Ny terminal sikrer dao høj kvalitet i pakkedistribution
Dao er en relativ ny aktør på markedet for pakkedistribution, og logistikaktøren har med en splinterny pakketerminal i Fredericia taget et stort skridt ind på markedet. Terminalen løfter først og fremmest kvaliteten i sorteringen. Men terminalen har også udfordret it og processer.
Pandemien medførte mange store forandringer for samfunds- og erhvervsliv, og en af de store handelstendenser var, at mængden af e-handelspakker på kort tid steg voldsomt. Hjemmearbejde og mange lukkede butikker og indkøbscentre betød, at borgere i 2020 og 2021 begyndte at handle i netbutikker i stedet for de fysiske butikker.
Det kunne dao mærke med det samme i 2020. Den 1. maj 2021 tog logistikvirksomheden derfor det første spadestik til en ny pakketerminal på Bundgaardsvej i Fredericia.
Dao er resultatet af en sammenlægning af Jyllands-Posten Distribution A/S og Dansk Avis Distribution i 2007 og endnu en sammenlægning med Bladkompagniet i 2021. Virksomhederne har stærke erfaringer med fintmasket og effektiv distribution af aviser og magasiner, og eftersom avismarkedet er vigende, var det oplagt at bygge videre på logistikkompetencen til også at distribuere småpakker.
Efter gennem flere år at have håndteret indtoget på pakkemarkedet i de eksisterende bygninger, var dao i 2020 nået til en milepæl i deres historie. Den første terminal, der bliver opført med dao som bygherre, er også den første sorteringshal, hvor der er monteret transportbånd og scanner-tunneller til maskinel sortering af forsendelserne. Denne ændring i infrastrukturen sker, da væksten hos dao er over al forventning.
Succes med natdistribution
”Tilbage i 2007 forestillede vi os ikke denne eksplosive entre på det danske pakkemarked, men de danske forbrugere har taget godt imod levering i de tidlige morgentimer. Vi er meget glade for udviklingen og ser frem til at tage vores nye terminal i brug”, fortalte daværende Morten Villberg, som var CEO for dao, i en pressemeddelelse ved igangsætningen af byggeriet.
Mike Thuesen, som er terminalchef, har været med i hele etableringsprocessen af den nye terminal fortæller at, ”Vi er nu gået i luften med den nye pakketerminal, og det har betydet store forbedringer af vores sorteringskvalitet. Den nye terminal har medført en kraftig standardisering og automatisering af sorteringsprocesserne, og det har medført markant færre fejl og en højere gennemløbshastighed”. Derudover fortæller han at, ”En høj sorteringskvalitet er afgørende for vores distribution. Det betyder, at vores natbude får et bedre arbejdsgrundlag, når de skal levere pakkerne til slutbrugerne. Færre fejl i distributionskæden betyder gladere afsendere og modtagere af pakker, hurtigere gennemløbstid og færre returløb, som lægger beslag på meget tid og mange ressourcer i kundeservice, sortering og distribution”.
6210 m2 og 15.000 pakker i timen
Dao har fået hjælp af KT Erhvervsbyg til den fysiske bygning og Beumer Group til det automatiserede sorteringsanlæg. Det nye logistikcenter har medført en markant kapacitetsforøgelse og en produktionskapacitet på op til 15.000 forsendelser i timen. Logistikcenteret omfatter 20 porte og en hal på 6.210 m2 og fungerer som knudepunkt for de mange aviser, breve, magasiner og pakker, der hvert år sorteres til andre dao-lokationer i hele Danmark.
Om dao
Dao leverer pakker, breve, aviser og magasiner til hele Danmark på daglig basis. Logistikvirksomheden leverer også tryksager og pakker til hjemmeadresser. Sådan har det været siden 2007, hvor dao blev stiftet efter en fusion imellem Jyllands-Posten Distribution A/S og Dansk Avis Distribution. Ved udgangen af 2021 blev fusionen mellem Bladkompagniet og dao godkendt og herefter er selskabet ejet af JP/Politikens Hus (51 procent), Jysk Fynske Medier (32 procent) og Berlingske Media (17 procent) og er fortsat det største distributionsselskab på morgendistributionen - med hovedsæde i Vejle og Rødovre.
”Denne udvidelse af vores sorteringskapacitet skal sikre, at vi fortsat kan levere samme høje leveringskvalitet til de private modtagere, der hver dag benytter dao. En vækst, som den vi har oplevet det seneste år, stiller krav til en hurtig omstilling af både personalemæssige ressourcer og produktionskapacitet", gav dao udtryk for i en pressemeddelelse i 2021.
I tiden efter pandemien er væksten i e-handelspakker fortsat, men det sker nu med mere moderate vækstrater.
”Vi udnytter vel knap halvdelen af vores kapacitet lige nu, så vi har kapacitet til fremtidig vækst”, skriver dao i pressemeddelelsen.
Udfordringer med it-integrationer
Mike Thuesen har været med i hele etableringsprocessen af den nye terminal, og han lægger ikke skjul på, at processen også har budt på udfordringer: ”Etableringen af terminalen er gået meget stærkt, fordi vi havde et stort behov for højere kapacitet. Det gav en udfordring i forhold til at være på plads med alle processer i takt med opstarten og færdiggørelsen af projektet.
Han supplerer: ”Vi har blandt andet været udfordret af en vanskelig integration mellem it-systemer og automatiseringen. Vi har et egenudviklet it-system, og det har vist sig at være vanskeligt at få it-systemet til at spille sammen med sorteringsanlægget. Vores distributionsnet er meget finmasket og komplekst, og der sker næsten dagligt ændringer, som vi skal tage højde for i sorteringen. Det komplicerer naturligvis tingene”.
Desuagtet de udfordringer der har været er vi kommet godt igennem implementeringen af den nye terminal og har i store træk fået løst de udfordringer der altid må forventes at være ved så stort et projekt.
Sorteringskapaciteten er fremtidssikret
En anden udfordring, som Mike Thuesen fremhæver, er, at dao har taget den nye terminal i brug samtidig med, at den daglige drift skulle køre uden forstyrrelser.
”Vi har så at sige skulle asfaltere motorvejen samtidig med, at vi drøner derudad med fuld fart. Det har været og er stadig en udfordring at balancere udviklingen med driften”, fortæller Mike Thuesen
De understreger, at dao med den nye terminal står godt rustet til fremtidig vækst i pakkevolumen, og at de forventer at arbejde meget med at forbedre arbejdsmiljøet på terminalen. Det skal blandt andet ske via mere rotation i medarbejdernes opgaver og flere hjælpemidler, så medarbejderne vil opleve mindre ensidigt gentagende og belastende arbejdsrutiner.