Logistik i Grønland: Central styring sikrer effektivitet hos Pisiffik
Grønlands førende detailkæde, Pisiffik, har forbedret effektiviteten og driften af deres butikker ved at løse logistikudfordringer med succes. En nøglepartner i denne indsats er it-virksomheden Delfi Technologies, hvis stregkodeløsning har vist sig at være afgørende for hele logistikpuslespillet omkring varehåndtering.
Grønlands førende detailkæde, Pisiffik, har forbedret effektiviteten og driften af deres butikker ved at løse logistikudfordringer med succes. En nøglepartner i denne indsats er it-virksomheden Delfi Technologies, hvis stregkodeløsning har vist sig at være afgørende for hele logistikpuslespillet omkring varehåndtering.
Pisiffik har over 800 medarbejdere og driver mere end 50 butikker i Grønlands seks største byer, med et varieret udvalg af food- og nonfood-koncepter, der spænder fra supermarkeder til tøjbutikker og møbelforretninger. Kædens mission bygger på ambitionen om at være markedsleder inden for alle koncepter med fokus på konkurrencedygtige priser, kvalitet, udvalg & service.
I dag består kædens koncepter af følgende: Pisiffik (supermarked), SPAR (dagligvarer), Akiki (discountbutik), Pisattat (isenkram), Torrak Fashion (tøjbutik), JYSK (sengetøj og møbler), ILVA (møbler), Elgiganten (elektronik og hårde hvidevarer), NotaBene (outdoor og elektronik), SuKu (brugskunst og boligtilbehør), Sunset Boulevard (fastfood), KK Engros og KK Cash & Carry (engroshandel) samt Pisiffik.gl – Grønlands største webshop.
Vores løsning fra Delfi Technologies spiller en afgørende rolle for en smidig drift og logistikhåndtering i vores butikker, og understøtter vores mål om at blive en mere datadreven virksomhed.
Kristian Aagaard IT Chef hos Pisiffik
Vejr og afstande kræver god planlægning
I den udfordrende grønlandske logistik- og forsyningskæde, hvor varer skal transporteres med skib eller luftfragt og leveringstiderne er lange, er det nødvendigt at planlægge bestillinger langt ud i fremtiden for at sikre det rette sortiment i butikkerne. Det uforudsigelige vejr tilføjer yderligere kompleksitet og kan påvirke leverancen af varer til butikkerne.
For at optimere arbejdsgange og gøre det muligt for kædens medarbejdere at håndtere vigtige opgaver ude i butikkerne, har det været nødvendigt at flytte essentiel funktionalitet fra kædens ERP/økonomisystem til en app på mobile PDA’er.
Delfi Technologies har derfor udviklet en stregkodeløsning med software, skræddersyet til Pisiffik, der fungerer som et værdifuldt redskab i medarbejdernes dagligdag. Via en mobil-app kan medarbejderne udføre opgaver som lageroptælling, varemodtagelse og vareopslag direkte i butikken.
Gennem app’en har medarbejderne dermed adgang til alle nødvendige oplysninger om varerne, og det er også muligt at foretage vareflyt hvis der f.eks. er behov for at flytte varer fra en butik til en anden.
Mulighed for at hjælpe kunder med det samme
Løsningen sparer tid og muliggør, ifølge Allan Mortensen, der er butikschef i NotaBene, at personalet kan hjælpe kunderne direkte på stedet. NotaBene leverer alt inden for outdoor, jagt og fiskeri samt elektronik til det grønlandske marked.
– Det har stor betydning, at vi kan få adgang til relevant vareinformation, uanset hvor vi befinder os. Det tillader os at blive i butikken og levere øjeblikkelig hjælp til kunderne, udtaler Allan Mortensen.
– Praktisk set betyder det, at vi har en form for mini-computer i hånden med alle de nødvendige oplysninger om vores sortiment. Derved undgår vi at forlade butikken for at søge oplysninger på en computer i baglokalet, fortsætter han.
Central styring og driftssikkerhed er afgørende faktorer
Driften af den mobile løsning styres centralt fra IT-afdelingen på hovedkontoret hos Pisiffik via et MDM-værktøj (Mobile Device Management), hvor også ny funktionalitet, softwareopdateringer, tilpasning af brugerrettigheder, m.m. bliver taget hånd om og rullet ud til de mobile enheder i alle butikkerne.
IT Chef hos Pisiffik, Kristian Aagaard, fremhæver vigtigheden af it-løsninger med central styring i netop Grønland, hvor store afstande til butikkerne og uforudsigelige vejrforhold, skaber store logistiske udfordringer:
– Driftsikkerhed og effektivitet er to afgørende elementer i det unikke og udfordrende grønlandske miljø. Med så store afstande mellem butikkerne, er det en forudsætning for succes at have de nødvendige it-værktøjer til central styring, siger han og fortsætter:
– Vores løsning fra Delfi Technologies spiller en afgørende rolle for en smidig drift og logistikhåndtering i vores butikker, og understøtter vores mål om at blive en mere datadreven virksomhed.
Udover mobile PDA’er og software har Delfi Technologies også leveret digitale prisskilte, stregkodescannere, bonprintere og andre stregkodeløsninger til Pisiffiks butikker.
Om Pisiffik
Pisiffik a/s er Grønlands førende detailkæde med 800 medarbejdere og 12 forskellige butikskoncepter, der tæller mere end 50 butikker i Grønlands 6 største byer. Kæden driver desuden Grønlands største webshop med mere end 16.000 varer online.
Om Delfi Technologies
Delfi Technologies er en europæisk it-virksomhed, der udvikler og sælger stregkodeløsninger i forbindelse med vareregistrering og digitale prisskilte- primært til detail-, lager og logistikbranchen, samt sundhedsvæsnet. Delfi Technologies er vokset markant de senere år og råder i dag over 140 medarbejdere med kontorer i Danmark, Sverige, Norge, Tyskland, Italien og Vietnam.