Outsourcing effektiviserer lagerstyringen

Nilfisk Food har fået strømlignet sit lager efter at man sidste år implementerede en ny leveringsmodel fra Solar, som selv overvåger lagerbeholdningen og genbestiller efter behov.

Nilfisk Food har fået bedre styr på lageret med den nye leveringsmodel fra Solar. Foto: Solar Danmark.

25.11.2015

SCM.dk

I jagten på flere effektiviseringer i logistikbranchen er flere virksomheder begyndt at outsource styringen af deres lagre til forskellige aktører. En af disse virksomheder er Nilfisk Food, der udvikler, producerer og sælger rengøringsudstyr til fødevareindustrien.

Læs også: Transportvirksomheder øger outsourcingen

Her ville man gerne optimere lageret og blandt andet få færre leverandører, undgå mangelsituationer og reducere den tid medarbejderne bruger på lageradministration, og derfor implementerede virksomheden i 2014 en ny leveringsmodel i samarbejde med leverandøren Solar.  Den nye leveringsmodel kaldes SMART Supply og betyder i praksis, at Nilfisk Food ikke behøver bekymre sig om lagerbeholdning og genbestilling af produkter. Det styres nu af Solar.

Leveringsmodellen kan fungere uden at virksomheden behøver involvere sig i optælling, genbestilling og lignende, men hos Nilfisk Food har man alligevel valgt at foretage bestillingerne selv, da det giver et bedre overblik.

“Det tager ingen tid for os. Vi scanner bare etiketten på de tomme kasser, så bestiller systemet automatisk den mængde komponenter, der er aftalt for det enkelte varenummer – og vi har varen næste morgen. Når en kasse er tom, stilles den oven på reolen. Det betyder, at man lynhurtigt kan danne sig et overblik over beholdningen, når man kigger på antallet af de tomme kasser,” siger Sourcing Manager Production hos Nilfisk Food, Tim Dallgaard.

Reduceret lagerbeholdning og mere tid
Via den nye model har NF desuden fået reduceret sit lager med en tredjedel, ligesom man har vundet tidsressourcer ved at kunne frigive medarbejdere til andre opgaver.

"Vi deler alle data med Solar, så de kender os og vores produkter næsten bedre, end vi selv gør. Fx har vi ved flere lejligheder oplevet, at Solar har foreslået nye komponenter, der fuldt ud kan erstatte dem, vi brugte tidligere, og som til gengæld er billigere,” siger Sourcing Manager Production hos Nilfisk Food, Tim Dallgaard. Foto: Nilfisk Food.

“Vi har reduceret lagerværdien med ca. 100.000 kr. på årsbasis. Vi sparer også en hel del tid, fordi bestillingen foregår næsten automatisk. Dels bruger vi mindre tid på håndtering af komponenterne, og dels sparer vi rigtig meget tid i bogholderiet på grund af mindre fakturakontrol i forhold til tidligere, hvor vi skulle styre og betale mange forskellige leverandører,” forklarer Tim Dallgaard.

“Efter vi har implementeret SMART Supply, har vi haft en leverance performance på 98 procent, sammenlignet med tidligere, hvor vi lå på 80-85 procent på grund af komponenter i restordre. Men nu er der jo en større viden både hos os og hos Solar om forbrug og leverancer, så nu er tingene meget sjældent i restordre. Vi deler alle data med Solar, så de kender os og vores produkter næsten bedre, end vi selv gør. Fx har vi ved flere lejligheder oplevet, at Solar har foreslået nye komponenter, der fuldt ud kan erstatte dem, vi brugte tidligere, og som til gengæld er billigere,” siger Tim Dallgaard.

Hos Solar er man klar til at påtage sig opgaver næsten uanset størrelsesorden og kategori, gevinsterne er ikke afgrænset til de store aktører.

“Vi har ingen krav til lagerstørrelse og ingen minimumsbestillinger. Mange produktionsvirksomheder kan optimere deres lagerstyring betydeligt med en service som SMART Supply og tjene penge på det samtidig. Virksomhederne sparer tid på administration, som bliver lettere, da man jo kun har én leverandør og leverancerne er mere eller mindre lagt i faste rammer. De kan reducere lagerværdien, fordi varerne automatisk bliver bestilt og leveret,” siger industrisalgschef Lars Lange Andersen.

Læs også: Boozt skyder 100 millioner i lager

Hos Nilfisk Food har værdien af den nye leveringsmodel vist sig for medarbejderne, så nu ser man frem til, at også næste led i kæden vil opdage en forskel – på den gode måde.

”Vores medarbejdere er fuldstændig trygge ved systemet, selvom der kun er ganske få komponenter tilbage i en kasse, fordi de ved, at der med sikkerhed leveres næste dag. På den lange bane vil det nok også være noget, vores kunder kommer til at mærke blandt andet i form af den højere leveringssikkerhed,” slutter Tim Dallgaard.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

19.11.2025SCM.dk

Verdens første elektriske 4x4 RoRo-traktor klar til havnene

19.11.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Digitalt overblik gav Sydkystens Automatik kontrol over materialeforbruget

16.11.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

14.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til Black Friday? Her er de kritiske punkter, der kræver fokus nu

13.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

5 fordele ved lagerautomation

13.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

13.11.2025ECK – Ejnar C. Kjeldsen A/S

Sponseret

RFID behøver ikke være kompliceret

11.11.2025SCM.dk

Nordjyllands lagerlokaler bliver hurtigt lejet ud i takt med lavt nybyggeri

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding