Ny standard gør op med brug-og-smid-væk-kulturen

Danmark står i spidsen for udviklingen af en ny europæisk standard, der skal give virksomhederne konkrete værktøjer til at tænke genbrug, genanvendelse og reparerbarhed ind i designfasen af nye produkter. Forbrugerrådet glæder sig over den nye standard, som kan være med til at gøre op med brug-og-smid-væk-kulturen.

Danmark står i spidsen for udviklingen af en ny europæisk standard, der skal give virksomhederne konkrete værktøjer til at tænke genbrug, genanvendelse og reparerbarhed ind i designfasen af nye produkter. Forbrugerrådet glæder sig over den nye standard, som kan være med til at gøre op med brug-og-smid-væk-kulturen. Foto: Arkivfoto..

02.02.2023

SCM.dk

Vaskemaskinen går altid i stykker, når garantien er udløbet. Et opkald til en reparatør afslører, at det ikke kan betale sig at få maskinen fikset, hvis det overhovedet kan lade sig gøre at få reservedele. De fleste forbrugere sukker, køber en ny vaskemaskine og sender den gamle på genbrugsstationen.
Det samme gælder, når kaffemaskinen, computeren eller mobiltelefonen går i stykker. Ifølge en forbrugerundersøgelse fra 2020 lavet i Region Hovedstaden er det netop køkkenudstyr, mobiltelefoner og computere, der ikke bliver repareret, fordi det i praksis ikke er muligt, eller er dyrere end at købe nyt.

”Når man køber nyt, er det vigtigt at anskaffe ting, som kan repareres, men det er svært for den almindelige forbruger at gennemskue, om det er muligt. Ligesom det nærmest kræver en ph.d.-grad at finde ud af, hvor lang holdbarhed et produkt har”, siger chefkonsulent i Forbrugerrådet Tænk, Vagn Jelsøe.

Ifølge en undersøgelse af Ingeniørforeningen IDA forsøger kun 40 procent af danskerne at få repareret elektronik, der er gået i stykker, og dem, der forsøger, vil hurtigt opdage, at mange ting ikke er skabt til at blive skilt ad, ligesom det ikke er muligt at skaffe reservedele.
Nu skal en kommende europæisk standard for cirkulært design gøre op med brug-og-smid-væk-kulturen som et led i den grønne omstilling. Når vi køber nyt i stedet for at reparere eller genbruge vores opvaskemaskine, elkoger eller fjernsyn, er det nemlig en rigtig dårlig løsning for både klima og miljø.

”For mange produkter gælder det, at produktionen og bortanskaffelsen er en større miljøbelastning end selve brugen. Derfor er der brug for en cirkulær forretningsmodel, der gør op med brug- og-smid-væk-mentaliteten”, understreger Vagn Jelsøe.

Forbrugerrådet efterlyser længere reklamationstid, bedre information om et produkts levetid, holdbarhed, reparerbarhed, skattefradrag for reparationsudgifter samt adgang til reservedele og opdateringer gennem hele produktets levetid. Og netop holdbarhed, reparerbarhed og muligheden for at udskifte reservedele er nogle af de aspekter, som den kommende europæiske standard adresserer.

Levetiden af produkter skal forlænges
Dansk Standard står sammen med Holland i spidsen for udviklingen af den nye standard for cirkulært design, som er udarbejdet under EU’s ecodesign-direktiv. En lang række danske og europæiske virksomheder og andre aktører deltager i arbejdet, hvor alle med viden om cirkulært design kan bidrage.

”Det er vigtigt, at vi får optimeret brugen af ressourcer, minimeret mængden af affald, fremtidssikret brugen af ressourcer og forlænget levetiden på vores produkter ved at opgradere, genbruge eller genanvende dem”, siger Jesper Jerlang.

Han er Sustainability Manager hos Aasted ApS og er en af de danskere, der deltager i udarbejdelsen af den nye standard sammen med Miljøstyrelsen, WindowMaster og Danfoss Drives.

”At tænke den cirkulære model ind allerede i udviklingen og designet af produktet er vigtigt for virksomhederne. Derfor er det rigtig godt at få en standard, som hjælper virksomhederne med at komme hurtigere i mål”, siger Jesper Jerlang.

Tidligere var udformningen og ydeevnen vigtig, når en virksomhed udviklede et nyt produkt. I dag skal producenten også forholde sig til, om et produkt kan repareres eller genanvendes, holdbarhed og bortskaffelse.

”Tidligere lagde virksomheder ikke vægt på, om et produkt kunne repareres, genanvendes eller genbruges. Det er en ny tankegang, som skal implementeres”, siger Jesper Jerlang og påpeger, at der er svært at optimere på alle parametre.

Læs også: Konkurrenter i Thy går sammen om genbrug

”Hvis man optimerer genanvendeligheden, bliver det måske på bekostning af holdbarheden. Derfor er det vigtigt, at man fra begyndelsen gennemtænker, hvilke cirkulære forretningsmodeller man vil forfølge, og hvordan kan man optimere designet i forhold til det. Den nye standard kan hjælpe virksomhederne med at foretage denne afvejning”, påpeger han.

Den nye standard giver virksomhederne en lang række konkrete værktøjer, som går i detaljer med, hvordan man for eksempel giver sit produkt en bedre levetid.
”Hvis en standard skal være brugbar, skal den bygge bro mellem forskning, viden og det helt praktiske i virksomheden. Det synes jeg, den nye standard gør”, siger Jesper Jerlang.

Fokus på service, reparation og optimering
Aasted, der producerer produktløsninger til chokolade-, bageri- og konfektureindustrien, er begyndt at bruge elementer fra den nye standard. Virksomheden arbejder på at optimere levetiden på maskinerne ved at ændre designet, så det bliver nemmere at udskifte komponenter og øge fokus på servicedelen. Jesper Jerlang forventer, at standarden bliver et vigtigt redskab for virksomhedens produktudviklere.

”Det bliver en god hjælp til systematisk at kunne optimere designet og vælge de rigtige løsninger”, siger han.

Hvor hver maskine tidligere var et projekt i sig selv, er Aasted begyndt at fokusere på modulløsninger og standardiseringer af maskiner, da det er nemmere at servicere, reparere og optimere dem.

”Vi er lige gået i gang med næste trin, nemlig at finde ud af hvordan vi bedst optimerer designet, så mest muligt kan genanvendes, når produktet skrottes, og hvordan vi får givet den viden videre til vores kunder”, siger Sustainability Manageren.

Aasted har 20 servicemontører rundt omkring i verden til at servicere deres produkter.

”Vi vil gerne hjælpe vores kunder med at vedligeholde, reparere og renovere maskinerne, så de fordobler deres levetid, og vores målsætning er, at halvdelen af vores indtjening skal komme fra serviceydelser i 2030”, siger Jesper Jerlang.

Standarden for cirkulær design forventes at blive udgivet i foråret 2024, og Forbrugerrådet ser frem til den nye standard.

- PiB

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

19.02.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

18.02.2025SCM.dk

7 ud af 10 forbrugere vil købe mere klimavenligt i fremtiden

17.02.2025SCM.dk

Ubalance i indtægter og udgifter presser klimainvesteringer

14.02.2025SCM.dk

Boehringer Ingelheims fabrik viser vejen mod CO2-neutralitet

12.02.2025GS1 Denmark

Sponseret

Webinar: Gør det komplekse arbejde med dine emballagedata nemmere

10.02.2025SCM.dk

Klimasvigt uden konsekvenser: Virksomheder slipper for ansvar

10.02.2025SCM.dk

Ny industrioverenskomst: Højere løn, bedre rettigheder og øget fleksibilitet for familieliv

07.02.2025SCM.dk

Stor usikkerhed om Danmarks klimamål i 2030

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Webinar om CBAM

Gratis webinar om CBAM, hvor du får et generelt indblik i CBAM-reglerne, praktiske erfaringer og kommende krav.

Dato

27.02.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Agile projekter - hybrid

Vil du lære at lede agile projekter professionelt og effektivt? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få indsigt i agile værktøjer og kompetencer i agil projektledelse.

Dato

28.02.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

04.03.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Bredana Axcite A/S
Webinar
Præcise Forecast med ny Microsoft løsning

Den nye app byder på best-in-class Forecasting algoritmer og modeller, enestående brugeroplevelse, intelligente rapporter og analyser

Dato

04.03.2025

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Explore the critical connection between the NIS2 Directive and the CRA

In an era of increasing cyber threats, regulatory frameworks like the NIS2 Directive and the Cyber Resilience Act (CRA) are shaping the future of cybersecurity across Europe. While NIS2 enforces stricter cybersecurity obligations for suppliers and organizations, CRA complements it by embedding security into digital products from the ground up.

Dato

06.03.2025

Tid

13:00

Sted

Online på MS Teams

Descartes
Webinar
Deloitte x Descartes: Webinarium om Frihandel, CBAM och hållbarhet

Ett unikt samarbete mellan Deloitte och Descartes, där ledande specialister inom global handel och hållbarhet delar sina insikter och praktisk information.

Dato

13.03.2025

Tid

10:30

Sted

Online