Regnemaskine rykker reaktionshastigheden

Handelsvirksomheden CC&CO har altid haft høj leveringskvalitet. Men et nyt it-værktøj til planlægning i forsyningskæden har for alvor rykket på virksomhedens evne til lynhurtige og adrætte reaktioner på de ændringer, som sker altid og hele tiden.

Det er en udfordring for CC&CO, på linie med mange andre virksomheder, at håndtere ekstraordinære udsving i efterspørgsel, sæson og trends. Foto: CC&CO..

02.04.2013

SCM.dk

”Den største gevinst er, at vores reaktionstid på uforudsete aftræk er blevet meget hurtigere”, fortæller Supply Chain Director Brian Hansen, CC&CO. Foto: CC&CO..

CC&CO er en handelsvirksomhed, der fungerer som værdiskabende bindeled mellem producenter af løsninger inden for emballage, kontorartikler, papirprodukter, rengøring, skiltning samt digital print og workflow til en lang række virksomheder inden for forskellige brancher og segmenter.

”Vi er ekstremt kundeorienterede, vi har derfor altid i alle led af vores værdikæde været fokuserede på at fastholde en høj leveringskvalitet”, fortæller Supply Chain Director Brian Hansen og tilføjer:

”Balancekunsten er udover høj leveringskvalitet også at have styr på omkostninger, working capital og likviditet, således at vi kan generere en tilfredsstillende bundlinie. Her spiller vores sales-and-operations-planning proces samt forecasting med tilhørende planlægning en hovedrolle”.

Binder salg og forsyning sammen
Hver måned mødes de ansvarlige ledere fra alle dele af CC&CO’s værdikæde til et sales & operations planning møde (S&OP). Det er salgschefer for de forskellige salgssegmenter, supply chain ledelsen samt den adm. direktør. Her ser lederne i fællesskab på både de hårde tal og kvalitative analyser fra alle hjørner af forretningen.

”Vi starter altid med en runde til salgscheferne, som rapporterer om kundernes oplevelser og reaktioner. Vi er stærkt kundeorienterede, så det er det naturlige udgangspunkt. Vi evaluerer vores serviceniveau og vores lagerniveau. Har vi haft de rigtige varer på lageret i rette mængde til rette tid, så vi kunne imødekomme vores kunders behov?”

Udfordringen for CC&CO er naturligvis også at håndtere ekstraordinære udsving i efterspørgsel, sæson og trends.

Derfor ser S&OP gruppen tre måneder frem og vurderer på om, der er nye produktkategorier på vej, nye kunder med nye behov, nye salgskampagner etc. Der er mange faktorer, der spiller ind på vurderingen af de rette lagerniveauer for de forskellige varekategorier.

<p>”…det dedikerede it-værktøj formår at få mange flere nuancer med i analysen, og det er hurtigere”.</p>

Supply Chain Director Brian Hansen, CC&CO

Forecast starter med kunden
Inputtene fra S&OP-mødet bliver lagt ind i CC&CO’s planlægningssystem, som bliver drevet af it-værktøjet Slim4 fra virksomheden Slimstock. Brian Hansen har fem planlægningsmedarbejdere, der tager sig af den løbende forecast- og planlægningsproces. Det starter med, at CC&CO modtager forecasts fra virksomhedens store kunder. Disse forecasts bliver lagt direkte ind i Slim4, som sætter det i perspektiv til de historiske ordre- og plukdata fra de foregående 24 måneder.

Planlægningsgruppen anvender forecastværktøjet løbende til hele tiden at finjustere og skrue på lager- samt serviceniveau, så planlægningen i så høj grad som muligt tager højde for kundernes efterspørgselsmønster.

Højere hastighed
”Planlægningssystemet er utrolig fleksibelt og giver et glimrende overblik. Vi anvendte tidligere planlægningsmodulet i vores ERP, og vi må sige, at det dedikerede planlægningsværktøj formår at få mange flere nuancer med i analysen, såsom klassificering af varekategoriernes aftræksmønster, sæsonudsving, store enkeltordrer, trends etc. Den største gevinst er, at vores reaktionstid på uforudsete aftræk er blevet meget hurtigere, blandt andet grundet ændringsmeddelelserne i Slim4”, fortæller Brian Hansen:

”Den slags skaber bedre kundeservice og bedre working capital”.

Om CC&CO

CC&CO har 175 ansatte, som rådgiver om løsninger inden for emballage, kontorprodukter samt sign & digital.

CC&CO er ejet af PaperlinX Ltd., som er verdens førende papirgrossist med 6.500 ansatte i 26 lande.

Styring skaber resultater
Forecastværktøjet er integreret med ERP-systemet og også med ABC-tool, som er et værktøj til kategorisering og analyse af varegrupper fordelt på A, B og C kategorier afhængig af, hvor frekvent varen bliver plukket, og hvor stor betydning varen har på forretningen.

”Værktøjernes samspil gør, at vi tilsammen har en tættere styring af efterspørgsel, working capital og materialeflow. Vi kan blive endnu bedre til at udnytte de gode it-værktøjer, og det sætter vi også fokus på nu i en fase 2. Den optimerede styring af hele forsyningskæden har stor forretningsmæssig betydning for en handelsvirksomhed som vores”, fortæller Brian Hansen.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

I skal indberette emballage inden den 31. august

08.12.2023TECSYS A/S

Sponseret

Modernisering og effektivisering af distribution gennem Tecsys Transport Management System

01.12.2023Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Supply chain planning er 90 procent mennesker

27.10.2023SCM.dk

Udviklingen af demand planning står bomstille

24.10.2023SCM.dk

Tre stærke egenskaber ved supply chain planlægning

13.10.2023SCM.dk

Vi skal undre os sammen på tværs for at blive bedre

10.10.2023SCM.dk

Planlægning er blevet både vigtigere og vanskeligere

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle