McDonald’s USA opnår mål om 100 % bæredygtigt fremstillet kaffe
McDonald's har netop opnået sit mål om 100 % bæredygtigt produceret kaffe. "En vigtig milepæl", kalder ledelsen det.
McDonald’s USA har netop annonceret, at målet om 100 pct. bæredygtigt fremstillet kaffe i amerikanske restauranter er opnået. Det er sket et år før planlagt.
Læs også: Klimaforandringerne rammer kvindelige kaffebønder i Kenya
Kaffen i kædens amerikanske restauranter er verificeret bæredygtigt gennem McDonald’s McCafé Sustainability Improvement Platform (SIP), som er et kaffe-bæredygtighedsprogram udviklet i samarbejde med Conservation International.
”Fordi vi ønsker at markedsføre McCafé som en to-go-kaffedestination anerkender vi, at bæredygtighed er vigtig for kunder, kaffefarmere og generelt for at sikre kaffeforsyningen for fremtidige generationer”, siger Marion Gross, Chief Supply Chain Officer, McDonald’s North America, og kalder det nyligt opnåede mål for ”en vigtig milepæl”.
”McDonald’s præstation viser, at bæredygtighed kan opskaleres, og ikke kun er for niche- eller små virksomheder”, siger Dr. M. Sanjayan, administrerende direktør i Conservation International og fortsætter:
”I mere end 25 år har Conservation International og McDonald’s arbejdet sammen, og denne milepæl er et klart signal til verdens ledere om, hvad der kan opnås, hvis forretning og bevarelse arbejder sammen”.
Fokus på mere end bare kaffe
Gennem SIP-programmet har fastfoodkæden investeret i kaffefarmere og deres omgivelser på lang sigt.
For eksempel støttede kæden i 2018 mere end 3.700 farmere i Columbia gennem træning, individuelle besøg på columbianske kaffeplantager for at bidrage med tekniske instrukser, samfundsstøtte og økonomisk støtte for at hjælpe farmernes økonomiske levedygtighed.
Det er ikke kun når det kommer til kaffe, at McDonald’s ønsker at fortsætte i en bæredygtig retning. Kæden har også annonceret, at alle klassiske burgere er uden indhold af kunstige konserveringsmidler og kunstige smagsstoffer.
Læs også: De skjulte burøg er på vej væk fra butikshylderne
Derudover stræber kæden efter at ramme næste ansvarsfulde milepæl i 2025: Udelukkende at gøre brug af æg fra fritgående høns i amerikanske restauranter.
- SMP