Region Syd satser på brugte kontormøbler

Indkøbsafdelingen i Region Syd vandt i oktober prisen ’Verdens bedste indkøber’. Det skete for et tiltag, der gør brugte kontormøbler til førstevalg i regionens hovedkvarter i Vejle.

Fra Venstre: Pedel Henrik Bandholm Jacobsen, Civilingeniør med speciale i bæredygtigt design Nicoline Nørup Sillesen og Category Manager Ditte Nicolajsen, der står bag aftalen. Foto: Region Syd..

17.11.2021

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Når gamle hæve-sænkeborde og kontorstole i regionshuset i Vejle skal skiftes ud, bliver der ikke købt nyt. Fremover bliver brugte møbler nemlig førsteprioritet, når regionshusets 700 medarbejdere skal have nye møbler til kontorerne.

Det er brugte møbler i god stand og af samme karakter, som dem der normalt bliver købt, men som er blevet til overs hos andre virksomheder, der får nyt liv i regionshuset.

Regionsdirektør Jane Kraglund fortæller: ”Vi er en stor arbejdsplads, hvor vi skal gentænke vores forbrug af hensyn til miljøet, og vi skal til enhver tid overveje om, det giver mening at købe nyt. Derfor laver vi nu for første gang et samarbejde med en leverandør, som sikrer, at brugte møbler får nyt liv hos os. Det er et vigtigt skridt i at nå vores mål om at reducere regionens egen klimabelastning gennem grønne og bæredygtige indkøb”.

75-85 procent af regionens klimabelastning stammer fra indkøb af produkter, og derfor er grønne indkøb helt afgørende, hvis vi skal lykkes med at mindske vores klimaaftryk.

Annette Bjørn

Jane Kraglund tilføjer: ”Som stor offentlig arbejdsplads er det vores ambition af være blandt de forreste i den grønne omstilling. Det gør vi blandt andet via vores klimahandleplaner og løbende via vores nye indkøbspolitik”.

Hvert år bliver der i gennemsnit købt 100 nye skriveborde og 270 stole til kontorer, kantine og andre lokaler i regionshuset.

En banebrydende partnerskabsaftale
Samarbejdsaftalen er indgået med leverandøren Holmris B8. Sustainability Director Steffen Max Høgh fortæller: ”Region Syddanmark melder sig forrest i resten af feltet på grønne offentlige indkøb ved at indgå en partnerskabsaftale, hvor de aktivt har taget stilling til, at de primært vil købe brugte møbler, så længe de kan dække deres behov.

Hertil kommer, at eventuelle overskydende møbler fra regionen, vil gå til donation fremfor at blive smidt ud. Det er banebrydende og afgjort noget, vi kommer til at se mere til i nær fremtid”.

Han supplerer: ”Som udgangspunkt er materialerne og produktion den største klima- og miljøbelastning ved et møbel. Mange tror, at det er transport, men det er en lille del i forhold til, hvad det koster at lave et møbel. Derfor er genbrug og istandsættelse af møbler utrolig vigtige redskaber i kampen mod klimaudfordringerne”.

Fakta om aftalen

Samarbejdsaftalen løber frem til juni 2022, hvor erfaringerne skal evalueres. Perioden skal bruges til at samle erfaringer med køb af brugte møbler herunder kvaliteten og udbudsmuligheder. Håbet er, at ordningen gøres permanent og på sigt kan udbredes til regionens sygehuse.
Køb af møbler til regionshuset i Vejle foregår efter følgende rangordning:
1. Genbrug af egne møbler i huset
2. Køb af brugte møbler
3. Køb af nye møbler efter aftale
Udover at gavne miljøet vil den nye aftale også have socialøkonomiske gevinster. Når kontormøblerne trænger til en kærlig hånd, vil det være socialt udsatte borgere, som står for renoveringen. Aftalen understøtter FN's verdensmål nr. 12 og 17.

Længere levetid gavner klimaet
I 2020 fik Region Syddanmark en ny indkøbspolitik, som skulle sætte skub i den grønne omstilling. Den nye aftale om køb af genbrugsmøbler er et godt eksempel på, at der bliver sat handling bag ordene, fortæller indkøbschef Annette Bjørn:

”75-85 procent af regionens klimabelastning stammer fra indkøb af produkter, og derfor er grønne indkøb helt afgørende, hvis vi skal lykkes med at mindske vores klimaaftryk. Langt størstedelen af miljøbelastningen fra kontormøbler knytter sig til produktionen af møblerne. Ved at købe brugte møbler, kan de ressourcer, som møblerne er lavet af – fx træ, metal, plast og tekstiler – holdes i kredsløb i længere tid, og dermed sikrer vi, at ressourcerne kan blive brugt længst muligt”.

Category manager Ditte Nicolajsen er tovholder på aftalen. Hun fortæller: ”Jeg håber, at mellem 30 og 50 procent af vores kontormøbler i Region Syd om fem år består af brugte kontormøbler. Jeg håber også, at vi med tiden kan se på lignende koncepter inden for andre indkøbskategorier”.

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Denne artikel er del af et tema:

Tema om sourcing 2022

Relateret indhold

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

21.11.2024SCM.dk

Danske topledere investerer heftigt i AI – uden at vide noget om teknologien

09.10.2024SCM.dk

Nyt nordisk samarbejde om forsyningssikkerhed

25.09.2024SCM.dk

Stål og beton med lavere CO2-aftryk lokker – teoretisk set

20.09.2024SCM.dk

Forsyningssikkerhed fordrer først og fremmest forberedelse

11.09.2024SCM.dk

Sådan kan indkøbere bidrage til mere bære- og modstandsdygtige værdikæder – del 3

11.09.2024SCM.dk

Sådan kan indkøbere bidrage til mere bære- og modstandsdygtige værdikæder – del 2

11.09.2024SCM.dk

Sådan kan indkøbere bidrage til mere bære- og modstandsdygtige værdikæder – del 1

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online