Ny terminal sikrer dao høj kvalitet i pakkedistribution

Dao er en relativ ny aktør på markedet for pakkedistribution, og logistikaktøren har med en splinterny pakketerminal i Fredericia taget et stort skridt ind på markedet. Terminalen løfter først og fremmest kvaliteten i sorteringen. Men terminalen har også udfordret it og processer.

”Vi har så at sige skulle asfaltere motorvejen samtidig med, at vi drøner derudad med fuld fart. Det har været og er stadig en udfordring at balancere udviklingen med driften”, fortæller Mike Thuesen. Arkivfoto fra 123rf.com..

27.06.2023

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Pandemien medførte mange store forandringer for samfunds- og erhvervsliv, og en af de store handelstendenser var, at mængden af e-handelspakker på kort tid steg voldsomt. Hjemmearbejde og mange lukkede butikker og indkøbscentre betød, at borgere i 2020 og 2021 begyndte at handle i netbutikker i stedet for de fysiske butikker.

Det kunne dao mærke med det samme i 2020. Den 1. maj 2021 tog logistikvirksomheden derfor det første spadestik til en ny pakketerminal på Bundgaardsvej i Fredericia.

Dao er resultatet af en sammenlægning af Jyllands-Posten Distribution A/S og Dansk Avis Distribution i 2007 og endnu en sammenlægning med Bladkompagniet i 2021. Virksomhederne har stærke erfaringer med fintmasket og effektiv distribution af aviser og magasiner, og eftersom avismarkedet er vigende, var det oplagt at bygge videre på logistikkompetencen til også at distribuere småpakker.

Efter gennem flere år at have håndteret indtoget på pakkemarkedet i de eksisterende bygninger, var dao i 2020 nået til en milepæl i deres historie. Den første terminal, der bliver opført med dao som bygherre, er også den første sorteringshal, hvor der er monteret transportbånd og scanner-tunneller til maskinel sortering af forsendelserne. Denne ændring i infrastrukturen sker, da væksten hos dao er over al forventning.

Succes med natdistribution
”Tilbage i 2007 forestillede vi os ikke denne eksplosive entre på det danske pakkemarked, men de danske forbrugere har taget godt imod levering i de tidlige morgentimer. Vi er meget glade for udviklingen og ser frem til at tage vores nye terminal i brug”, fortalte daværende Morten Villberg, som var CEO for dao, i en pressemeddelelse ved igangsætningen af byggeriet.

Mike Thuesen, som er terminalchef, har været med i hele etableringsprocessen af den nye terminal fortæller at, ”Vi er nu gået i luften med den nye pakketerminal, og det har betydet store forbedringer af vores sorteringskvalitet. Den nye terminal har medført en kraftig standardisering og automatisering af sorteringsprocesserne, og det har medført markant færre fejl og en højere gennemløbshastighed”. Derudover fortæller han at, ”En høj sorteringskvalitet er afgørende for vores distribution. Det betyder, at vores natbude får et bedre arbejdsgrundlag, når de skal levere pakkerne til slutbrugerne. Færre fejl i distributionskæden betyder gladere afsendere og modtagere af pakker, hurtigere gennemløbstid og færre returløb, som lægger beslag på meget tid og mange ressourcer i kundeservice, sortering og distribution”.

6210 m2 og 15.000 pakker i timen
Dao har fået hjælp af KT Erhvervsbyg til den fysiske bygning og Beumer Group til det automatiserede sorteringsanlæg. Det nye logistikcenter har medført en markant kapacitetsforøgelse og en produktionskapacitet på op til 15.000 forsendelser i timen. Logistikcenteret omfatter 20 porte og en hal på 6.210 m2 og fungerer som knudepunkt for de mange aviser, breve, magasiner og pakker, der hvert år sorteres til andre dao-lokationer i hele Danmark.

Om dao

Dao leverer pakker, breve, aviser og magasiner til hele Danmark på daglig basis. Logistikvirksomheden leverer også tryksager og pakker til hjemmeadresser. Sådan har det været siden 2007, hvor dao blev stiftet efter en fusion imellem Jyllands-Posten Distribution A/S og Dansk Avis Distribution. Ved udgangen af 2021 blev fusionen mellem Bladkompagniet og dao godkendt og herefter er selskabet ejet af JP/Politikens Hus (51 procent), Jysk Fynske Medier (32 procent) og Berlingske Media (17 procent) og er fortsat det største distributionsselskab på morgendistributionen - med hovedsæde i Vejle og Rødovre.

”Denne udvidelse af vores sorteringskapacitet skal sikre, at vi fortsat kan levere samme høje leveringskvalitet til de private modtagere, der hver dag benytter dao. En vækst, som den vi har oplevet det seneste år, stiller krav til en hurtig omstilling af både personalemæssige ressourcer og produktionskapacitet", gav dao udtryk for i en pressemeddelelse i 2021.

I tiden efter pandemien er væksten i e-handelspakker fortsat, men det sker nu med mere moderate vækstrater.

”Vi udnytter vel knap halvdelen af vores kapacitet lige nu, så vi har kapacitet til fremtidig vækst”, skriver dao i pressemeddelelsen.

Udfordringer med it-integrationer
Mike Thuesen har været med i hele etableringsprocessen af den nye terminal, og han lægger ikke skjul på, at processen også har budt på udfordringer: ”Etableringen af terminalen er gået meget stærkt, fordi vi havde et stort behov for højere kapacitet. Det gav en udfordring i forhold til at være på plads med alle processer i takt med opstarten og færdiggørelsen af projektet.

Han supplerer: ”Vi har blandt andet været udfordret af en vanskelig integration mellem it-systemer og automatiseringen. Vi har et egenudviklet it-system, og det har vist sig at være vanskeligt at få it-systemet til at spille sammen med sorteringsanlægget. Vores distributionsnet er meget finmasket og komplekst, og der sker næsten dagligt ændringer, som vi skal tage højde for i sorteringen. Det komplicerer naturligvis tingene”.

Desuagtet de udfordringer der har været er vi kommet godt igennem implementeringen af den nye terminal og har i store træk fået løst de udfordringer der altid må forventes at være ved så stort et projekt.

Sorteringskapaciteten er fremtidssikret
En anden udfordring, som Mike Thuesen fremhæver, er, at dao har taget den nye terminal i brug samtidig med, at den daglige drift skulle køre uden forstyrrelser.

”Vi har så at sige skulle asfaltere motorvejen samtidig med, at vi drøner derudad med fuld fart. Det har været og er stadig en udfordring at balancere udviklingen med driften”, fortæller Mike Thuesen

De understreger, at dao med den nye terminal står godt rustet til fremtidig vækst i pakkevolumen, og at de forventer at arbejde meget med at forbedre arbejdsmiljøet på terminalen. Det skal blandt andet ske via mere rotation i medarbejdernes opgaver og flere hjælpemidler, så medarbejderne vil opleve mindre ensidigt gentagende og belastende arbejdsrutiner.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

16.07.2024SCM.dk

Maersk tager levering af første 777 fragtfly

16.07.2024SCM.dk

Logistikvirksomhed får global anerkendelse for bæredygtighedsindsats

25.06.2024SCM.dk

Verdion fortsætter ekspansion med opkøb af byggegrund

18.06.2024SCM.dk

Lemvigh-Müller køber 34.000 kvm. i Kolding

18.06.2024EAB Lagerindretning

Sponseret

EAB Kundecase: 4000 FLEKSIBLE M² TIL MEDICOBRANCHEN

17.06.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Party In A Box udvider lageret

14.06.2024SCM.dk

Carlsberg omlægger distribution i Taastrup

13.06.2024Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

Vil du også have budgetpris på en ny traverskran?

Jobmarked

Se alle

Tasklet Factory

Softwareudvikler til Tasklet

Vi søger lige nu en dygtig kollega til vores #TeamCode til at bidrage med at udvikle vores mobilapp, der effektiviserer lagre verden over.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.08.2024

Apport Systems A/S

Sales And Administration Coordinator

Her hos Apport Systems A/S er vi på udkig efter en ny medarbejder, der skal være med til at få dagligdagen på vores kontor i Risskov til at glide let. Er du en haj til administrative opgaver inden for bogholderi, salg og kontor? Perfekt, så læs med her.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Technical Documentation Engineer / Technical Writer

Kan du formulere og forenkle tekniske instruktioner og skabe gode brugeroplevelser i interaktionen mellem menneske og maskine? Og motiveres du af en varieret hverdag som en del af et stærkt team og muligheden for at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger? Så er det dig vi leder efter!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Service Specialist

Har du en dybdegående teknisk viden og en passion for fejlfinding, og drømmer du om at udforske verden? Vi leder efter en dygtig Service Specialist med en solid baggrund og kendskab til både mekanik, elektronik, samt PLC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Sådan får I (bedre) styr på jeres varer i transit

Landed Cost modulet i Dynamics 365 giver jer en stribe fordele

Dato

27.08.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup