03.12.2021  |  Lager & distribution

Nyt studie: Sænk din TCO med automatgearkasser

I en flåde af renovationslastbiler har man kunne reducere to procent af de samlede ejeromkostninger ved at skifte til en fuldautomatisk gearkasse sammenlignet med en automatiseret manuel gearkasse. Det viser et nyt studie, der har målt lastbilerne igennem tre år.

I et treårigt kundestudie har Allison Transmission, der producerer fuldautomatiske gearkasser til mellemstore og tunge erhvervskøretøjer, vurderet forskellen i Total Cost of Ownership (TCO), når man sammenligner med automatiseret manuel gearkasse.

Resultatet viser, at Allisons fuldautomatiske gearkasser reducerer det beregnede TCO med 2 procent sammenlignet med AMT-løsningen på trods af den meget hårdere arbejdscyklus for de Allison-udrustede lastbiler. 

Forskellen i TCO ligger i Allison-gearkasserne fordele; betydeligt lavere vedligeholdelsesomkostninger og maksimal driftstid samtidig med at brændstofforbruget holdes under kontrol. 

“Allison-gearkasserne formår at bevare deres TCO-fordel på trods af langt strengere driftsforhold. Det er muliggjort takket være de reducerede vedligeholdelsesomkostninger, der begrænser nedetiden, samtidig med at forbruget holdes under kontrol. I vores næste trin vil vi fokusere på at beregne den nøjagtige effekt, som Allisons produktivitet og højere gennemsnitslæs per lastbil har på TCO’en”, siger Stéphane Gonnand, der er udviklingschef for Allison Transmission Frankrig. 

Undersøgelsen bygger på en flåde i drift

Allison Transmission udførte TCO-undersøgelsen i partnerskab med Poly-Environnements flåde af renovationslastbiler.

Studiet var centreret omkring de nordlige forstæder i Paris. 19 køretøjer blev overvåget i løbet af projektet. Syv af dem havde Allisons fuldautomatiske gearkasse og 12 havde AMT, men det var også den eneste markante forskel. Køretøjerne blev nemlig udvalgt så de var af fuldstændig identiske opbygninger, køretøjer på samme alder, men af forskellige mærker, og med ensartede affaldsindsamlinger per køretøj afhængigt af valget af operation. 

De havde været i drift i området i over to år inden studiet, og i de efterfølgende 12 måneder samlede man alle Poly-Environnements standarddata, så man til sidst havde driftsdata for 12 måneder og vedligeholdelsesdata for 3 år. 

”Disse resultater er pålidelige, idet køretøjernes ruter og sædvanlige chauffører ikke er blevet ændret. I forhold til vedligeholdelse, så kunne vi samle 40 måneders reelle data – inklusiv de 28 måneder inden studiet”, siger Michel Dos Anjos, teknisk chef hos Poly-Environnement.    

1 % lavere brændstofforbrug 

Som en del af undersøgelsen, kiggede Allison Transmission også specifikt på køretøjernes brændstofforbrug.

”Vi ønskede også at sammenligne brændstofforbruget imellem to køretøjer udstyret med Allisons fuldautomatiske gearkasse og to køretøjer udstyret med en AMT. Disse fire køretøjer blev fulgt i en måned med de sædvanlige chauffører på fuldstændigt identiske ture og de samme typer og mængder af indsamlet affald. Brændstofforbruget for køretøjerne udstyret med Allison blev målt til at være næsten 1 procent under AMT’erne i denne test”, siger Emmanuel Brun, der er viceadministrerende direktør for Poly-Environnement. 

- KCP

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere