10.01.2019 | Branchenyt
Case: Outsourcing effektiviserer lagerstyringen og giver mindre administration hos Solars kunder
Indhold fra partner Hvad er dette?
Sourcing- og servicevirksomheden Solar tilbyder en bred vifte af services, som optimerer kundernes aktiviteter – heriblandt tilbyder Solar, at kunderne kan slippe for administrationen og i stedet lade Solar overtage lagerstyring og ordrehåndtering.
Det er en opgave som har sikret, at de nødvendige varer altid er på lager med hjælp fra en online scannerløsning til elektronisk vareregistrering og automatisk genbestilling.
En af kunderne hos Solar i Sverige er SCA Ortvikens Pappersbruk i Sundsvall, hvor en del af Solars elartikler er fast sortiment på lageret. Solar har overtaget hele lagerhåndteringen og ejer nu selv det lokale lager hos SCA Ortviken, som består af mere end 400 forskellige elartikler. Derfor håndterer Solar nu de tunge og tidskrævende opgaver som ordrehåndtering, varebestilling, genopfyldning og status med faste leveringsdage i løbet af ugen. På den måde er ordresystemet hos SCA Ortviken blevet meget mere systematisk og dynamisk.
- Skiftet til det dynamiske lager har fungeret godt lige fra start. Al lagerstyring på elartiklerne fra Solar foregår i dag helt automatisk. Vi slipper for hele administrationen, og Solar håndterer i stedet opgaven for os. Vi registrerer blot, når vi tager en vare fra lageret ved hjælp af en mobil PDA, hvor vi scanner varen. Herefter får systemet automatisk at vide, hvis der skal bestilles flere varer hjem. Vi behøver i princippet ikke tænke mere over processen – Solar sørger for, at vi har de varer, som vi har behov for, fortæller Martin Näslund, Förrådssamordare hos SCA Underhåll i Sundsvall.
Dynamisk lager sparer tid
Solar og SCA Ortviken har i fælleskab fastsat genbestillingspunkter for de enkelte varer i forhold til de nødvendige minimumsantal. Når en vare så når genbestillingspunktet, vil der automatisk blive lagt en ordre i systemet. Det er med til at spare tid på hovedkontoret hos SCA Ortviken. Antallet af lagerførte varer tilpasses efter behov, da den dynamiske løsning gør det enkelt at lægge varer til og fra. Det manuelle ordresystem eksisterer også stadig, så ekstra bestillinger fortsat kan laves, hvis der skulle opstå et akut behov.
- Vi tilbyder den operationelle service med håndtering af lagerstyringen, så man kan spare tid på hele indkøbsprocessen. Dermed eliminerer vi risikoen for, at en given vare ikke er på lager. Man går bare ned på lageret og henter den pågældende vare. SCA Orviken slipper derfor for selv at skulle foretage indkøb løbende og undgår unødig ventetid på levering af varer, siger Malin Lindgren, Customer Logistics Manager hos Solar Sverige AB.
Til dagligt fungerer Malin Lindgren som bindeled mellem Solars logistikservices og kundernes behov. Malin Lindgren har også været med til at implementere det dynamiske lager hos SCA Ortviken.
Online scannerløsning skaber værdi med det samme
Den dynamiske lagerløsning er fleksibel og kan implementeres hos alle typer virksomheder. Ved hjælp af en online og Android-baseret scannerløsning taler det lokale lager hos SCA Ortviken direkte sammen med systemet.
- Det handler om at kunne følge med og tilpasse hele flowet efter kundens behov. Scannerløsningen er online, så når de på lageret registrerer, at de tager en vare, så får systemet automatisk besked og lagerbeholdningen reguleres tilsvarende. På den måde kan vi skabe værdi med det samme, da vi kan følge lagersaldoen og sikre, at varerne er tilgængelige hele tiden, forklarer Malin Lindgren.
Mindre administration i dagligdagen
Ved implementeringen af det lokale lager hos SCA Ortviken blev de fastsatte genbestillingspunkter defineret ved at tage udgangspunkt i historik på tidligere vareforbrug, så man fik en idé om det reelle behov på lageret. Nye leverancer og genopfyldning af varer tages hånd om af Solars medarbejdere fra den lokale butik i Sundsvall. Den daglige administration er dermed markant reduceret for lagerpersonalet hos SCA.
- I virkeligheden behøver vi faktisk ikke tage kontakt til Solar i hverdagen. Vi er kun i dialog, hvis vi ønsker at tilføje flere varer til lageret eller ændre genbestillingspunkter. Men ud over det, så kører det bare som det skal, forklarer Martin Näslund afslutningsvis.
Solar Sverige AB er en del af Solar-koncernen, som er en af Europas førende sourcing- og servicevirksomheder. Solar er primært aktive inden for el, VVS og ventilationsteknologi med over 215.000 artikelnumre på lager. Kerneforretningen handler om levering, service og optimering af kunders aktiviteter. Solar Sverige har ca. 650 medarbejdere og betjener kunderne fra 48 lokale butikker og to centrallager - Gällivare i nord og Malmø i syd.
Branchenyt

Case: Tyske Globus Baumarkt begynder ESL udrulning med Delfi Technologies
Hos den tyske byggemarkedskæde, Globus Baumarkt, er dimensionerne en del større sammenlignet med mange andre butikker, da der er over en million produkter i et byggemarked. Det betyder, at der skal holdes styr på tusindvis af prisskilte og artikler
Indhold fra partner
Branchenyt

Case: Labelsoftware opmærker tusindvis af smykker hos Aqua Dulce
Med et stort varesortiment, og mange forsendelser, kan der ske pluk- og lagerfejl hos Aqua Dulce, som i sidste ende kan koste virksomheden penge. Derfor har de implementeret en komplet label- og stregkodeløsning, som nu skaber det nødvendige overblik.
Indhold fra partner
Branchenyt

Case: Danmarks første ubemandede butik er åbnet!
Kapløbet om Danmarks første ubemandede butik blev vundet af NærKøb. Et projekt som har fået meget opmærksomhed og mediebevågenhed, siden det blev meldt ud i juni 2021.
Indhold fra partner
Branchenyt

Case: Min Købmand Møldrup fremtidssikrer generationsskifte
Købmandsparret hos Min Købmand Møldrup er snart klar til at give stafetten videre. Pia Ambrosius er vokset op i købmandsbutikken, og har de sidste 26 år drevet forretningen sammen med sin mand Hans-Peter Ambrosius.
Indhold fra partner
Branchenyt

Case: Digitale løsninger støtter Quookers vækst og vareflow
Quooker Skandinavien anvender en logistikløsning fra Delfi Technologies for at sikre korrekte registreringer samt opmærkning af virksomhedens sortiment.
Indhold fra partner
Branchenyt

Case: Årets e-butik udvider endnu en gang med ny, spændende butik
Eventyrsport vandt tidligere på året prisen for årets e-butik, og udvider endnu en gang med ny, indbydende butik i Slagelse. Med elektroniske hyldeforkanter fra Delfi Technologies får medarbejderne mere tid til at dele ud af deres ekspertise til kunderne.
Indhold fra partner