Logistiksatsning skal drive Søstrene Grenes ekspansion

Den danske interiørkæde Søstrene Grene vil mere end fordoble antallet af fysiske butikker inden for de næste tre år. Kæden har derfor investeret op mod 160 millioner kroner i et 30.000 m2 stort logistikcenter, der skal sikre varestrømmen ud til de mange butikker i hele Europa.

Den egendesignede facade på Søstrene Grenes nye logistikcenter ved motorvejen i Årslev vest for Aarhus. Foto: Søstrene Grene.

16.05.2018

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

90.000 paller om året. Det er cirka den mængde varer Søstrene Grenes nyåbnede logistikcenter ved Årslev vest for Aarhus skal håndtere i den nærmeste fremtid. Og alt tyder på, at det tal kun bliver større de næste tre år, hvor kæden forventer at fordoble antallet af butikker fra cirka 180 til mere end 360. Den slags mængder kræver selvfølgelig sit lager, og kæden har derfor opført et splinternyt logistikcenter på tre nykøbte erhvervsgrunde.

”Nu har vi med succes taget det nye logistikcenter i brug, og vores fokus er derefter at udvikle logistikken”, fortæller Mikkel Pedersen, der her ses sammen med Kjeld Nielsen. Foto: Søstrene Grene.

Kæden er stiftet i 1973 i Århus af Inger og Cresten Grene og har siden 2012 været ejet af brødrene Cresten og Mikkel Grene. Forretningsidéen er at tilbyde kunderne en pause fra den travle hverdag med en eventyrlig butiksoplevelse med labyrinter, mørke vægge, dæmpet belysning, klassisk musik og påvirkning af alle sanser.

Varerne er boliginteriør, små møbler, køkkentilbehør, hobby, festartikler, gaveindpakning, papirvarer, legetøj et cetera, og der kommer cirka 75 helt nye varer i butikkerne hver uge. Cirka 40 procent af varesortimentet er faste standardvarer, og 60 procent er nye varer.

Søstrene Grene går dermed mod den almindelige tendens mod e-handel, som ellers fylder utrolig meget for de fleste detailbutikker. Det betyder også, at logistikken på lageret og i distributionen bliver en del nemmere, idet lager og distributionskæden udelukkende skal håndtere store partier pakket på paller, der skal leveres i relativt store mængder til butikkernes bagdøre.

200 lastbiler om ugen
Det er også tydeligt, hvis man går en runde på det kæmpestore lager i Årslev. Her er kvadratmeterne ikke fyldt op af højautomatiserede shuttle-anlæg og robotter, der plukker og pakker. Udstyret er præget af gaffeltrucks, pallevogne og viklere. Håndteringen foregår med en lille hær af gaffeltrucks og pallevogne, der i effektive og præcise ryk kører rundt og sørger for, at ind- og udgående paller bliver placeret på rette plads i arbejdsflowet.

Tidslinje for etableringen af Søstrene Grenes nye logistikcenter..

”Vi modtager cirka 3000 containere på havnen i Århus om året, og det tal stiger hele tiden. Varerne bliver transporteret her ud til lageret i Årslev, hvor vi sørger for at forsyne cirka 200 lastbiler om ugen fra vores distributionspartner DSV med varer til de mere end 180 butikker", fortæller logistikchef Kjeld Nielsen og fortsætter:

"Butikkerne modtager varer cirka en gang om ugen, og vi transporterer direkte til de fleste butikker. Vi gør dog også brug af en del hubs eller fremskudte lagre som DSV eller andre distributører opererer i større byområder Paris, Berlin, Madrid o.s.v. eller i tætbefolkede områder som Holland og Belgien. Her bliver varerne omfordelt til mindre køretøjer, der bedre kan nå frem til butikker i storbyer med meget trængsel og snævre pladsforhold”.

Fra fire til ét lager
Virksomhedens lager var tidligere fordelt på fire adresser i det århusianske område. Det var resultatet af en løbende knopskydning som svar på kæden vækst.

Vores fornemmeste opgave her på centeret er at gøre livet så let for butikspersonalet, der modtager varerne, som muligt.

Mikkel Pedersen

”Det var selvsagt ikke holdbart. Vi har dygtige medarbejdere, og kvaliteten af vores leveringer til butikkerne var god nok. Men det siger sig selv, at det for det første var dyrt og tidskrævende, og at det fro det andet ikke var en holdbar platform for en fordobling af butikstallet på få år. Vi har i et stykke tid været på udkig efter en egnet placering til vores nye lager. Det har ikke været nemt at finde, men da vi fandt og købte grundene ved motorvejssystemet i Årslev, tog planer, byggeri og indtagelse for alvor fart. Det er gået meget hurtigt, og vi er fantastisk glade for de nye faciliteter her”, siger Kjeld Nielsen og hans kollega, warehouse manager Mikkel Pedersen.

Logistikcenteret beskæftiger cirka 50 medarbejdere i driften og cirka 17 i administrationen.

”Vi får behov for at ansætte flere medarbejdere. Vi er en familieejet virksomhed, og vores kultur er præget af, at mange medarbejdere har været ansat i rigtig mange år og fungerer som kulturbærere. Vi ønsker at fastholde en familieorienteret kultur, hvor vi hjælper hinanden på kryds og tværs. Vi er samtidig præget af en pionerånd, hvor der hele tiden sker nye ting. Jeg har selv været ansat siden 2003, og jeg sætter stor pris på den gode stemning og de mange nye udfordringer i hverdagen”, fortæller Kjeld Nielsen.

Søstrene Grene modtager cirka 3000 containere på havnen i Århus om året; et tal, der ifølge logistikchef Kjeld Nielsen stiger hele tiden. Foto: Søstrene Grene.

Søstrene Grenes logistik lykkedes med at holde leveringskvaliteten på 100 procent under selve flytteprocessen fra de fire tidligere lagre til det nye logistikcenter i efteråret 2017.

Butiksvenlige paller og WMS
”Nu har vi med succes taget det nye logistikcenter i brug, og vores fokus er derefter at udvikle logistikken. Vores fornemmeste opgave her på centeret er at gøre livet så let for butikspersonalet, der modtager varerne, som muligt. De har meget begrænset plads at pakke ud på, og varerne skal helst hurtigt og let ud på hylderne. Vi fokuserer derfor på at pakke pallerne endnu bedre, så de er nemme at håndtere, så de er opdelt i kategorier, der passer til butikkernes hylder, og så de lette varer er øverst og de tunge varer nederst på pallen”, siger Mikkel Pedersen.

Kædens lagerstyring foregår med lagermodul i virksomhedens ERP-system, men Kjeld Nielsen og Mikkel Pedersen fortæller, at de forventer at investere i et WMS inden for det næste års tid.

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Denne artikel er del af et tema:

Tema om lagerstyring og WMS

Relateret indhold

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

21.11.2024SCM.dk

Danske topledere investerer heftigt i AI – uden at vide noget om teknologien

Unused potential for Nordic companies – 23 billion euros tied up in unnecessary inventory

20.11.2024Optilon Danmark

Sponseret

18.11.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

15.11.2024WITRON Group

Sponseret

Successful change management in logistics automation

15.11.2024SCM.dk

53,8 millioner iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

14.11.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Coolshop optimerer logistikken med Geek+

12.11.2024N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online