Ny digital platform løfter Wavins leverandør- og kunderelationer
En ny cloud platform giver Wavin kæmpefordele for virksomhedens samarbejde med leverandører og kunder. Den skaber fokus, kvalificerer dialog, bryder siloer ned, leverer transparens i fakta og giver alt i alt et markant løft til relationerne.
Man siger, at det er de stærke relationer, der skaber de store resultater i business. Hvis det er sandt, så er leverandøren af plastrørsystemer Wavin på rette kurs.
Læs også: Få en mere sikker færden i skyen
Vi har selvfølgelig haft systemer til både dialog og målinger med leverandører og kunder tidligere. Men vores nye værktøj LeanLinking fungerer helt anderledes. Det er bygget op som et socialt medie i stil med Facebook og Linkedin, og jeg har altid de seneste og vigtigste data om en given relation ved hånden på skærmen på min iPad i løbet af sekunder eller minutter, fortæller supply chain direktør med ansvar for det nordeuropæiske marked Heidi H. Berthelsen. Hun tilføjer:
Det er meget simpelt, det bliver brugt, det er sjovt, og alle parter har altid de relevante data lige ved hånden. Det skaber en masse store fordele, og jeg må indrømme, at jeg har meget store forventninger til værktøjet både for vores egne vegne, men også for alle mulige andre virksomheder.
Nyt værktøj til SRM
Supplier Relationship Management eller SRM og Customer Relationship Management eller CRM er hæderkronede betegnelser for velkendte discipliner, der skal håndtere virksomheders relationer i værdkæden og skabe værdi for begge parter.
Det er i praksis bare ikke altid så nemt, og vi kan i hvert fald se, at for vores vedkommende giver LeanLinking et markant løft til i første omgang vores leverandørrelationer, og jeg forventer det samme vil ske for vores kunderelationer. Det er svært at sige præcis, hvorfor LeanLinking gør den store forskel. Men én forklaring kan være, at her har vi én snitflade, der samler alle relevante data og giver os alle et faktuelt grundlag at forholde os til. Det betyder, at når vi holder møder, så kan vi fokusere på det væsentlige, fordi der ikke er tvivlsspørgsmål om, hvordan landet ligger. Fakta er tilgængelig, og alle mødedeltagere kender dem, fortæller Heidi H. Berthelsen, der ikke lægger skjul på sin begejstring.
<p>LeanLinking giver et markant løft til i første omgang vores leverandørrelationer, og jeg forventer det samme vil ske for vores kunderelationer. </p>
Heidi H. Berthelsen, supply chain direktør, Wavin
Skybaseret platform
LeanLinking er skybaseret og er udviklet af iværksætteren Lars Kuch Pedersen sammen med udviklingschef Klaus Bjørnestad, der i dag har samlet et team på ni medarbejdere i Århus, som udvikler og markedsfører platformen. Som indkøbsdirektør i Wolsey, verdens største distributør af VVS-artikler og ejer af blandt andet Silvan og Stark i Danmark, erfarede Lars Kuch Pedersen, hvor svært det er for direktørniveauet i store organisationer at have indsigt i, hvordan samarbejdet mellem kunder og leverandører fungerer. Det betyder, at virksomhedernes vækstpotentiale slet ikke bliver udnyttet.
Man mødes med direktøren hos sin handelspartner hvert halve eller hele år og gennemgår salgstal og priser, og man taler meget overfladisk om samarbejdet. Men ingen af parterne har fuldstændig indsigt i, hvad der egentlig foregår længere nede i organisationen, og hvordan samarbejdet kan optimeres, siger Lars Kuch Pedersen.
Det var det, der gav Lars Kuch Pedersen idéen til cloud-platformen LeanLinking, og fik ham til at forlade sit attraktive job i en international koncern til fordel for en tilværelse som iværksætter.
Strammere fokus
Heidi H. Berthelsen har foreløbig taget platformen i brug sammen med otte leverandører og forventer snart at udvide med flere leverandører og også udvalgte kunder.
Vi kan mærke en tydelig effekt i relationerne til de otte leverandører. Vi har større opmærksomhed på de rette KPIer, og der er en klar tendens til en forbedring af præstationerne. Inden for et minut har vi alle data om præstationerne for en given leverandør to år tilbage i tiden. Det gør, at vi slipper for spildtid med at grave efter data og spildtid med at have fokus rettet på det forkerte.
Hun fortæller også, at det går fint med at sælge platformen til hendes kollegaer i Wavins salgsafdeling, der godt kan se værdien i platformen.
Vi samarbejder tæt med LeanLinking om at justere detaljer i platformen, så det bliver endnu bedre. Vi arbejder for eksempel lige nu på at udvikle et cockpit, hvor vi kan samle de bedste og de dårligste leverandører. Tidligere reagerede vi på støj i relationerne, men det er ikke altid støjen, der er den rette indikator på problemer. Der kan sagtens være leverandører, som ikke støjer men faktisk i det skjulte præsterer dårligt. LeanLinking hjælper os til at gennemskue støjen og trække virkeligheden frem i lyset.
Hurtig oplæring
LeanLinking kan for eksempel kaste lys på, at nu passer topfolien på en given vare fra en given leverandør igen ikke, eller pallerne står igen skæv ved varemodtagelsen, eller chaufføren kan igen ikke kommunikere på engelsk. Den slags små ting vil normalt flyve under radaren og ikke blive genstand for evaluering sammen med leverandøren, men det kan Leanlinking ændre på.
Læs også: Nordisk it-værktøj smidiggjorde Carlsberg-automatisering
Platformen er utrolig brugervenlig. Efter en times træning og to dages brug er vores medarbejdere flyvende og bruger med begejstring platformen. Jeg håber, jeg kan finde ligesindede i andre virksomheder, der vil være med til at etablere en erfa-gruppe om LeanLinking, så vi i fællesskab kan optimere brugen af platformen. Interesserede er velkommen til at kontakte mig, fortæller Heidi H. Berthelsen. LeanLinking arrangerer efter sommerferien to mini-konferencer i Århus og København, se mere her.