Nu skal digitaliseringen også være intelligent
Virksomheders digitale transformation har primært været drevet af automatisering af en lang række manuelle processer. Det har forbedret effektiviteten markant. Men intelligensen mangler. Ligesom dagens automatisering ikke kan orkestrere forretningsprocesser på nogen intelligent måde. Derfor er nu på vej ind i den næste fase, nemlig hyperautomatisering.
Digital transformation drevet af automatisering har ændret den måde, som organisationer verden over arbejder på. Det har fremskyndet levering af produkter og tjenester og har skabt operationel effektivitet i hele virksomheden.
Men automatisering har sine begrænsninger. Traditionel automatisering bruger tags og triggere til at igangsætte den næste begivenhed i en sekvens. Det holder bestemt tingene i gang, men det er ikke tilstrækkeligt til intelligent at orkestrere hele forretningsprocesser, der går på tværs af flere systemer og afdelinger.
”Det skyldes, at traditionel automatisering er statisk. Hvis processer, arbejdsgange, apps eller data ændres, skal udviklerne opdatere deres automatiseringer - hvilket i bund og grund forvandler en automatiseret proces til en manuel proces”, fortæller Linda Lindborg, salgschef for Boomi i Danmark.
Behov for hyperautomatisering
Hyperautomatisering derimod bruger kunstig intelligens og maskinlæring (AI/ML) til at identificere mønstre og herudfra skabe smarte automatiseringer, der kan udvikle og tilpasse sig ændringer med den hastighed og skala, som virksomhederne har brug for lige nu.
Læs også: Robotautomatisering kommer nu på skoleskemaet
Hyperautomatisering forventes at blive det næste store boom og vil påvirke alt fra digitale selvbetjeningsløsninger i den offentlige sektor til predictive analyser (forudsigelsesanalyser) i realtid, der kan guide produktionen igennem kriser i forsyningskæden. Markedet for hyperautomatisering forventes ifølge Gartner at blomstre til intet mindre end 600 milliarder dollars 2022.
”Hyperautomatisering kommer til at bane vejen for helt nye arbejdsgange og bringe innovation op på et helt nyt niveau inden for alle forretningsområder indenfor det næste år”, mener Linda Lindborg.
Hun fremhæver fem centrale pointer eller forudsigelser om, hvordan hyperautomatisering vil erstatte automatisering i organisationers digitale transformation i 2022:
1. Hyperautomatisering vil afhjælpe den globale forsyningskrise
Covid-19 og manglen på arbejdskraft har skabt et globalt forsyningskædemareridt og mere specifikt afsløret ulemperne ved just-in-time-produktion. Vi husker vel alle manglen på toiletpapir? Det får flere organisationer til at vende sig mod moderne business-to-business- (B2B) eller EDI-teknologier (Electronic Data Interchange), der via kunstig intelligens og machine learning moderniserer forsyningskæden, så den bedre kan reagere dynamisk på udbud og efterspørgsel.
2. Dataintegration vil være i centrum af cloud-fokuserede digitale transformationsinitiativer
Kunstig intelligens og machine learning er kun så nyttige, som de data, de bruger. Dårlige data giver dårlige beslutninger - og dermed dårlige resultater. I det kommende år vil organisationer for alvor tage dataintegrationsværktøjer til sig, så de kan få ensartede arbejdsgange på tværs af forskellige forretningssystemer. Disse dataintegrationsværktøjer har nemlig evnen til at hente de nødvendige, pålidelige, nøjagtige og komplette datasæt fra flere forskellige kilder on-premises og i skyen – og dét vil sikre datakvalitet, sikkerhed, overholdelse af regler og samtidig skabe større ROI for digitale transformationsinitiativer.
3. Antallet af low-code ingeniører og udviklere vil eksplodere
Behovet for at automatisere forbindelsen mellem forskellige datasæt, it-applikationer og forretningssystemer vil føre til en eksplosion af applikationer, der gør det supernemt at arbejde med low-code udvikling. Det er da også et marked, som Gartner forventer vil vokse med 24 procent i 2022.
”Fremover bliver det muligt at skabe nye applikationer uden at kunne kode. Dét kommer til at lukke den store kvalifikationskløft mellem os ’almindelige mennesker’ og it-udviklere – og vil føre til en veritabel guldalder for agil innovation. Nu får alle nemlig mulighed for at udvikle små og enkle applikationer, der kan løse forskellige flaskehalse i en virksomheds arbejdsgange”, fortæller Linda Lindborg.
4. Manglen på arbejdskraft vil fremskynde low-code – som vil accelerere hyperautomatisering i stor skala
Efterhånden som lønningerne stiger, vil virksomhederne søge at automatisere de repetitive og kedelige opgaver, der tærer på deres medarbejderes tid. Der findes imidlertid ikke en enkelt løsning eller leverandør, der kan levere dette niveau af hyperautomatisering i stor skala, og derfor må der tys til hjemmelavede low code-applikationer, der kan forbinde og integrere forskellige systemer, data og arbejdsgange. For eksempel kan en-til-en manuel indtastning af kundeoplysninger erstattes med en medarbejder, som bruger low-code til at bygge en selvbetjeningsportal, der automatisk indsamler oplysningerne.
5. Hyperautomatisering får størst indflydelse på kundeoplevelsen
Stigende forventninger og øget konkurrence tvinger virksomheder til at have et laserfokus på kundeoplevelsen. Mange forbrugere har ingen skrupler ved at vende ryggen til en virksomhed efter et par negative oplevelser. Hyperautomatisering vil i 2022 fremskynde og forbedre forretningsprocesser, der vedrører kundeoplevelsen. Automatiseringer, som anbefalede køb ved kassen eller løsning af serviceproblemer med selvbetjening, vil vinde yderligere frem og bane vejen for, at virksomheder kan skabe endnu flere digitale kundeoplevelse.
Vær klar til en lavine af innovation
Linda Lindborg afslutter: ”Den globale pandemi har for altid ændret på kundernes forventninger og forretningsmodeller. Hyperautomatisering bliver nøglen til den fleksibilitet, virksomheder og organisationer har brug for, så de kan tilpasse automatiserede forretningsprocesser til morgendagens dynamiske efterspørgsel”.