18.05.2022 | IT
Nye krav fra EU betyder nye processer for toldhåndtering
Igennem flere etaper ændrer rammerne sig for Union Customs Code på tværs af Europa, og dermed hvordan virksomheder indsender toldangivelser til toldmyndighederne.
Der er i øjeblikket en forandringsproces i gang for, hvordan virksomheder i hele Europa indsender toldangivelser til toldmyndighederne. Det er derfor vigtigt at forberede sig på de ændringer, der vil ske inden for rammerne af UCC (Union Customs Code) og det sker i flere etaper i Danmark.
”Vi står klar med velafprøvet funktionalitet til håndtering af eksport, import, håndtering af toldoplag og oprettelse af nødvendige toldangivelser i ét system. Vi følger udviklingen tæt, og vores lokale toldeksperter er klar til at diskutere ændringerne og besvare eventuelle spørgsmål”, siger Ghassan Rassoul, der er nordisk produktchef hos Descartes. Virksomheden leverer løsninger inden for toldhåndtering, ruteoptimering og transportstyring.
Det nuværende importsystem lukkes, når anden del af importsystemet går i drift. Første del af importsystemet blev sat i drift den 1. juli 2021.
Læs også: Med intelligent told-løsning vil Huawei lette og sikre handel
Anden del skulle have været klar ultimo 2022, men den 05/04/2022 meddelte Toldstyrelsen, at det blevet forsinket.
”Ændringerne berører ikke kun toldmyndighederne. På sigt skal alle virksomheder, der indsender toldangivelser i Danmark, skifte til Toldstyrelsens system DMS. Derfor opfodrer vi til, at man holder øje med udviklingen, da større krav til data kan være komplekst og tidskrævende for danske virksomheder, som beskæftiger sig med import, eksport og forsendelser”, siger Ghassan Rassoul og fortsætter:
”Anbefaling er, at man booker/adviserer sine interne IT & administrative ressourcer allerede nu og ikke venter med at finde ud af, hvilke justeringer der skal laves”.
- KCP
Branchenyt

Færre vil deltage i voksen- og efteruddannelse
I 2010 deltog cirka 26 procent af de faglærte og 25 procent af de ufaglærte i offentlige videre- og efteruddannelseskurser (VEU). I 2021 var det kun henholdsvis 12 procent og 14 procent. Deltagelsen falder også, når man medtæller efteruddannelse i privat regi.
Innovation

Verdens første el-betonlastbil fylder 1 år
Unicon A/S har i over 1 år haft en Volvo FE Electric betonbil i drift i København og omegn og flere elektriske betonbiler bliver leveret i 2023. Unicon ønsker at bidrage til den grønne omstilling og arbejder målrettet på at hele flåden af betonbiler skal være emissionsfri i 2035. Det var derfor et naturligt valg at lave verdens første serieproducerede elektrisk betonbil i samarbejde med Volvo.
IT

Små virksomheder har mindre fokus på it-sikkerhed
Dokumentation og dermed delbar viden om it-sikkerhedstiltag og -regler er et væsentligt element i virksomhedernes arbejde med digital sikkerhed. Over halvdelen af Danmarks godt 14.000 mikrovirksomheder (5-9 ansatte) havde i 2022 ingen dokumentation om forholdsregler, aktiviteter og procedurer vedrørende it-sikkerhed. Det viser tal fra Danmarks Statistik.
Branchenyt

Ny standard gør op med brug-og-smid-væk-kulturen
Danmark står i spidsen for udviklingen af en ny europæisk standard, der skal give virksomhederne konkrete værktøjer til at tænke genbrug, genanvendelse og reparerbarhed ind i designfasen af nye produkter. Forbrugerrådet glæder sig over den nye standard, som kan være med til at gøre op med brug-og-smid-væk-kulturen.
Strategi & ledelse

Mangel på forsyningskædedata hæmmer klimaarbejdet
Overblikket over virksomheders samlede klimaaftryk halter på grund af upræcise data. Særligt opgørelsen af emissioner fra indkøb af varer, serviceydelser og fra solgte produkter lider under mangel på valide data fra blandt andet forsyningskæden.
Branchenyt

Svenske Nynas digitaliserer forsyningskæden
Det svenske specialolieselskab Nynas indgår samarbejde med it-selskabet Tech Mahindra. Partnerskabet skal transformere Nynas’ eksisterende forretning og udvide deres IT-landskab med agile, skalerbare og intelligente systemer.