Rederier revser Femern-forbindelse
Virksomhederne bag de to færgeforbindelsen mellem Danmark og Tyskland revser Margrethe Vestager for støtten til Femernbælt.
De to færgerederier Scandlines og Stena Line går nu rettens vej og appellerer en afgørelse som EU's konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, afsagde tidligere i år om Femernbælt. Det skriver Dagbladet Børsen.
Dommen omhandlede statsstøtte til byggeprojektet, som de to rederier er imod, da de begge sejler fra Lolland-Falster til Tyskland.
Læs også: Polske og danske vognmænd i fælles front mod social dumping
Margrethe Vestager sagde tidligere om forbindelsen, at det var et vigtigt projekt af fælleseuropæisk interesse.
Det retfærdiggør dog ikke statsstøtten, mener Claes Berglund, direktør i Stena Line og ansvarlig for miljø- og samfundsanliggender.
"Vi har ingen bekymringer over, at man bygger en fast forbindelse. Men det må ske på samme vilkår, som vi driver vores virksomhed, når vi transporterer fragt og personer mellem den skandinaviske halvø og kontinentet. Her synes vi, at EU-Kommissionen har blandet virksomhedsdrift sammen med en statslig infrastruktursatsning, siger han til Børsen.
Læs også: Automatisering vil ændre jobs fremfor at fjerne dem
Hos Scandlines peger direktør Søren Poulsgaard Jensen også på, at kommissionen ikke har gjort arbejdet ordentligt.
"Når forbindelsen er bygget, og man finder ud af, at trafikmængden er meget lavere end ventet, og at konkurrenterne ikke bare forsvinder, så kan man med statsstøtte i baghånden vælge at dumpe priserne og klemme de private virksomheder ud af markedet, frygter han og peger på, at det er konkurrence for skatteborgernes penge.
Margrethe Vestagers talsmand Ricardo Cardoso lover, at kommissionen er klar til at forsvare afgørelsen ved EU-domstolen i Luxembourg.
-JPN