Nyt sorteringsanlæg sætter turbo på IC Group pluk & pak

IC Groups centrallager i Brøndby har implementeret et nyt automatiseret sorteringsanlæg til tocifret millionbeløb. Anlægget øger produktivitet og kvalitet betydeligt og har betalt sig selv hjem på 3,5 år.

IC Groups nye sorteringsanlæg har øget centrallagerets produktivitet betragteligt. Foto: IC Group.

16.05.2018

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

IC Group forhandler modetøj fra mærkerne By Malene Birger, Tiger of Sweden og Peak Performance, og på virksomhedens 19.000 m2 store centrallager i Brøndby kan de i den grad mærke, at forbrugerne i Europa og resten af verden har kastet deres kærlighed på smartphones, tavle-pc’er og almindelige pc’er, når der skal købes modetøj.

"Det har været lidt af en drømmeimplementering. Det har fungeret virkelig godt, og maskinen er allerede godt indarbejdet. Den er let at betjene og forbedrer både vores produktivitet og kvalitet markant", siger logistics director for IC Group, Jesper Ibsen, om det nye sorteringsanlæg. Foto: IC Group.

IC Group oplevede en vækst i e-handelsordrer på cirka 30 procent fra 2016 til 2017, og virksomheden forventer en vækst på cirka 20 procent i 2018.

”Vores e-handelssalg foregår meget i sæsoner og store skvulp i forbindelse med kampagner og højtider. Vi oplever udsving på 100 procent fra en to-ugers periode til den næste. Sammenholdt med at vores returgrad på e-handelsvarer er på cirka 20 procent, stiller det meget høje krav til os om fleksibilitet og skalerbarhed”, siger logistics director Jesper Ibsen.

Styring af arbejdskraft
Det kan først og fremmest være en udfordring at planlægge antallet af medarbejdere, som lagerledelsen skal forvente at have behov for. IC Group har cirka 50 fastansatte medarbejdere og tilkalder jævnligt op til 50-60 vikarer, der sørger for at tage imod nye varer samt returvarer, håndtere, plukke, pakke og afsende varer.

”Vi insourcede for et par år siden lagerstyringen af vores e-handelsvarer fra et eksternt lager i Tyskland til dette lager, så vi håndterer alle varer både til egne butikker, forhandlere og e-handel herfra. Vi har simpelthen delt lageret op i forskellige arbejdsflows, der håndterer de forskellige kanaler. E-handelsordrer er mange små ordrer med få varer i hver ordre, og det kræver en mere manuel indsats”, fortæller Jesper Ibsen og tilføjer:

”Vi har et godt samarbejde med vikarbureauet Moment, der forsyner os med vikarer i de perioder, hvor vi har behov for ekstra hænder. Det giver os en god fleksibilitet”.

IC Group har insourcet alle hængende varer, som er placeret i en nyindrettet tilstødende lagerhal. Foto: IC Group.

Sorteringsmaskine frigør hænder
Den nye sorteringsmaskine er leveret af hollandske Euro Sort Systems og blev implementeret i december måned 2017.

”Det har været lidt af en drømmeimplementering. Det har fungeret virkelig godt, og maskinen er allerede godt indarbejdet. Den er let at betjene og forbedrer både vores produktivitet og kvalitet markant”, siger Jesper Ibsen.

Sorteringsmaskinen tilfører desuden IC Group gode muligheder for at tilbyde value added services som speciel prismærkning eller særlig pakketilpasning.

IC Group anvender sorteringsmaskinen på flowet af varer til butikker og forhandlere, som skal modtage større partier af varer. Den frigør mange medarbejdere, som virksomheden kan anvende til at håndtere e-handelsvarer.

Virksomheden har også insourcet alle hængende varer, som er placeret i en nyindrettet tilstødende lagerhal.

”Vi indgik en lejeaftale med ejeren og bankede hul i væggen til nabohallen for et par år siden. Vi har investeret i at indrette hallen til hængende varer, der er placeret i to niveauer på gulv og på mezzanin”, forklarer Jesper Ibsen og supplerer:

”Det er en stor fordel for os, at vi har alle varer samlet under ét tag. Det gør, at vi meget hurtigere kan reagere og flytte medarbejdere fra ét område til et andet; vi har hele tiden styr på, hvor varerne er; og vi kan hurtigere få returvarer tilbage i flowet igen”. Han fortæller også, at næste store udfordring er en opgradering af deres WMS.

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Denne artikel er del af et tema:

Tema om lagerstyring og WMS

Relateret indhold

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

21.11.2024SCM.dk

Danske topledere investerer heftigt i AI – uden at vide noget om teknologien

Unused potential for Nordic companies – 23 billion euros tied up in unnecessary inventory

20.11.2024Optilon Danmark

Sponseret

18.11.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

15.11.2024WITRON Group

Sponseret

Successful change management in logistics automation

15.11.2024SCM.dk

53,8 millioner iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

14.11.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Coolshop optimerer logistikken med Geek+

12.11.2024N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online