle af varerne er dyre, og vi kan forvente, at den gennemsnitlige værdi af reservedelene vil stige kraftigt, kan vi ikke bare have et stort sikkerhedslager af alle varer. Det ville tilgodese salg og kundeservices’ interesser, men det ville også belaste vores omkostninger og derved vores konkurrenceevne voldsomt”.

Opgaven for Ida Skov Jensens kandidatspeciale var i grov enkelthed: Hvordan kan KK Wind Solutions (KK) sikre en optimal leveringstid for deres servicekunder uden, at det påfører virksomheden store lagerbindingsbyrder? Hun tog udgangspunkt i ordreflowet, hvor en ordre på en reservedel i dag bliver modtaget i KK’s kundeservice i Ikast.

Kundeservice behandler ordren afhængig af, hvor kritisk ordren er for kunden. Hvis ordren er meget kritisk og kræver meget hurtig levering, vurderer kundeservice i dag om, varen kan trækkes ud af hovedlageret i Polen.

Den fremgangsmåde er ikke holdbar i fremtiden, fordi kundekrav til KK’s hovedforretning stiger, og fordi løbende lean-implementeringer slanker lagerbeholdninger til et minimum.

Dobbeltkategorisering giver grundlag
”Jeg foreslår i afhandlingen, at KK indfører en dobbeltkategorisering af reservedelsvarer baseret dels på, hvor kritisk varen er for kunden og dels på varens værdi. Vareværdien varierer fra cirka 12 øre og op til 20.000 kroner. Varerne opdeles i to gange tre kategorier, og i praksis kalder jeg dem rød, gul og grøn samt A, B og C”, fortæller Ida Skov Jensen.

"Men aftrækket fra vores serviceforretning er radikalt anderledes end aftrækket fra vores produktion, så det giver knas i styringen af forsyningskæden”, fortæller Henning de Haas, Head of Supply Chain Development. Foto: KK Wind Solutions..

Røde varer er kritiske varer, der er årsag til møllestop og næsten skal transporteres i ambulance ud til kunderne. Gule varer skaber en reduceret møllefunktion, som kunden kan leve med i en begrænset tidsperiode. Grønne varer er ikke-kritiske varer.

Den kategorisering giver grundlaget for, at KK kan optimere balancen mellem høj kundeservice og hensyn til virksomhedens likviditetsbyrde i form af arbejdskapital.

Kategoriseringen bliver kombineret med lagerstyringsprincipper for ”hvor meget skal KK ordre” og ”hvornår skal KK ordre”. Det danner grundlag for en lagerstyringsmodel, der igen kan beregne lagerfinansieringsomkostninger ud fra forskellige serviceniveauer.

Ida Skov Jensen har også regnet sig frem til, at det samlet set vil være en fordel for KK at etablere to reservedelslagre ved henholdsvis det europæiske hovedlager i Polen og det nordamerikanske centrallager i Kansas, USA frem for kun at have ét reservedelslager.

To lagre vil kun forøge omkostningerne med 3,5 procent, og hun vurderer de strategiske fordele ved at have lager tættere på kunderne til at være store. Det vil både give højere kundetilfredshed og bedre muligheder for at vinde markedsandele på det voksende marked for service.

Universiteter hjælper virksomheder
Både Ida Skov Jensen og Henning de Haas peger på, at de to forskellige forsyningskæder kræver forskellige typer tankesæt, kompetencer og organisation.

”Vores produktion er flow-produktion, hvor vi leverer just-in-time fra lageret. Vores serviceforretning kræver et helt andet fokus, hvor vi skal være i stand til hurtigt at forstå kundens problem og forholde os til det”, fortæller Henning de Haas.

Læs også: Effektive pluk med iPad-lagerapp

KK har ikke implementeret Ida Skov Jensens lagerstyringsmodel for reservedele, men Henning de Haas fremhæver, at det er en stor hjælp for KK at få inspiration og blive udfordret på de gængse modeller:

”Det er en stor udfordring både at håndtere den daglige drift af forsyningskæden og parallelt udvikle nye løsninger og modeller. Her kan det være en stor gevinst at få en kandidat- eller Ph.D-studerende til at kaste nye tanker og beregninger på bordet. Vi kommer helt sikkert til at forholde os mere konkret til reservedelsforsyningskæden på et snarligt tidspunkt, og nu er vi bedre klædt på til udfordringen”.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

25.04.2025SCM.dk

Unge efterspørger social bæredygtighed på arbejdspladsen

25.04.2025SCM.dk

LEMAN går forrest i klimakampen med ambitiøse klimamål

24.04.2025Implement Consulting Group

Sponseret

Navigating pricing in an era of tariffs and trade shifts

24.04.2025SCM.dk

Mangfoldighed under pres: Danske erhvervsgiganter står fast

22.04.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Strategisk sparring og styrket samarbejde

22.04.2025SCM.dk

Kun 29 procent af supply chain organisationer er klar til fremtiden

14.04.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

Kvalitetsmodul løftes - AI Agent på vej

14.04.2025Bureau Veritas

Sponseret

ISO 9001 inspirationsseminar

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001 Intern Auditor

Bliv ISO 9001 Intern Auditor

Dato

28.04.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

29.04.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Introduktion til ISO 20001: Minimering af Food Waste & Loss

Vidste du godt, at der er en ny ISO-standard på vej, som fokuserer på at minimere fødevareaffald og -tab på en systematisk måde? Denne standard, der forventes udgivet i 2026, har fået betegnelsen ISO 20001.

Dato

29.04.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Webinar
BV Talks - Om Bæredygtighed

BV Talks er en webinarrække, hvor du kan høre engagerede fagpersoner med noget på hjerte fortælle om deres passion og dele ud af erfaringer, visioner og måske endda praktiske løsninger.

Dato

29.04.2025

Tid

09:00

Sted

Online på MS Teams

Bredana Axcite A/S
Webinar
Warehouse Management Only Mode

Med Warehouse Management Only Mode får I mulighed for at implementere lagerstyring i verdensklasse – uanset ERP-system. Og/eller starte implementering af D365 med dette modul alene.

Dato

29.04.2025

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

AGR
Webinar
Chain Reactions: The spark behind smarter supply chain decisions

Data: The First Link in the Chain

Dato

29.04.2025

Tid

12:30

Sted

Online on LinkedIn