Nyt sorteringsanlæg sætter turbo på IC Group pluk & pak

IC Groups centrallager i Brøndby har implementeret et nyt automatiseret sorteringsanlæg til tocifret millionbeløb. Anlægget øger produktivitet og kvalitet betydeligt og har betalt sig selv hjem på 3,5 år.

IC Groups nye sorteringsanlæg har øget centrallagerets produktivitet betragteligt. Foto: IC Group.

16.05.2018

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

IC Group forhandler modetøj fra mærkerne By Malene Birger, Tiger of Sweden og Peak Performance, og på virksomhedens 19.000 m2 store centrallager i Brøndby kan de i den grad mærke, at forbrugerne i Europa og resten af verden har kastet deres kærlighed på smartphones, tavle-pc’er og almindelige pc’er, når der skal købes modetøj.

"Det har været lidt af en drømmeimplementering. Det har fungeret virkelig godt, og maskinen er allerede godt indarbejdet. Den er let at betjene og forbedrer både vores produktivitet og kvalitet markant", siger logistics director for IC Group, Jesper Ibsen, om det nye sorteringsanlæg. Foto: IC Group.

IC Group oplevede en vækst i e-handelsordrer på cirka 30 procent fra 2016 til 2017, og virksomheden forventer en vækst på cirka 20 procent i 2018.

”Vores e-handelssalg foregår meget i sæsoner og store skvulp i forbindelse med kampagner og højtider. Vi oplever udsving på 100 procent fra en to-ugers periode til den næste. Sammenholdt med at vores returgrad på e-handelsvarer er på cirka 20 procent, stiller det meget høje krav til os om fleksibilitet og skalerbarhed”, siger logistics director Jesper Ibsen.

Styring af arbejdskraft
Det kan først og fremmest være en udfordring at planlægge antallet af medarbejdere, som lagerledelsen skal forvente at have behov for. IC Group har cirka 50 fastansatte medarbejdere og tilkalder jævnligt op til 50-60 vikarer, der sørger for at tage imod nye varer samt returvarer, håndtere, plukke, pakke og afsende varer.

”Vi insourcede for et par år siden lagerstyringen af vores e-handelsvarer fra et eksternt lager i Tyskland til dette lager, så vi håndterer alle varer både til egne butikker, forhandlere og e-handel herfra. Vi har simpelthen delt lageret op i forskellige arbejdsflows, der håndterer de forskellige kanaler. E-handelsordrer er mange små ordrer med få varer i hver ordre, og det kræver en mere manuel indsats”, fortæller Jesper Ibsen og tilføjer:

”Vi har et godt samarbejde med vikarbureauet Moment, der forsyner os med vikarer i de perioder, hvor vi har behov for ekstra hænder. Det giver os en god fleksibilitet”.

IC Group har insourcet alle hængende varer, som er placeret i en nyindrettet tilstødende lagerhal. Foto: IC Group.

Sorteringsmaskine frigør hænder
Den nye sorteringsmaskine er leveret af hollandske Euro Sort Systems og blev implementeret i december måned 2017.

”Det har været lidt af en drømmeimplementering. Det har fungeret virkelig godt, og maskinen er allerede godt indarbejdet. Den er let at betjene og forbedrer både vores produktivitet og kvalitet markant”, siger Jesper Ibsen.

Sorteringsmaskinen tilfører desuden IC Group gode muligheder for at tilbyde value added services som speciel prismærkning eller særlig pakketilpasning.

IC Group anvender sorteringsmaskinen på flowet af varer til butikker og forhandlere, som skal modtage større partier af varer. Den frigør mange medarbejdere, som virksomheden kan anvende til at håndtere e-handelsvarer.

Virksomheden har også insourcet alle hængende varer, som er placeret i en nyindrettet tilstødende lagerhal.

”Vi indgik en lejeaftale med ejeren og bankede hul i væggen til nabohallen for et par år siden. Vi har investeret i at indrette hallen til hængende varer, der er placeret i to niveauer på gulv og på mezzanin”, forklarer Jesper Ibsen og supplerer:

”Det er en stor fordel for os, at vi har alle varer samlet under ét tag. Det gør, at vi meget hurtigere kan reagere og flytte medarbejdere fra ét område til et andet; vi har hele tiden styr på, hvor varerne er; og vi kan hurtigere få returvarer tilbage i flowet igen”. Han fortæller også, at næste store udfordring er en opgradering af deres WMS.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Denne artikel er del af et tema:

Tema om lagerstyring og WMS

Relateret indhold

19.11.2025SCM.dk

Verdens første elektriske 4x4 RoRo-traktor klar til havnene

19.11.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Digitalt overblik gav Sydkystens Automatik kontrol over materialeforbruget

16.11.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

14.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til Black Friday? Her er de kritiske punkter, der kræver fokus nu

13.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

5 fordele ved lagerautomation

13.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

13.11.2025ECK – Ejnar C. Kjeldsen A/S

Sponseret

RFID behøver ikke være kompliceret

11.11.2025SCM.dk

Nordjyllands lagerlokaler bliver hurtigt lejet ud i takt med lavt nybyggeri

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding