Ordentlighed er den vigtigste ingrediens i en resilient forsyningskæde
Sofacompany har kontrol med den fulde forsyningskæde fra Vietnam via Ringsted og Korsør til kunder i hele Europa. Virksomheden vægter loyalitet, ærlighed og åbenhed i samarbejdet med leverandører og kunder. Det giver en robust forsyningskæde, der for eksempel stort set ikke har mærket pandemi, råvaremangel eller den globale fragtkrise.
Når en kunde et sted i Europa lægger en ordre på et møbel, der er en del af standardsortimentet i Sofacompanys netbutik, modtager kunden møblet mellem tre og fem dage senere. Vælger kunden et såkaldt ”design selv”-produkt, går der længere tid, da der her er tale om skræddersyet produktion af helt ned til ét styk møbel. Møblet bliver leveret med virksomhedens egne biler af egne chauffører.
Sofacompany er et dansk designmærke, der på få år har etableret sig som en toneangivende leverandør af møbler i Danmark og Europa. Krumtappen i succesen er en leverancekæde uden fordyrende mellemled, som Sofacompany har fuld kontrol over. Alt salg foregår online, alle møbler produceres på de to samme fabrikker i Vietnam der ledes af den samme familie, fragten foregår i et langvarigt samarbejde med Maersk, og møblerne leveres til kunderne med egne biler og chauffører, når de rammer land i Korsør. Det stramt kontrollerede flow udfordrer den øvrige møbelbranche på både pris, designs og leveringstider.
De tætte og loyale samarbejder gør, at vi har høj stabilitet, gode priser og høj fleksibilitet. Vi har stort set ikke mærket noget til corona, mangel på råvarer eller den globale fragtkrise, og det tillægger jeg, at vi bestræber os på en adfærd præget af fairness og åbenhed. Mere kompliceret behøver det heller ikke være at opnå en robust forsyningskæde.
Linda Zafnes
Produktion ned til ét styk og ingen udsalg
”Vi kan blandt producere og levere møbler helt ned i ét styk i det, vi kalder ”design din egen sofa” med en mindre meromkostning”, fortæller Linda Zafnes, der er supply chain manager i Sofacompany. Hun tilføjer: ”Vi gør en dyd ud af at have et stramt styret vareflow, hvor vi undgår dyre fejlsatsninger. Nye møbler bliver syretestet i vores 20 showrooms fordelt rundt omkring i Europa, inden de sættes i fuld produktion. Er kundernes respons lunken eller negativ, tages møblet ud af sortimentet igen. Vi lægger vægt på fuld åbenhed og gennemsigtighed i alle dimensioner”.
Den fulde gennemsigtighed har for eksempel den positive effekt, at der kun produceres det antal møbler, virksomheden ved kan sælges. Derfor har Sofacompany faste priser hele året rundt og holder fx ikke i Black Friday og fejrer ikke fødselsdag med slagtilbud.
Det giver en stor forudsigelighed i logistikflowet, hvilket er med til at sikre stabile og effektive leverancer. Der er 3-5 dages leveringstid på standardsortimentet, og for design-selv går der 9 uger fra kunden afgiver sin bestilling online til specialmøblet er leveret.
26 procent vækst i 2020
Sofacompany startede med at importere en container sofaer fra Vietnam i 2012, og har i dag en omsætning på tæt ved 300 millioner kroner. 2020 var et jubelår med rekordhøj vækst på 26 procent. Der produceres årligt cirka 50.000 møbler på fabrikken i Vietnam, og det bliver til i omegnen af 5.000 containere, hvoraf en stor del sejles til hovedlageret i Korsør via Kalundborg Havn. Herfra fragtes møblerne med egne fragtmænd ud til kunderne i Danmark og sendes til 7 lande i Europa. 70 procent af omsætningen er eksport. Virksomheden blev i 2021 købt af Lars Larsen Group.
Deling af forecast og data
Maersk spiller en vigtig rolle som transportør af containere fra fabrikken i Vietnam til Kalundborg Havn i Danmark, og Jens Elnegaard, som er Key Account Manager hos Maersk og Sofacompanys kontaktperson, understreger, at Sofacompanys evne og villighed til at dele forecast-data med Maersk er afgørende for det gode samarbejde.
”Det har været en vanskelig periode de sidste mange måneder præget af pandemi, flaskehalse, mangel på containere, blokade af Suezkanalen etc., hvor det har været vanskeligt at sikre leveringsstabilitet for vores kunder. Men vi kan med tilfredshed konstatere, at vi efterlever alle de aftaler, vi har indgået med vores kunder”, fortæller Stig Kirkegaard, der er Country Manager, Maersk Danmark.
Han fortæller også, at Maersk generelt oplever, at mange kunder indbygger ekstra stødpudetid i transittider og nogle opbygger også sikkerhedslagre i enten produktionslandet eller på destinationen eller begge dele. Det gør de for at sikre deres leveringskvalitet ud mod deres kunder.
Hvad betyder resilient?
’Resilient’ betyder at være i stand til at håndtere en kritisk eller truende situation og komme uskadt eller styrket igennem den. Kilde: Den Danske Ordbog (sproget.dk).
Ærlighed skaber robusthed
Det med gennemsigtigheden går igen i alle aspekter af Sofacompanys måde at drive forretning på. ”Vi lægger stor vægt på tætte samarbejder med vores leverandører, som primært består af fabrikken i Vietnam og logistikpartneren Maersk. Vi aftager 100 procent af den vietnamesiske fabriks produktion, og vi har siden starten i 2012 produceret alt i samarbejde med den samme vietnamesiske familie”, fortæller Linda Zafnes og tilføjer:
”De tætte og loyale samarbejder gør, at vi har høj stabilitet, gode priser og høj fleksibilitet. Vi har stort set ikke mærket noget til corona, mangel på råvarer eller den globale fragtkrise, og det tillægger jeg, at vi bestræber os på en adfærd præget af fairness og åbenhed. Mere kompliceret behøver det heller ikke være at opnå en robust forsyningskæde”.
Et godt eksempel på det tætte samarbejde er det forhold, at Sofacompany har en stab af vietnamesiske medarbejdere ansat, der til daglig overvåger og finjusterer produktionsplanlægningen på fabrikken i Vietnam. Det gør de med udgangspunkt i de salgsprognoser, de modtager fra Linda Zafnes.
”Vi ved selvfølgelig aldrig, hvad der sker i fremtiden, men det er vores erfaring fra det seneste års turbulens, at dyder som respekt, samarbejde og loyalitet i sig selv skaber høj resiliens i forsyningskæden. En anden faktor for høj resiliens er, at vi hele tiden er meget tæt på varedisponeringen, så vi løbende og med kort varsel kan korrigere for de udsving, der måtte være”, fortæller Linda Zafnes.
Denne artikel er del af et tema:
Tema om levering & transport 2021