Regnemaskine rykker reaktionshastigheden

Handelsvirksomheden CC&CO har altid haft høj leveringskvalitet. Men et nyt it-værktøj til planlægning i forsyningskæden har for alvor rykket på virksomhedens evne til lynhurtige og adrætte reaktioner på de ændringer, som sker altid og hele tiden.

Det er en udfordring for CC&CO, på linie med mange andre virksomheder, at håndtere ekstraordinære udsving i efterspørgsel, sæson og trends. Foto: CC&CO..

02.04.2013

SCM.dk

”Den største gevinst er, at vores reaktionstid på uforudsete aftræk er blevet meget hurtigere”, fortæller Supply Chain Director Brian Hansen, CC&CO. Foto: CC&CO..

CC&CO er en handelsvirksomhed, der fungerer som værdiskabende bindeled mellem producenter af løsninger inden for emballage, kontorartikler, papirprodukter, rengøring, skiltning samt digital print og workflow til en lang række virksomheder inden for forskellige brancher og segmenter.

”Vi er ekstremt kundeorienterede, vi har derfor altid i alle led af vores værdikæde været fokuserede på at fastholde en høj leveringskvalitet”, fortæller Supply Chain Director Brian Hansen og tilføjer:

”Balancekunsten er udover høj leveringskvalitet også at have styr på omkostninger, working capital og likviditet, således at vi kan generere en tilfredsstillende bundlinie. Her spiller vores sales-and-operations-planning proces samt forecasting med tilhørende planlægning en hovedrolle”.

Binder salg og forsyning sammen
Hver måned mødes de ansvarlige ledere fra alle dele af CC&CO’s værdikæde til et sales & operations planning møde (S&OP). Det er salgschefer for de forskellige salgssegmenter, supply chain ledelsen samt den adm. direktør. Her ser lederne i fællesskab på både de hårde tal og kvalitative analyser fra alle hjørner af forretningen.

”Vi starter altid med en runde til salgscheferne, som rapporterer om kundernes oplevelser og reaktioner. Vi er stærkt kundeorienterede, så det er det naturlige udgangspunkt. Vi evaluerer vores serviceniveau og vores lagerniveau. Har vi haft de rigtige varer på lageret i rette mængde til rette tid, så vi kunne imødekomme vores kunders behov?”

Udfordringen for CC&CO er naturligvis også at håndtere ekstraordinære udsving i efterspørgsel, sæson og trends.

Derfor ser S&OP gruppen tre måneder frem og vurderer på om, der er nye produktkategorier på vej, nye kunder med nye behov, nye salgskampagner etc. Der er mange faktorer, der spiller ind på vurderingen af de rette lagerniveauer for de forskellige varekategorier.

<p>”…det dedikerede it-værktøj formår at få mange flere nuancer med i analysen, og det er hurtigere”.</p>

Supply Chain Director Brian Hansen, CC&CO

Forecast starter med kunden
Inputtene fra S&OP-mødet bliver lagt ind i CC&CO’s planlægningssystem, som bliver drevet af it-værktøjet Slim4 fra virksomheden Slimstock. Brian Hansen har fem planlægningsmedarbejdere, der tager sig af den løbende forecast- og planlægningsproces. Det starter med, at CC&CO modtager forecasts fra virksomhedens store kunder. Disse forecasts bliver lagt direkte ind i Slim4, som sætter det i perspektiv til de historiske ordre- og plukdata fra de foregående 24 måneder.

Planlægningsgruppen anvender forecastværktøjet løbende til hele tiden at finjustere og skrue på lager- samt serviceniveau, så planlægningen i så høj grad som muligt tager højde for kundernes efterspørgselsmønster.

Højere hastighed
”Planlægningssystemet er utrolig fleksibelt og giver et glimrende overblik. Vi anvendte tidligere planlægningsmodulet i vores ERP, og vi må sige, at det dedikerede planlægningsværktøj formår at få mange flere nuancer med i analysen, såsom klassificering af varekategoriernes aftræksmønster, sæsonudsving, store enkeltordrer, trends etc. Den største gevinst er, at vores reaktionstid på uforudsete aftræk er blevet meget hurtigere, blandt andet grundet ændringsmeddelelserne i Slim4”, fortæller Brian Hansen:

”Den slags skaber bedre kundeservice og bedre working capital”.

Om CC&CO

CC&CO har 175 ansatte, som rådgiver om løsninger inden for emballage, kontorprodukter samt sign & digital.

CC&CO er ejet af PaperlinX Ltd., som er verdens førende papirgrossist med 6.500 ansatte i 26 lande.

Styring skaber resultater
Forecastværktøjet er integreret med ERP-systemet og også med ABC-tool, som er et værktøj til kategorisering og analyse af varegrupper fordelt på A, B og C kategorier afhængig af, hvor frekvent varen bliver plukket, og hvor stor betydning varen har på forretningen.

”Værktøjernes samspil gør, at vi tilsammen har en tættere styring af efterspørgsel, working capital og materialeflow. Vi kan blive endnu bedre til at udnytte de gode it-værktøjer, og det sætter vi også fokus på nu i en fase 2. Den optimerede styring af hele forsyningskæden har stor forretningsmæssig betydning for en handelsvirksomhed som vores”, fortæller Brian Hansen.

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Resten af ledelsen skal også forstå ESG

22.11.2024SCM.dk

Industrispecialist opkøber endnu en værktøjs-aktør

02.09.2024LOGISTIKCENTERET A/S

Sponseret

Løbende daglige forstyrrelser dræner logistikken

14.06.2024SCM.dk

5 benspænd for AI i supply chain planlægning

03.06.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

28.05.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Klarhed i timemåling på truck: A-tid kontra S-tid

29.04.2024Oracle Danmark A/S

Sponseret

Gartner anerkender igen Oracle som Leder i den seneste Magic Quadrant™ for Supply Chain Planning

11.12.2023RELEX Solutions

Sponseret

RELEX recognized as a Leader in 2023

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online