Ny stregkode-platform skal lette 42.000 danske virksomheders emballageansvar

VANA – Dansk Emballageansvar og GS1 Denmark, der står bag stregkoderne i Danmark og globalt, går sammen om at udvikle en it-platform til at håndtere det udvidede producentansvar for emballage. Producentansvaret træder i kraft i 2025, og den nye platform betyder, at op mod 42.000 virksomheder vil kunne indberette emballagedata i et kendt system.

”For os er det helt afgørende, at vi som kollektivordning kan hjælpe virksomhederne med at leve op til producentansvaret så enkelt som muligt. Vi skal tilpasse os erhvervslivet – ikke omvendt”, siger Marianne Roed Jakobsen. Arkivfoto fra 123.com..

05.05.2023

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Tag noget kompliceret, og gør det simpelt. Det er ræsonnementet bag en aftale, som VANA – Dansk Emballageansvar netop har indgået med GS1 Denmark, der står bag alle stregkoder i Danmark og globalt.

Skåret ind til kernen er VANA og GS1 Denmark blevet enige om at udvikle en it-platform til registrering af emballagedata. Platformen kommer til at hænge sammen med GS1’s system for udveksling af produktdata, som i forvejen er både udbredt, kendt og gennemprøvet. Målet er, at emballagedata så automatisk og simpelt som muligt kan blive indberettet til kollektivordningen VANA.

Hvad omfatter ansvaret?

Alle typer af emballager er omfattet af producentansvaret. Det vil sige både primær-, sekundær- og tertiæremballage. Det udvidede producentansvar for emballage træder i kraft den 1. januar 2025.
EU-direktivet 2008/98/EF, artikel 3, stk. 21, beskriver producentansvaret: ”(…)producenter af produkter bærer det finansielle ansvar eller det finansielle og organisatoriske ansvar for håndteringen af affaldsfasen i et produkts livscyklus”.

System til at registrere emballagemængder
Dermed kan de op mod 42.000 danske produktions- og handelsvirksomheder, der om mindre end et år skal til at registrere deres emballagemængder, klare en stor del af arbejdet med et system og en arbejdsgang, de i forvejen kender og bruger.

”For os er det helt afgørende, at vi som kollektivordning kan hjælpe virksomhederne med at leve op til producentansvaret så enkelt som muligt. Vi skal tilpasse os erhvervslivet – ikke omvendt. Vores medlemmer skal kunne koncentrere sig om kerneforretningen og overlade bureaukratiet til os”, siger VANAs adm. direktør Marianne Roed Jakobsen.

Platformen skal blandt andet danne grundlag for, at VANA kan opkræve korrekt betaling for producentansvaret, og den skal kunne rumme alle, der er omfattet af producentansvaret – små såvel som store virksomheder. Derfor bliver den indrettet, så både medlemmer af GS1 Denmark og virksomheder, der ikke er medlemmer, kan bruge den gnidningsfrit.

Konsekvenser af producentansvar for emballage

• Cirka 42.000 virksomheder bliver omfattet i Danmark.
• Regning på minimum 2,3 mia. kr. om året.
• Forventeligt ca. 961.000 ton emballage/år
• Træder i kraft: 1. januar 2025 (registrering fra 2024).

Emballagedata og stregkoder
”Stregkoden og det bagvedliggende system er i forvejen dybt integreret i dansk handel og sikrer, at varedata – lagerstatus, oprindelse, miljømærker med mere – flyder effektivt. Derfor er det både naturligt og en stor fordel for erhvervslivet, at emballagedata til producentansvaret bliver inkluderet i samme system”, siger Per Ahlmann Andersen, adm. direktør i GS1 Denmark.

Han tilføjer, at andre lignende kollektivordninger i Danmark på lige vis vil kunne koble sig på GS1. GS1 er global og findes i 116 lande. Dermed er der internationale perspektiver i platformen, der også forberedes til fremtidens EU-bestemte digitale produktpas.

Læs mere på gs1.dk og vana.dk.

Producentansvar for emballage

Alle virksomheder der importer eller bruger emballage, bærer det finansielle og organisatoriske ansvar for håndtering af emballageaffald, herunder indsamling, sortering og behandling. Det betyder med andre ord at producenten, som sætter en emballage på markedet, har ansvar for emballagen i hele dens livscyklus.
Formålet med producentansvaret er at reducere mængden af emballage, sikre en effektiv indsamling og håndtering af affald, samt at motivere producenterne til bedre design af emballage - både til forebyggelse, genbrug og genanvendelse.
Populært sagt taler man om at slutte cirklen - 'close the loop'.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Denne artikel er del af et tema:

Tema om bæredygtighed & data 2023

’Bæredygtighed’ og ’data’ spiller en vigtig rolle i forsyningskæden, og de to komponenter hænger uløseligt sammen. Data kan bruges til at overvåge, analysere og optimere forskellige aspekter af forsyningskæden, hvilket kan bidrage til øget bæredygtighed, ligesom det kan bidrage til nødvendig og måske lovbestemt dokumentation/rapportering. 

Relateret indhold

15.07.2024SCM.dk

Maersk containerskib angrebet i Det Arabiske Hav

15.07.2024SCM.dk

Grønne lastbilchauffører får flere lademuligheder

04.07.2024SCM.dk

Nye 3D-printede rør mindsker energitab i kølesystemer

03.07.2024TrueCommerce

Sponseret

Digitaliser din supply chain

02.07.2024TrueCommerce

Sponseret

En introduktion til elektronisk fakturering

02.07.2024Norris Print-Tech A/S

Sponseret

ZEBRA HC20 OG HC50 håndterminaler til pharma/healthcare

02.07.2024SCM.dk

Få styr på it-sikkerheden og undgå cyberangreb

01.07.2024SCM.dk

Region Syddanmark investerer halv milliard i løsning til blodprøveanalyser

Jobmarked

Se alle

Tasklet Factory

Softwareudvikler til Tasklet

Vi søger lige nu en dygtig kollega til vores #TeamCode til at bidrage med at udvikle vores mobilapp, der effektiviserer lagre verden over.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.08.2024

Apport Systems A/S

Sales And Administration Coordinator

Her hos Apport Systems A/S er vi på udkig efter en ny medarbejder, der skal være med til at få dagligdagen på vores kontor i Risskov til at glide let. Er du en haj til administrative opgaver inden for bogholderi, salg og kontor? Perfekt, så læs med her.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Technical Documentation Engineer / Technical Writer

Kan du formulere og forenkle tekniske instruktioner og skabe gode brugeroplevelser i interaktionen mellem menneske og maskine? Og motiveres du af en varieret hverdag som en del af et stærkt team og muligheden for at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger? Så er det dig vi leder efter!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Service Specialist

Har du en dybdegående teknisk viden og en passion for fejlfinding, og drømmer du om at udforske verden? Vi leder efter en dygtig Service Specialist med en solid baggrund og kendskab til både mekanik, elektronik, samt PLC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Sådan får I (bedre) styr på jeres varer i transit

Landed Cost modulet i Dynamics 365 giver jer en stribe fordele

Dato

27.08.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup