Region Syd satser på brugte kontormøbler

Indkøbsafdelingen i Region Syd vandt i oktober prisen ’Verdens bedste indkøber’. Det skete for et tiltag, der gør brugte kontormøbler til førstevalg i regionens hovedkvarter i Vejle.

Fra Venstre: Pedel Henrik Bandholm Jacobsen, Civilingeniør med speciale i bæredygtigt design Nicoline Nørup Sillesen og Category Manager Ditte Nicolajsen, der står bag aftalen. Foto: Region Syd..

17.11.2021

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Når gamle hæve-sænkeborde og kontorstole i regionshuset i Vejle skal skiftes ud, bliver der ikke købt nyt. Fremover bliver brugte møbler nemlig førsteprioritet, når regionshusets 700 medarbejdere skal have nye møbler til kontorerne.

Det er brugte møbler i god stand og af samme karakter, som dem der normalt bliver købt, men som er blevet til overs hos andre virksomheder, der får nyt liv i regionshuset.

Regionsdirektør Jane Kraglund fortæller: ”Vi er en stor arbejdsplads, hvor vi skal gentænke vores forbrug af hensyn til miljøet, og vi skal til enhver tid overveje om, det giver mening at købe nyt. Derfor laver vi nu for første gang et samarbejde med en leverandør, som sikrer, at brugte møbler får nyt liv hos os. Det er et vigtigt skridt i at nå vores mål om at reducere regionens egen klimabelastning gennem grønne og bæredygtige indkøb”.

75-85 procent af regionens klimabelastning stammer fra indkøb af produkter, og derfor er grønne indkøb helt afgørende, hvis vi skal lykkes med at mindske vores klimaaftryk.

Annette Bjørn

Jane Kraglund tilføjer: ”Som stor offentlig arbejdsplads er det vores ambition af være blandt de forreste i den grønne omstilling. Det gør vi blandt andet via vores klimahandleplaner og løbende via vores nye indkøbspolitik”.

Hvert år bliver der i gennemsnit købt 100 nye skriveborde og 270 stole til kontorer, kantine og andre lokaler i regionshuset.

En banebrydende partnerskabsaftale
Samarbejdsaftalen er indgået med leverandøren Holmris B8. Sustainability Director Steffen Max Høgh fortæller: ”Region Syddanmark melder sig forrest i resten af feltet på grønne offentlige indkøb ved at indgå en partnerskabsaftale, hvor de aktivt har taget stilling til, at de primært vil købe brugte møbler, så længe de kan dække deres behov.

Hertil kommer, at eventuelle overskydende møbler fra regionen, vil gå til donation fremfor at blive smidt ud. Det er banebrydende og afgjort noget, vi kommer til at se mere til i nær fremtid”.

Han supplerer: ”Som udgangspunkt er materialerne og produktion den største klima- og miljøbelastning ved et møbel. Mange tror, at det er transport, men det er en lille del i forhold til, hvad det koster at lave et møbel. Derfor er genbrug og istandsættelse af møbler utrolig vigtige redskaber i kampen mod klimaudfordringerne”.

Fakta om aftalen

Samarbejdsaftalen løber frem til juni 2022, hvor erfaringerne skal evalueres. Perioden skal bruges til at samle erfaringer med køb af brugte møbler herunder kvaliteten og udbudsmuligheder. Håbet er, at ordningen gøres permanent og på sigt kan udbredes til regionens sygehuse.
Køb af møbler til regionshuset i Vejle foregår efter følgende rangordning:
1. Genbrug af egne møbler i huset
2. Køb af brugte møbler
3. Køb af nye møbler efter aftale
Udover at gavne miljøet vil den nye aftale også have socialøkonomiske gevinster. Når kontormøblerne trænger til en kærlig hånd, vil det være socialt udsatte borgere, som står for renoveringen. Aftalen understøtter FN's verdensmål nr. 12 og 17.

Længere levetid gavner klimaet
I 2020 fik Region Syddanmark en ny indkøbspolitik, som skulle sætte skub i den grønne omstilling. Den nye aftale om køb af genbrugsmøbler er et godt eksempel på, at der bliver sat handling bag ordene, fortæller indkøbschef Annette Bjørn:

”75-85 procent af regionens klimabelastning stammer fra indkøb af produkter, og derfor er grønne indkøb helt afgørende, hvis vi skal lykkes med at mindske vores klimaaftryk. Langt størstedelen af miljøbelastningen fra kontormøbler knytter sig til produktionen af møblerne. Ved at købe brugte møbler, kan de ressourcer, som møblerne er lavet af – fx træ, metal, plast og tekstiler – holdes i kredsløb i længere tid, og dermed sikrer vi, at ressourcerne kan blive brugt længst muligt”.

Category manager Ditte Nicolajsen er tovholder på aftalen. Hun fortæller: ”Jeg håber, at mellem 30 og 50 procent af vores kontormøbler i Region Syd om fem år består af brugte kontormøbler. Jeg håber også, at vi med tiden kan se på lignende koncepter inden for andre indkøbskategorier”.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Denne artikel er del af et tema:

Tema om sourcing 2022

Relateret indhold

12.09.2025SCM.dk

EU vil rydde op i udbudsmarkedet: Lav pris må ikke være altafgørende

11.09.2025SCM.dk

Ny IT-platform skal give installatører overblik over indkøb og rabatter

03.09.2025SCM.dk

Der er råstoffer for milliarder i europæernes skuffer

18.08.2025SCM.dk

Ny rapport: Børnearbejde falder markant og flere børn kommer i skole verden over

18.08.2025SCM.dk

Onlinehandlen står stærkt trods lav forbrugertillid

15.08.2025SCM.dk

Grossister oplever vækst i svindelindkøb

15.08.2025SCM.dk

Sådan diversificerer tech-virksomheder forsyningskæden

13.08.2025SCM.dk

Ny handelsaftale med USA kan koste danske eksportører dyrt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
Sæt dit ledelsessystem i drift

Med dette to-dages kursus bliver du klar til at udvikle, implementere og drive et effektivt ledelsessystem i din virksomhed

Dato

22.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale 0, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Environmental Management System Auditor/Lead Auditor Training Course as per ISO 14001:2015 | CQI and IRCA Certified Course ID: 17913

This 5 day course provides the knowledge and skills needed to organize and lead Environmental Management System audits.

Dato

22.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

22.09.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

22.09.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

22.09.2025

Tid

08:30

Sted

Middelfart

Dansk Standard
Kursus
Risikostyring af informationssikkerhed i den finansielle sektor

På dette diplomkursus får du inspiration til, hvordan ISO/IEC 27005-standarden kan anvendes ift. de krav, DORA stiller til styring af digitale risici herunder etablering af en samlet risikostyringsramme.

Dato

23.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn