17.10.2022  |  Planlægning

Case: Optimera halverer den tid, der bruges på replenishment-opgaver, med RELEX forecasting & replenishment

Indhold fra partner Hvad er dette?

En af Sveriges største distributører af byggematerialer til fagfolk og forbrugere, Optimera, halverer den tid der bruges på replesnishment-opgaver og opnår imponerende resultater.

Optimera Svenska AB, en del af Saint Gobain Nordics Group og SGDS Gruppen AB, en af Sveriges største distributører af byggematerialer til fagfolk og forbrugere, har drevet betydelige forbedringer af deres forecasting- og replenishment-processer og effektivitet i ordrestyring gennem deres partnerskab med RELEX Solutions, leverandør af samlede supply chain- og detailplanlægningsløsninger.

Siden august 2018, har RELEX leveret forecasting og replenishment-løsning til Optimeras 67 butikker og dets distributionscenter.

I den tid har virksomheden, ved hjælp af RELEX-løsningen, opnået: 

  • 50% reduktion i tid brugt på replenishment-opgaver 
  • 28% reduktion i antallet af leveringer
  • 10% øget leveringsstørrelse

Før RELEX-implementeringen savnede Optimera effektive processer til deres forecasting og indkøb. De henvendte sig til RELEX for en moderne løsning, der hurtigt kan tilpasse sig de ændringer, de oplever på et stærkt konkurrencepræget marked. Implementeringsprojektet forløb problemfrit og blev leveret til tiden, og udrulningen af hele deres sortiment blev gjort på under to måneder. 

Ved at optimere og automatisere deres forecasting- og replenishment-processer for både butikker og centrallageret har Optimeras planlæggere halveret den tid, der bruges på ordrehåndtering. Derudover har de reduceret antallet af leveringer med 28% og øget leveringsstørrelsen med 10%, samtidig med at de forbedrer en allerede høj tilgængelighed. Med strømlinede processer har Optimera nu bedre kontrol over deres forskellige sortimentsgrupper og kan dermed handle hurtigere på pludselige ændringer i både udbud og efterspørgsel. Dette gør det muligt for deres planlæggere at arbejde mere effektivt og proaktivt, hvilket giver tid til mere værdiskabende opgaver og resulterer i gladere butikschefer.

Læs også hvorfor Dagrofa har valgt RELEX til at optimere forecast og replenishment 

“Siden implementeringen af RELEX har vi set vores nøgle-KPI’er bevæge sig ensartet i en positiv retning, og vi har været i stand til at strømline vores replenishment-processer. Efter en veleksekveret implementering er vi glade for at se effektive resultater, der understøtter vores vækst ved at gøre hele vores replenishment-organisation langt mere effektiv. Vi er især stolte over, at vi har opretholdt høj tilgængelighed i løbet af de sidste par år, selvom branchen har stået over for meget hårde omstændigheder med hensyn til produkttilgængelighed,” siger Thomas Johansson, Chef for Indkøb & Butikspåfyldning, SGDS Gruppen AB.

“I RELEX har vi fundet en fleksibel løsning, der giver os fuld gennemsigtighed i hele vores forsyningskæde og tæt kontrol over alle sortimentsgrupper.”

“Implementeringen med Optimera er forløbet rigtigt godt, i høj grad fordi Optimera har gjort et så utroligt stykke arbejde med at tage ejerskab over deres side af løsningen,” siger Emma Aidanpää-Salmi, VP Customer Success hos RELEX Solutions. “Vi har opbygget et godt forhold til teamet hos Optimera, hvilket har været en stor fordel gennem alle trin på vores rejse sammen.”

Læs mere om RELEX Solutions 

Mere fra RELEX Solutions

RELEX Solutions

https://www.relexsolutions.com/dk/

RELEX Solutions hjælper detailhandlere og produktionsvirksomheder med at drive rentabel vækst på tværs af salgs- og distributionskanaler ved at maksimere kundetilfredshed og minimere driftsomkostninger. Vores markedsledende integrerede platform til supply chain & retail planning hjælper detailhandlere og produktionsvirksomheder med at koordinere og optimere efters…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere