Produktionsvirksomheder vil konkurrere på kundeoplevelser i fremtiden

Hvordan kan produktionsvirksomheder bruge kundeoplevelser til at styrke deres brand og adskille sig fra konkurrenterne?

13.08.2018

Sponseret

Thomas Lund, Columbus

Produktion handler ikke længere kun om at mindske nedetid og effektivisere processerne. I dag er der i stigende grad fokus på at skabe en særskilt og enestående kundeoplevelse (CX). Faktisk står kundeoplevelser til at blive en vigtigere konkurrenceparameter end både pris og produkt for B2B-virksomheder i 2020 ifølge rapporten ”Customers 2020” fra CX-konsulentfirmaet Walker. Kunderne er i dag mere forbundne og handler mere selvstændigt end nogensinde før. Det er derfor vigtigt for produktionsvirksomheder at forstå deres slutkunder for at skabe vækst. Når kundernes efterspørgsel udvikler sig, så stiller det også nye krav til alle, der arbejder med salg og marketing.

Den digitale forsyningskæde overtager

Tiden med papirbaserede og –regulerede forsyningskæder er ovre. I dag stræber produktionsvirksomheder efter at få hurtige og præcise indblik, som transformerer deres forretning fra at være reaktiv til at være proaktiv. Derved bliver de også i stand til at tilbyde oplevelser, hvor kunden er i fokus. Digitale forsyningskæder afhænger af mange nøgleteknologier, som ikke kun giver et komplet overblik over alle led fra forsyning til produktion, distribution og ud til slutkunden. De kan også forudsige fremtidige hændelser og eksempelvis varsle om forstyrrelser i forsyningskæden. Samlet kan siges, at digitale forsyningskæder forbedrer effektiviteten, giver plads til nye forretningsmodeller og indtægtskilder samt skaber konkurrencefordele.

Opnå compliance med integreret sporbarhed i forsyningskæden

Det er vigtigt med sporbarhed i forsyningskæden, da det gør virksomheden i stand til hurtigt at tilbagekalde produkter, spore produktionen og udskifte reservedele. Med fuld sporbarhed indsamler man ikke blot data fra alle processerne, men sørger også for at registrere produkternes egenskaber som fx temperatur og andre fysiske karakteristika. Ved at bruge automatiserede systemer til at indsamle og sammenkoble sporbarhedsdata i et centralt system er førende produktionsvirksomheder blevet i stand til at håndtere både virkelige tilbagekaldelser og prøve-tilbagekaldelser mere effektivt. Flere af de diskrete produktionsvirksomheder vi arbejder med, som har implementeret sporbarhedsløsninger, melder, at løsningerne har øget effektiviteten og skabt synlighed på tværs af hele forsyningskæden. Nøjagtig sporbarhed skaber større driftssikkerhed, hvilket er med til at give kunderne en bedre oplevelse af virksomhedens brand.

Læs vores guide om hvordan du sikrer fremtidig vækst i din produktionsvirksomhed.

Gennemsigtighed og kontrol med forretningsprocesserne skaber tillid

Vi ser, at produktionsvirksomheder er blevet mere bevidste om, at det er nødvendigt for dem at være fuldstændigt gennemsigtige på tværs af alle forretningsprocesser. Mangler der gennemsigtighed i forsyningskæden, er det eksempelvis en åbenlys risiko for en produktionsvirksomhed. Men når man er i stand til at spore, hvor produkterne og tjenesterne kommer fra, kan det også afsløre, når der er brud på regulering og økonomiske aftaler i forsyningskæden. Gennemsigtige forretningsprocesser kan påvirke bundlinjen i en positiv retning, fordi forretningens risici bliver minimeret og effektiviteten øges. Samtidig vinder det kundernes tillid, når der er fuld kontrol med og synlighed over driften. Det sker blandt andet, fordi man undgår tilbagekaldelser eller formår at håndtere dem mere gnidningsløst.

Frontløbere forudsiger kundernes efterspørgsel

Kunderne forventer i dag, at produktionsindustrien konsekvent leverer innovative produkter og tjenester til dem. For at leve op til disse forventninger er produktionsvirksomheder nødt til at kunne forudsige kundernes fremtidige købsvaner samtidig med, at de tager højde for andre forandringer, som kan påvirke forretningen. Er en virksomhed ikke i stand til at lave en prognose over efterspørgslen, risikerer den at løbe tør for produkter, når efterspørgslen er høj, eller at producere mere, end markedet er i stand til at aftage. Det kan produktionsvirksomheder imødekomme ved at skabe prognoser over efterspørgslen med moderne forretningssystemer (ERP), der også håndterer store datamængder og foretager forretningsanalyser. Flere af de digitale frontløbere vi arbejder med er også i færd med at bygge cloud-platforme til at planlægge efterspørgslen efter virksomhedens produkter. Ved at udnytte skyens enorme skalerbarhed, kan virksomhederne håndtere omfattende datamængder samt overvåge og analysere forretningsaktiviteter og forsyningskædens mange leverandører.

Hvis man som produktionsvirksomhed skal forblive relevant og holde forspringet til konkurrenterne, så er man nødt til at forbedre kundeoplevelsen og sætte kunden i centrum af produktudviklingen fremover. Dette bliver muligt ved at indføre digitale teknologier. Columbus’ løsninger udnytter og understøtter big data og analytics, mobile enheder, cloud computing, machine learning og Internet of Things. Vi hjælper produktions-virksomheder med at omstille deres forretning digitalt og forøge værdien af deres investeringer.

Læs vores guide om hvordan du sikrer fremtidig vækst i din produktionsvirksomhed.

Mere fra...

10.06.2024Columbus

Sponseret

The Retailer's Guide to 2024 - Beyond superficial omnichannel

03.06.2024Columbus

Sponseret

The Retailer's Guide to 2024 - The rise of alternative revenue streams

27.05.2024Columbus

Sponseret

The Retailer's Guide to 2024 - Driving sustainability and responsibility

20.05.2024Columbus

Sponseret

The Retailer's Guide to 2024 - Loyalty, brand identity, and time matter

14.05.2024Columbus

Sponseret

Case: B&O's digitale transformation skal styrke innovation og kundeoplevelse på samme tid

13.05.2024Columbus

Sponseret

Detailbranchens ultimative guide til Data og AI