Logistiksatsning skal drive Søstrene Grenes ekspansion

Den danske interiørkæde Søstrene Grene vil mere end fordoble antallet af fysiske butikker inden for de næste tre år. Kæden har derfor investeret op mod 160 millioner kroner i et 30.000 m2 stort logistikcenter, der skal sikre varestrømmen ud til de mange butikker i hele Europa.

Den egendesignede facade på Søstrene Grenes nye logistikcenter ved motorvejen i Årslev vest for Aarhus. Foto: Søstrene Grene.

16.05.2018

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

90.000 paller om året. Det er cirka den mængde varer Søstrene Grenes nyåbnede logistikcenter ved Årslev vest for Aarhus skal håndtere i den nærmeste fremtid. Og alt tyder på, at det tal kun bliver større de næste tre år, hvor kæden forventer at fordoble antallet af butikker fra cirka 180 til mere end 360. Den slags mængder kræver selvfølgelig sit lager, og kæden har derfor opført et splinternyt logistikcenter på tre nykøbte erhvervsgrunde.

”Nu har vi med succes taget det nye logistikcenter i brug, og vores fokus er derefter at udvikle logistikken”, fortæller Mikkel Pedersen, der her ses sammen med Kjeld Nielsen. Foto: Søstrene Grene.

Kæden er stiftet i 1973 i Århus af Inger og Cresten Grene og har siden 2012 været ejet af brødrene Cresten og Mikkel Grene. Forretningsidéen er at tilbyde kunderne en pause fra den travle hverdag med en eventyrlig butiksoplevelse med labyrinter, mørke vægge, dæmpet belysning, klassisk musik og påvirkning af alle sanser.

Varerne er boliginteriør, små møbler, køkkentilbehør, hobby, festartikler, gaveindpakning, papirvarer, legetøj et cetera, og der kommer cirka 75 helt nye varer i butikkerne hver uge. Cirka 40 procent af varesortimentet er faste standardvarer, og 60 procent er nye varer.

Søstrene Grene går dermed mod den almindelige tendens mod e-handel, som ellers fylder utrolig meget for de fleste detailbutikker. Det betyder også, at logistikken på lageret og i distributionen bliver en del nemmere, idet lager og distributionskæden udelukkende skal håndtere store partier pakket på paller, der skal leveres i relativt store mængder til butikkernes bagdøre.

200 lastbiler om ugen
Det er også tydeligt, hvis man går en runde på det kæmpestore lager i Årslev. Her er kvadratmeterne ikke fyldt op af højautomatiserede shuttle-anlæg og robotter, der plukker og pakker. Udstyret er præget af gaffeltrucks, pallevogne og viklere. Håndteringen foregår med en lille hær af gaffeltrucks og pallevogne, der i effektive og præcise ryk kører rundt og sørger for, at ind- og udgående paller bliver placeret på rette plads i arbejdsflowet.

Tidslinje for etableringen af Søstrene Grenes nye logistikcenter..

”Vi modtager cirka 3000 containere på havnen i Århus om året, og det tal stiger hele tiden. Varerne bliver transporteret her ud til lageret i Årslev, hvor vi sørger for at forsyne cirka 200 lastbiler om ugen fra vores distributionspartner DSV med varer til de mere end 180 butikker", fortæller logistikchef Kjeld Nielsen og fortsætter:

"Butikkerne modtager varer cirka en gang om ugen, og vi transporterer direkte til de fleste butikker. Vi gør dog også brug af en del hubs eller fremskudte lagre som DSV eller andre distributører opererer i større byområder Paris, Berlin, Madrid o.s.v. eller i tætbefolkede områder som Holland og Belgien. Her bliver varerne omfordelt til mindre køretøjer, der bedre kan nå frem til butikker i storbyer med meget trængsel og snævre pladsforhold”.

Fra fire til ét lager
Virksomhedens lager var tidligere fordelt på fire adresser i det århusianske område. Det var resultatet af en løbende knopskydning som svar på kæden vækst.

Vores fornemmeste opgave her på centeret er at gøre livet så let for butikspersonalet, der modtager varerne, som muligt.

Mikkel Pedersen

”Det var selvsagt ikke holdbart. Vi har dygtige medarbejdere, og kvaliteten af vores leveringer til butikkerne var god nok. Men det siger sig selv, at det for det første var dyrt og tidskrævende, og at det fro det andet ikke var en holdbar platform for en fordobling af butikstallet på få år. Vi har i et stykke tid været på udkig efter en egnet placering til vores nye lager. Det har ikke været nemt at finde, men da vi fandt og købte grundene ved motorvejssystemet i Årslev, tog planer, byggeri og indtagelse for alvor fart. Det er gået meget hurtigt, og vi er fantastisk glade for de nye faciliteter her”, siger Kjeld Nielsen og hans kollega, warehouse manager Mikkel Pedersen.

Logistikcenteret beskæftiger cirka 50 medarbejdere i driften og cirka 17 i administrationen.

”Vi får behov for at ansætte flere medarbejdere. Vi er en familieejet virksomhed, og vores kultur er præget af, at mange medarbejdere har været ansat i rigtig mange år og fungerer som kulturbærere. Vi ønsker at fastholde en familieorienteret kultur, hvor vi hjælper hinanden på kryds og tværs. Vi er samtidig præget af en pionerånd, hvor der hele tiden sker nye ting. Jeg har selv været ansat siden 2003, og jeg sætter stor pris på den gode stemning og de mange nye udfordringer i hverdagen”, fortæller Kjeld Nielsen.

Søstrene Grene modtager cirka 3000 containere på havnen i Århus om året; et tal, der ifølge logistikchef Kjeld Nielsen stiger hele tiden. Foto: Søstrene Grene.

Søstrene Grenes logistik lykkedes med at holde leveringskvaliteten på 100 procent under selve flytteprocessen fra de fire tidligere lagre til det nye logistikcenter i efteråret 2017.

Butiksvenlige paller og WMS
”Nu har vi med succes taget det nye logistikcenter i brug, og vores fokus er derefter at udvikle logistikken. Vores fornemmeste opgave her på centeret er at gøre livet så let for butikspersonalet, der modtager varerne, som muligt. De har meget begrænset plads at pakke ud på, og varerne skal helst hurtigt og let ud på hylderne. Vi fokuserer derfor på at pakke pallerne endnu bedre, så de er nemme at håndtere, så de er opdelt i kategorier, der passer til butikkernes hylder, og så de lette varer er øverst og de tunge varer nederst på pallen”, siger Mikkel Pedersen.

Kædens lagerstyring foregår med lagermodul i virksomhedens ERP-system, men Kjeld Nielsen og Mikkel Pedersen fortæller, at de forventer at investere i et WMS inden for det næste års tid.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Denne artikel er del af et tema:

Tema om lagerstyring og WMS

Relateret indhold

16.07.2024SCM.dk

Logistikvirksomhed får global anerkendelse for bæredygtighedsindsats

15.07.2024SCM.dk

Maersk containerskib angrebet i Det Arabiske Hav

25.06.2024SCM.dk

Verdion fortsætter ekspansion med opkøb af byggegrund

18.06.2024SCM.dk

Lemvigh-Müller køber 34.000 kvm. i Kolding

18.06.2024EAB Lagerindretning

Sponseret

EAB Kundecase: 4000 FLEKSIBLE M² TIL MEDICOBRANCHEN

17.06.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Party In A Box udvider lageret

14.06.2024SCM.dk

Carlsberg omlægger distribution i Taastrup

13.06.2024Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

Vil du også have budgetpris på en ny traverskran?

Jobmarked

Se alle

Tasklet Factory

Softwareudvikler til Tasklet

Vi søger lige nu en dygtig kollega til vores #TeamCode til at bidrage med at udvikle vores mobilapp, der effektiviserer lagre verden over.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.08.2024

Apport Systems A/S

Sales And Administration Coordinator

Her hos Apport Systems A/S er vi på udkig efter en ny medarbejder, der skal være med til at få dagligdagen på vores kontor i Risskov til at glide let. Er du en haj til administrative opgaver inden for bogholderi, salg og kontor? Perfekt, så læs med her.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Technical Documentation Engineer / Technical Writer

Kan du formulere og forenkle tekniske instruktioner og skabe gode brugeroplevelser i interaktionen mellem menneske og maskine? Og motiveres du af en varieret hverdag som en del af et stærkt team og muligheden for at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger? Så er det dig vi leder efter!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Service Specialist

Har du en dybdegående teknisk viden og en passion for fejlfinding, og drømmer du om at udforske verden? Vi leder efter en dygtig Service Specialist med en solid baggrund og kendskab til både mekanik, elektronik, samt PLC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Sådan får I (bedre) styr på jeres varer i transit

Landed Cost modulet i Dynamics 365 giver jer en stribe fordele

Dato

27.08.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup