Linde understøtter dansk eksportsucces
HBN-Teknik i Ringsted fremstiller plastskærme og plastklokker til lastbiler, og med en strømlinet Linde-flåde fortsætter virksomheden sin succesfulde eksport til de europæiske lastvognsproducenter. Døgnet rundt er store sprøjtestøbeanlæg i fuld sving med at støbe emner, hvilket kræver en nøje tilrettelagt logistik på de interne linjer.
N.C. Nielsen har netop leveret fire Linde E16 el-truck og en eldrevet Linde E20-stabler, som alle er forsynet med egenudviklede Lithium-ION batterier. HBN-Teknik havde brug for at udskifte en ældre maskinflåde med driftssikre, energirigtige og komfortable logistikmaskiner – og især de tekniske fordele ved Lithium-ION batterier trak i retning af Linde-mærket.
"Det er ikke det sjoveste at køre med blybatterier. Vi valgte Lithium-ION batterier for at slippe for at skifte batterier, for at spare på energiforbruget og gøre det nemt for vores medarbejdere at oplade batterierne i en pause. En halv times opladning forlænger køretiden med op til fire timer", forklarer PTA/Technical Engineer Hans Henrik Nielsen fra HBN-Teknik.
Ifølge Hans Henrik Nielsen har Linde med Lithium-ION batterier haft en sidegevinst: Køreoplevelsen på truckene er blevet mere ensartet, behagelig og komfortabel for medarbejdere. De sidder mange timer i førersædet og har travlt med at læsse lastbiler i forsendelsesafdelingen, fragte halvfabrikata, tilkøre forme til sprøjtestøbeanlæggene og transportere færdige emner til lageret.
Serieproduktion sat i system
For at producere rationelt skal HBN-Teknik holde sprøjtestøbeanlæggene i gang hele tiden. Her støbes plastemner i serier op til et par tusinde styk i omkring 50 varianter. Det medfører hyppige formskifte på anlæggene og masser af trafik ud til forsendelsesområdet, hvor eksportlastbilerne holder klar til at tage imod de nænsomt emballerede plastskærme og plastklokker.
"Vi har stort fokus på den interne logistik og fremstiller ikke plastemner for at opbevare dem på et lager. Vi har optimeret produktionsprocessen inden for de givne rammer og har også minimeret lagerpladsen, så der kun står paller klar til forsendelse. Det vil ganske enkelt være for pladskrævende, hvis vi skulle have alle produkter i alle varianter på lager", pointerer Hans Henrik Nielsen fra HBN-Teknik.
HBN-Teknik er en del af den tyske BPW-koncern, der er verdens største akselfabrik. Ringsted-virksomheden udvikler koncernens plastprodukter til lastbiler, der vejer væsentligt mindre end stål, er særdeles hårdføre i forhold til påvirkninger og fleksible i forhold til at få individuelle løsninger med varianter af stænklapper, huller i plasten, logopåtryk, beslag og meget andet.
Genvælger Linde
HBN-Teknik og N.C. Nielsen har kørt parløb i mange år, og samarbejdet har ført til de nye løsninger i takt med den hastige teknologiudvikling. De fabriksnye Linde el-truck og Linde-stableren er nyeste versioner i deres respektive kategori – og udover Lithium-ION med tilhørende ladestander – har Linde-maskinerne alt tænkeligt ekstraudstyr med i løsningen.
"Vi kan altid sammenligne med konkurrerende truckmærker, og rent økonomisk er der faktisk ikke den store forskel i vores situation, hvor truckene kører hele tiden. Vi valgte at fortsætte med Linde-mærket på grund af medarbejdernes stemme, at de ønskede den mest komfortable og ergonomisk optimale løsning. At vi så har modtaget nogle nærmest vedligeholdelsesfrie logistik-maskiner gør jo bare vores beslutning endnu bedre", slutter Hans Henrik Nielsen fra HBN-Teknik.