10.01.2019 | Branchenyt
Case: Outsourcing effektiviserer lagerstyringen og giver mindre administration hos Solars kunder
Indhold fra partner Hvad er dette?
Sourcing- og servicevirksomheden Solar tilbyder en bred vifte af services, som optimerer kundernes aktiviteter – heriblandt tilbyder Solar, at kunderne kan slippe for administrationen og i stedet lade Solar overtage lagerstyring og ordrehåndtering.
Det er en opgave som har sikret, at de nødvendige varer altid er på lager med hjælp fra en online scannerløsning til elektronisk vareregistrering og automatisk genbestilling.
En af kunderne hos Solar i Sverige er SCA Ortvikens Pappersbruk i Sundsvall, hvor en del af Solars elartikler er fast sortiment på lageret. Solar har overtaget hele lagerhåndteringen og ejer nu selv det lokale lager hos SCA Ortviken, som består af mere end 400 forskellige elartikler. Derfor håndterer Solar nu de tunge og tidskrævende opgaver som ordrehåndtering, varebestilling, genopfyldning og status med faste leveringsdage i løbet af ugen. På den måde er ordresystemet hos SCA Ortviken blevet meget mere systematisk og dynamisk.
- Skiftet til det dynamiske lager har fungeret godt lige fra start. Al lagerstyring på elartiklerne fra Solar foregår i dag helt automatisk. Vi slipper for hele administrationen, og Solar håndterer i stedet opgaven for os. Vi registrerer blot, når vi tager en vare fra lageret ved hjælp af en mobil PDA, hvor vi scanner varen. Herefter får systemet automatisk at vide, hvis der skal bestilles flere varer hjem. Vi behøver i princippet ikke tænke mere over processen – Solar sørger for, at vi har de varer, som vi har behov for, fortæller Martin Näslund, Förrådssamordare hos SCA Underhåll i Sundsvall.
Dynamisk lager sparer tid
Solar og SCA Ortviken har i fælleskab fastsat genbestillingspunkter for de enkelte varer i forhold til de nødvendige minimumsantal. Når en vare så når genbestillingspunktet, vil der automatisk blive lagt en ordre i systemet. Det er med til at spare tid på hovedkontoret hos SCA Ortviken. Antallet af lagerførte varer tilpasses efter behov, da den dynamiske løsning gør det enkelt at lægge varer til og fra. Det manuelle ordresystem eksisterer også stadig, så ekstra bestillinger fortsat kan laves, hvis der skulle opstå et akut behov.
- Vi tilbyder den operationelle service med håndtering af lagerstyringen, så man kan spare tid på hele indkøbsprocessen. Dermed eliminerer vi risikoen for, at en given vare ikke er på lager. Man går bare ned på lageret og henter den pågældende vare. SCA Orviken slipper derfor for selv at skulle foretage indkøb løbende og undgår unødig ventetid på levering af varer, siger Malin Lindgren, Customer Logistics Manager hos Solar Sverige AB.
Til dagligt fungerer Malin Lindgren som bindeled mellem Solars logistikservices og kundernes behov. Malin Lindgren har også været med til at implementere det dynamiske lager hos SCA Ortviken.
Online scannerløsning skaber værdi med det samme
Den dynamiske lagerløsning er fleksibel og kan implementeres hos alle typer virksomheder. Ved hjælp af en online og Android-baseret scannerløsning taler det lokale lager hos SCA Ortviken direkte sammen med systemet.
- Det handler om at kunne følge med og tilpasse hele flowet efter kundens behov. Scannerløsningen er online, så når de på lageret registrerer, at de tager en vare, så får systemet automatisk besked og lagerbeholdningen reguleres tilsvarende. På den måde kan vi skabe værdi med det samme, da vi kan følge lagersaldoen og sikre, at varerne er tilgængelige hele tiden, forklarer Malin Lindgren.
Mindre administration i dagligdagen
Ved implementeringen af det lokale lager hos SCA Ortviken blev de fastsatte genbestillingspunkter defineret ved at tage udgangspunkt i historik på tidligere vareforbrug, så man fik en idé om det reelle behov på lageret. Nye leverancer og genopfyldning af varer tages hånd om af Solars medarbejdere fra den lokale butik i Sundsvall. Den daglige administration er dermed markant reduceret for lagerpersonalet hos SCA.
- I virkeligheden behøver vi faktisk ikke tage kontakt til Solar i hverdagen. Vi er kun i dialog, hvis vi ønsker at tilføje flere varer til lageret eller ændre genbestillingspunkter. Men ud over det, så kører det bare som det skal, forklarer Martin Näslund afslutningsvis.
Solar Sverige AB er en del af Solar-koncernen, som er en af Europas førende sourcing- og servicevirksomheder. Solar er primært aktive inden for el, VVS og ventilationsteknologi med over 215.000 artikelnumre på lager. Kerneforretningen handler om levering, service og optimering af kunders aktiviteter. Solar Sverige har ca. 650 medarbejdere og betjener kunderne fra 48 lokale butikker og to centrallager - Gällivare i nord og Malmø i syd.
Branchenyt

Case: Rigtig Kaffe får hjælp med dynamiske priser i showroom
Rigtig Kaffe har mere end 5.000 produkter i sortimentet på webshoppen. Selvom det kun er udvalgte produkter, som er udstillet i showroomet, gav det rigtig god mening for virksomheden at implementere digitale prisskilte.
Indhold fra partner
Branchenyt

Case: Procesoptimering har elimineret spildtid og plukfejl hos Heka Dental
Produktionsvirksomheden Heka Dental designer og producerer tandlægeunits, som sælges i Danmark og i det meste af verden. Med ambitionen om at skabe konkurrencemæssige fordele, har Heka Dental indgået et samarbejde med it-virksomheden Delfi Technologies
Indhold fra partner
Branchenyt

Case: HimmerLand Resort har vokseværk og digitale ambitioner
I Nordjylland finder man det luksuriøse resort HimmerLand. Udover nye aktiviteter og oplevelser er HimmerLands digitale ambitioner også i udvikling. Et af de nye initiativer er digitale skilte, der skal kommunikere med gæsterne på resortet.
Indhold fra partner
Branchenyt

Case: Hobro Vinhandel digitaliserer butikken med elektroniske prisskilte
Den lokale vinbutik i Hobro har eksisteret i mere end 10 år. En vækstrejse er i gang og man er nu gået all in på digitalisering af butikken. Her er man gået fra at skrive prismærker i hånden til en fuldt ud digital løsning med komplet overblik og adgang t
Indhold fra partner
Branchenyt

Case: Supervin: Jyllands største vinbutik har succes med digitale prisskilte
I Hjørring bliver der langet masser af vin over disken hos Supervin. Virksomhedens populære webshop står for 90 procent af omsætningen, hvilket har krævet nye digitale initiativer i butikken. Supervin har derfor implementeret digitale prisskilte fra Delfi
Indhold fra partner
Branchenyt

Case: Digitale prisskilte er en succes blandt baby- og børneudstyr hos Pixizoo
Onlinesuccessen Pixizoo er kommet for at blive. En ny kapitalindsprøjtning og nye tiltag skal være med til at realisere virksomhedens ambitiøse vækstmål på 20 procent om året, blandt andet ved hjælp af digitale prisskilte fra Delfi Technologies
Indhold fra partner