Planlægning fra ende til anden er nøglen til kontrol
Planlægning end-to-end i forsyningskæden er én af nøglerne til at forebygge risici og beskytte likviditet i krisetider som covid-19. Brug af avanceret teknologi i en cockpit-funktion kan ifølge ny hvidbog være en effektiv tilgang til planlægning fra ende til anden.
En ny hvidbog fra Optilon sammenligner Chief Supply Chain Officerens (CSO eller CSCO) job med pilotens job. De planlægger begge rejseruten forude, og de har begge gransket de mulige varianter eller sten-på-vejen, de kan risikere at støde på og som skal håndteres undervejs. De har kortlagt og trænet de forskellige scenaria, der kan udspille sig på rejsen samt de tiltag, de i givet fald må iværksætte. Lige før afrejse tjekker de seneste data om vejr, udstyr og andre relevante forhold, og støder de undervejs på turbulens eller andre udfordringer, så gør de brug af cockpittets mange instrumenter til at styre flyet eller virksomheden ind på en ny rute, der gerne skal være i overensstemmelse med foruddefinerede retningslinjer.
Der er ifølge hvidbogen “Stay in control by implementing end-to-end planning – bridging the gap between operations and business plans” mange sammenligningspunkter mellem et fly-cockpit og CSCO’ens arbejdsvilkår. Hvidbogen argumenterer for, at det er et værdifuldt tiltag for CSCO at gøre brug af moderne teknologi til at skabe et cockpit, der kan hjælpe ham eller hende til at styre forsyningskæden og afbalanceringen mellem forretningsstrategi og operations sikkert i havn – eller lufthavn om man vil.
Stort behov for kontrol
Og det med at styre sikkert i havn er på baggrund af den voldsomme disruption, covid-19 har forårsaget for mange af verdens forsyningskæder, meget aktuelt. Den globale økonomi er i knæ, og det samme er mange forsyningskæder.
Hvidbogen fra Optilon argumenterer for, at automations-teknologier er et stærkt virkemiddel til at forbedre hastighed og præcision i beslutningsprocesser og ikke mindst til at forbedre forståelsen af efterspørgelsesmønstre. Cockpit-funktionen kan bidrage til at samle teknologierne og overblikket samt fastholde kontrol. Forsyningskæder vil også i fremtiden være internationale og globale, men de vil typisk være mere udstyret med flere sourcing-alternativer, som øger kompleksiteten.
Strategi, eksekvering og sammenhæng
”I praktiske termer kan vi sige, at kontrol med forretningen indebærer at oversætte forretningsplaner til konkret eksekvering på tværs af værdikæden og funktioner gennem beslutningstagen. Det indebærer at lukke et gab mellem de to dimensioner volumen/mix og udbud/efterspørgsel, og derfor er supply chain planning fra ende til anden nøgleprocessen til at lukke gabet”, lyder det i hvidbogen.
Hvidbogen præsenterer en metode baseret på det, Optilon kalder cockpit-teknologi, -processer og -organisation, til at lukke gabet mellem strategi og operations, så virksomheder bedre kan fastholde kontrollen – også i turbulente tider som den aktuelle covid-19 krise.
Hent hvidbogen
Hvidbogen kan hentes på https://optilon.dk/optilon-academy/stay-in-control-by-implementing-end-to-end-planning/