Månedens karriereprofil: Bjørn Jensen, Rygaard Transport

Transportdisponent Bjørn Jensen fra Rygaard Transport & Logistic er glad for dynamikken og den konstante udvikling i branchen og ser lyst på fremtiden og de muligheder, der vil opstå inden for eksempelvis byggelogistikken.

03.04.2018

Anders Kampmann, SCM.dk

Bjørn Jensen, transportdisponent, Rygaard Transport & Logistic.

Hvorfor har du valgt du SCM-vejen?
Efter gymnasiet og et kort ophold i England havde jeg forestillet min en fremtid indenfor økonomi eller landbrug - gerne en kombination af begge. Derfor begyndte jeg på økonomistudiet på Aalborg Universitet. Efter to år kom jeg i tvivl om, hvorvidt nationaløkonomiretningen var den rigtige, og jeg valgte derfor at tage en pause på et år. Jeg tog kørekort til lastbil og fik ansættelse som eksportchauffør, hvor jeg kørte til Norge og Sverige.

Efter noget tid blev jeg, i 2003, tilbudt job som disponent hos Schenker i Århus, hvilket jeg takkede ja til. Jeg så det som en spændende udfordring og jeg fik mulighed for at bruge nogle af mine kvalifikationer, samtidig med jeg kunne lære noget nyt. Jeg blev grebet af det meget dynamiske arbejdsklima og den holdånd, der herskede i virksomheden. Det sammenholdt med de udviklingsmuligheder og jobfunktioner, som findes i branchen gjorde, at jeg hængte ved.

Hvad er det bedste ved at arbejde inden for branchen?
Branchen er i konstant udvikling. Kunderne får nye behov, love og regler skal implementeres og konkurrencen er hård. Det er spændende at være en del af. I Rygaard Transport & Logistic sælger vi et kvalitetsprodukt, hvor vi hele tiden skal forsøge at være et hestehoved foran vores konkurrenter og have fokus på kundernes behov, samtidig med priserne skal holdes nede i et konkurrencedygtigt niveau.

Det er især udviklingen af og arbejdet med processerne, som tiltaler mig. Det er spændende og udfordrende at arbejde med produktionsomkostninger og optimering, uden det går ud over kvaliteten. Samtidig med vi skal være omkostningsbevidste, skal vi være attraktive i forhold til at fastholde nuværende medarbejdere og tiltrække nye. Det er også en spændende udfordring, som vi har klaret godt indtil videre og som vi skal arbejde videre med i fremtiden.

Jeg ser mange spændende opgaver i fremtiden, bl.a. indenfor byggelogistik, som er min primære beskæftigelse, og hvor jeg forventer at der vil ske mange ændringer, fx pga. den øgede urbanisering vi kommer til at se frem mod 2050. Det bliver en stor logistisk udfordring at få transporteret, deponeret og distribueret byggematerialer ind i storbyerne under hensyn til den øvrige trafik og miljøet i byen. Der ligger en stor opgave for myndighederne, transportkøberne og transportørerne i at modernisere og tilpasse den måde, vi arbejder på i dag.

Hvilket job har du om fem år?
Jeg håber stadig, jeg er en del at branchen om fem år. Mange af de ting jeg tror fremtiden vil bringe, glæder jeg mig allerede til at komme i gang med. Særligt udviklingen indenfor byggelogistik og distribution til storbyerne i det hele taget, bliver spændende at følge, da jeg forventer nogle ændringer i forhold til den måde, vi arbejder på i dag. Byggebranchen vil også møde højere krav til miljø og kvalitet end vi oplever i dag, hvilket sandsynligvis medfører øget digitalisering og bedre processtyring i transportbranchen. Også udviklingen af eldrevne og førerløse lastbiler håber jeg at blive en del af.

Hvad er dit bedste karriereråd?
Udviklingen og konsolideringen i store dele af transport- og logistikbranchen har medført et massivt indtog af amerikanske stillingsbetegnelser og ledelsesfilosofier, som i værste fald kan være misvisende og forvirrende i en organisation, som primært lever af at opbevare eller transportere varer. Man skal nok forsøge at holde fokus på kerneopgaverne og se sig selv som en håndværker, som leverer et anstændigt stykke arbejde eller en serviceydelse til en kunde, efter kundens ønsker og behov.

Om Bjørn

Uddannelse:
Samfundsvidenskabelig basisuddannelse, Aalborg Universitet

Tidligere job:
Kørselsleder, KA Transport, Speditør, Uni-way A/S, transport, Schenker Logistics

Man skal først og fremmest lytte til kunderne og være klar med en løsning og gerne inden kundens behov opstår. Man skal aldrig undervurdere konkurrenterne, da det ikke et patenteret produkt man sælger. Man skal søge at eliminere overflødige eller ikke-værdiskabende processer i virksomheden og tage aktiv del i virksomhedernes fremtid ved selv at tage nogle udfordringer op. Så er det en branche med et hav af muligheder. I dag tilbydes der også flere uddannelser på et højere teoretisk niveau, end det har været tilfældet for bare få år siden, hvilket sikkert vil gøre diversiteten og professionalismen i branchen større. Så fremtiden ser lys ud.

SCM.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

25.04.2025Global AGV

Sponseret

Mød Global AGV på ROBOTBRAG

24.04.2025SCM.dk

DTU-startups tiltrækker 1,8 milliarder i venturekapital i 2024

24.04.2025SCM.dk

Hg Capital opruster i IFS – værdi 112 milliarder kroner

23.04.2025SCM.dk

DSV styrker topledelsen før Schenker-overtagelse

23.04.2025SCM.dk

Dachser opruster søfragt i Norden med ny leder

18.04.2025SCM.dk

Dollaren vakler: Investorer flygter ikke længere mod USA i krisetider

17.04.2025SCM.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

17.04.2025SCM.dk

Klimakrisen vokser mens danskerne vender blikket mod trusler udefra

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle