LOGIA skal styre vareflowet på Sygehus Sønderjyllands nye centrallager

Sygehus Sønderjylland søgte et lagerstyringssystem til deres nye centrallager. Valget faldt på LOGIA, som skal styre vareflowet på hele lageret inkl. seks lagerautomater, optimere lagerprocesserne og sikre, at sygehusets høje krav til hygiejne overholdes.

Lagerstyringssystemet LOGIA skal styre hele vareflowet på Sygehus Sønderjyllands nye centrallager..

Sygehus Sønderjylland får nyt centrallager, som både skal betjene sygehuset i Aabenraa, Sønderborg og Tønder. I det nye sygehusbyggeri er der mindre plads til varer, og de valgte derfor at investere i seks lagerautomater. Lagerautomaterne skaber mere plads, da de udnytter lagerets højde og lagrer alle små varer mere kompakt.

De søgte et WMS-system til at styre vareflowet i det nye centrallager inkl. lagerautomaterne. WMS-systemet skulle derudover kunne integreres med Sygehus Sønderjyllands ERP-system ILS. De valgte et samarbejde med Logimatic, som udvikler og supporterer lagerstyringssystemet LOGIA.

”Logimatic vandt projektet, fordi de har stor erfaring og kompetence inden for WMS-systemer, styring af lagerautomater og integration til ERP-systemer. De kunne levere en løsning, der er mere end tilfredsstillende i forhold til vores behov og samtidig til en konkurrencedygtig pris.” udtaler Bente Clausen, Programchef hos Sygehus Sønderjylland.
 

Sygehusets høje krav til hygiejne og kvalitet 
Centrallageret har både sterile og rene produkter, hvilket stiller særlige krav til håndteringen og opbevaringen, så varerne forbliver sterile og rene. Lageret består af flere adskilte lagerområder med både manuelle lagerprocesser og lagerautomater, så kravene til hygiejne overholdes.

LOGIA styrer vareflowet i alle lagerets områder og sikrer, at sygehusets krav til kontrol af holdbarhedsdato og sporbarhed på produkterne overholdes. Lagerområderne styres forskelligt og har forskellige processer.
 

Optimeret flow og øget effektivitet 
Lageret bemandes af 5-6 lagermedarbejdere, som modtager varer og ekspederer ordrer til de kliniske afdelingers depotrum og skabe. LOGIA tildeler lagermedarbejderne plukordrer og guider dem gennem plukkerunderne. Alle unødvendige handlinger og indtastninger er fjernet, og lagermedarbejderne guides via billeder og illustrationer i LOGIA. Det medfører, at lagerprocesserne effektiviseres, flowet optimeres og fejl minimeres.  

Sygehus Sønderjylland anvender også LOGIA's rute-administration til at styre distributionen af færdigplukkede ordrer til de kliniske afdelinger på sygehuset i Aabenraa og via forsendelser i transit til afdelingerne på sygehuset i Sønderborg, Tønder m.fl.
 

Implementering 
Sygehus Sønderjylland valgte LOGIA i foråret 2019 og har arbejdet med forberedelse af implementeringen siden sommeren 2019. Der har været planlagt en gradvis ibrugtagning af lagerområderne fra efteråret 2019.

På grund af forskydelse i byggeriet af centrallageret og håndtering af corona-situationen, er ibrugtagningen af LOGIA ændret til køre gradvist fra foråret til efteråret 2020. 

Læs mere her.

Mere fra...

01.02.2024Roima Intelligence

Sponseret

Ny LOGIA-funktionalitet styrker varemodtagelsen

18.12.2023Roima Intelligence

Sponseret

Sports Group Denmark stiller skarpt på effektiviteten med LOGIA

11.12.2023Roima Intelligence

Sponseret

Besko opnår 78% øget effektivitet med lagerautomater og WMS

04.12.2023Roima Intelligence

Sponseret

European House of Beds har fokus på logistikoptimering

29.11.2023Roima Intelligence

Sponseret

Lagerstyringen flasker sig for Supervin

11.04.2023Roima Intelligence

Sponseret

Migatronic indleder 2023 med en opgradering af LOGIA