Nyt liv til ridsede alufælge sparer tonsvis af CO2
Danske Wheel Restore er ved at revolutionere en vigtig del af bilindustrien. Et partnerskab med Schneider Electric har nemlig resulteret i et innovativt opgør med "brug-og-smid-væk"-kulturen for slidte og ridsede alufælge.
Det globale marked for alufælge til biler er enormt, og det samme er CO2-aftrykket. Udvinding af aluminium, fremstilling og til sidst bortskaffelse af ridsede og ødelagte fælge koster hvert år dyrt i det globale klimaregnskab.
Men i Støvring syd for Aalborg er en innovativ, dansk virksomhed med et solidt fodfæste i udstyr og koncepter til autobranchen godt i gang med at revolutionere den grønne omstilling i et marked, som hidtil har været kendetegnet ved en "brug-og-smid-væk"-tilgang.
På blot fire år har Wheel Restore oplevet en helt utrolig omsætningsvækst på 411 procent og er nu repræsenteret i 80 lande verden over med den patenterede danske teknologi.
Wheel Restores teknologi gør det nemlig muligt helt enkelt og hurtigt at reparere og genbruge alufælge, der tidligere stod til at ende på genbrugspladsen.
Himmerland-virksomheden har med Schneider Electric som partner udviklet to banebrydende maskiner til at restaurere de beskadigede alufælge, så de fremstår helt nye og kan genanvendes med det samme.
På en vækstrejse sammen
Opskriften på den nordjyske succes er en stærk kombination af innovation, klimafokus, markedsforståelse og den nyeste automations- og robotteknologi fra Schneider Electric.
"Vi er på en vækstrejse sammen med Schneider Electric, og potentialet er enormt. Siden vi byggede de første maskiner i 2020, er det gået rigtigt stærkt. Vi er til stede i 80 lande, og vi fordobler salget fra år til år," siger Henrik Bro Christensen, der er grundlægger og administrerende direktør i HBC Group.
HBC Group er paraply for Wheel Restore og tre andre virksomheder med fokus på værkstedsbranchen: HBC System, HBC Coating og Repair2Care Danmark.
"Hidtil har man ikke kunnet reparere og restaurere alufælge, når de først har fået hakker og ridser, som næsten alle fælge jo får, især når de er i nærkontakt med kantstene. Rigtig mange ridsede fælge bliver derfor smidt ud, og det er jo ikke godt for miljøet," siger Henrik Bro Christensen.
Indstillet til teknologi-pris
Maskinerne, der blot fylder 1x1x2 meter, kan der findes plads til på alle værksteder – både i ind- og udland.
"Vores virksomheder deler visionen om at udvikle løsninger, der hjælper med at accelerere den grønne omstilling. Sammen har vi udviklet et koncept, hvor alle vinder: Klimaet bliver sparet for mange tons CO2-udledning, værkstederne kan udvide deres forretning med nye services, og slutkunderne - bilejerne - sparer penge, når de ikke skal smide deres skrammede fælge ud og købe nye," siger Jan Kaihøj, vice president for Schneider Electrics industri-forretning i Norden og Baltikum.
"Vi er en virksomhed med store, globale ambitioner. Derfor har vi brug for en stærk og pålidelig partner, der kan understøtte os hele vejen på vores vækstrejse, og som er til stede på alle de markeder, vi er på ude i verden. Den partner har vi i Schneider Electric," siger Henrik Bro Christensen.
Støvring-virksomheden er lige nu indstillet til Dansk Robot Netværks (DIRA) Teknologipris, der uddeles den 30. maj og gives til et nyt og unikt produkt, der er et resultat af udnyttelse af ny teknologi, ligesom virksomheden er udvalgt som en af 2024's 50 "Børsen Bæredygtig Cases'.
- EHS