Norsk rapport: Hybrid-fiskerbåde kan halvere CO2-udslip

Selvom det kan være dyrt at investere i elektrificering af norske fiskerbåde, kan det alligevel godt betale sig i det lange løb. Det er nemlig for godt både miljø, stat og fiskere, vurderer ny rapport.

Det kan både gavne miljø, fiskere og staten, hvis man vælger at elektrificere 3.000 fiskerbåde i Norge, vurderer ny rapport. Her er det den første kommercielle elbåd af sin slags, Karoline. Foto: Selfa Arctic AS.

23.08.2017

SCM.dk

Sådan vurderer man i rapporten Elektrifisering av kystfiskeflåten, der udover Bellona er publiceret af interesseorganisationen Nelfo, brancheforbundet Elektroforeningen og teknologivirksomheden Siemens.

Her har parterne beregnet, at hvis man ombygger de 3.000 fiskerbåde, som er bedst egnede til opgradering, til at bruge dieselelektrisk drift, kan CO2-udledningen over halveres fra 420.000 til omkring 200.000 ton om året.

Det vil dog komme til at koste den enkelte fisker en del, men ifølge rapporten kan det alligevel godt betale sig i det lange løb, da el-motorer er billigere i drift og kræver mindre vedligehold. Således vil hver enkelt fisker kunne spare cirka 60.000 kroner om året.

Udfordringer
En af udfordringerne ved den elektriske omstilling er, at store dele af den norske kystfiskerflåde har en del år på bagen. Således er over 60 procent af de både, som er i drift i dag ældre end 30 år.

Derfor anbefales det i rapporten, at man bør ombygge de nyeste både, mens man bør udskifte de både, der er over 20 år gamle og har en motor, der er mere end ti år.

Tanken bag dette er, at bådene kan føres ud på søen ved hjælp af dieseldrift, mens batteriet kan tages i brug, når båden er i ro eller på vej ind mod havnen igen. Samtidig kan dieselmotoren tage over, hvis batteriet skulle løbe tør.

Vil indfri forpligtelser overfor EU
Ifølge Jan Kjetil Paulsen, der er seniorrådgiver for skibsfart i miljøorganisationen Bellona, kan man med de nye både også være med til at indfri de forpligtelser, Norge har overfor EU: At reducere CO2-udslippene fra de ikke-kvotepligtige sektorer med 40 procent inden 2030.

Men en sådan omlægning kan også have positive følger. Således vurderer Tore Strandskog, der er erhvervspolitisk direktør i Nelfo, at den norske værftsindustri vil kunne oprette op til 3.000 nye og varige arbejdspladser.

Læs også: Mærsk sælger olieforretningen for at styrke transport- og logistikdelen

Gruppen bag den nyligt offentliggjorte rapport mener ikke, at man kan satse på hel-elektriske både, som det er tilfældet med biler. Selvom bådene i fremtiden udstyres med stærke batterier, er rækkevidden mere kritisk til søs. Derfor vil den idéelle hybridbåd kun kunne sejle på strøm halvdelen af tiden.

- EL

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Nordiske virksomheder har 23 milliarder euro bundet i overflødige lagre

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

20.11.2024Logicenters

Sponseret

Logicenters expands in Denmark with a new logistics center

Unused potential for Nordic companies – 23 billion euros tied up in unnecessary inventory

20.11.2024Optilon Danmark

Sponseret

18.11.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

15.11.2024WITRON Group

Sponseret

Successful change management in logistics automation

15.11.2024SCM.dk

53,8 millioner iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

14.11.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Coolshop optimerer logistikken med Geek+

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online