Leverer du ikke fra EU på 12 timer er løbet kørt

Når kunder skal have repareret deres produkter i dag, er tålmodigheden lav. For hver time et produkt ikke virker, stiger utilfredsheden markant med det brand, der svigtede. En logistikudbyder har specialiseret sig i at løse deres kunders udfordringer med 12 timers natdistribution til Norden og Baltikum.

Founder Søren Gønge og Group Director Bob Thorhauge ved det nye logistikhovedkontor i Ishøj. Foto: DANX.

01.06.2017

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Det er altid kritisk for højprofilerede brands omdømme, når produkterne går i stykker. Særligt når det har vital betydning for kundens virke. Kunderne vælger jo det dyrere og velkendte produkt for netop at undgå nedbrud og kostbar nedetid.

Men når skaden så alligevel sker, skal der handles hurtigt fra producentens side. For hver time kundens produkt ikke er funktionsdygtigt, lider brandet skade. Det ved producenterne godt, og derfor forsøger de også at finde fejlen og få den pågældende reservedel frem til serviceteknikeren så hurtigt som overhovedet muligt. Men her er der sket et paradigmeskift.

For det er ikke længere godt nok at levere en reservedel på 24 timer. Nej, i dag skal det ifølge Søren Gønge fra DANX ske inden for 12 timer. Ellers risikerer brandet på sigt at tabe værdi og markedsandele.

Udsnit af det nye lager hos DANX. Foto: DANX..

1-2 servicebesøg mere per dag
DANX, der er en af Nordens førende specialister i international reservedelslogistik, har siden virksomhedens start i 1992 været 100 procent fokuseret på natdistribution – også kaldet In-Night Distribution. Her opererer man med en tidsfaktor på kun 12 timer. En reservedel, der typisk rekvireres fra et lager i Centraleuropa, skal leveres på en given adresse i Norden eller Baltikum den følgende morgen inden kl. 07.00. Det er kerneydelsen.

Grundlæggeren af virksomheden, Søren Gønge, fortæller, at man allerede tilbage i starten af 90’erne kunne se, at natdistribution ville revolutionere markedet.

”Vi kunne se, at vi var i stand til at løse tre helt centrale udfordringer for de meget serviceorienterede virksomheder med et betydeligt eftermarked. Effektiv natdistribution kan for det første fjerne producenternes betydelige omkostninger til egen lagerdrift. For det andet kan distributionen reducere leveringstiden for reservedelene helt ned til under 12 timer. Og for det tredje sætter det virksomheder i stand til at konvertere teknikernes køretid til reparationstid, idet natdistributionen sikrer levering præcis dér, hvor kunden ønsker det – hvilket kan være helt ind i serviceteknikernes egne biler, mens de sover. Udbyttet for kunden er markant. Teknikerne kan nå 1-2 servicebesøg mere per dag – og det har meget stor værdi”, beretter Søren Gønge.

99,5 procent leveringsikkerhed
I starten servicerede virksomheden primært den stærkt serviceorienterede it-industri. Men ifølge Group Director Bob Thorhauge har markedet dog for længst udvidet sig til også at omfatte store dele af bilbranchen, hårde hvidevarer, gaffeltrucks, landbrugsmaskiner m.m.

Men hvad kræver de servicebevidste kunder af en In-Night logistikvirksomhed, når de vælger at nedlægge deres eget reservedelslager og logistikberedskab?

”For det første skal du stille op med en veltrimmet organisation og topmotiverede medarbejdere, der sætter en ære i at overholde vores kundeløfte. Succeskriteriet her hos os hedder 99,5 procents leveringssikkerhed, og det skal vi præstere hver eneste nat året rundt. Opgaven består i at få distribueret gennemsnitligt mere end 15.000 pakker ud til syv forskellige lande, som tilsammen dækker et areal tæt på 1.4 millioner km2. Hele operationen foregår om aftenen og natten i løbet af kun 12 timer. Alt kører efter snorlige arbejdsgange og gennemtestede rutiner. Hvert sekund tæller. Al levering skal være færdig kl. 07.00”, forklarer Bob Thorhauge.

Nøgler til kundernes servicebiler så reservedelspakker kan leveres der. Foto: DANX..

Netværk med disciplin
Den logistiske operation styres og overvåges af it-systemer, der følger hver eneste forsendelse fra modtagelse og under transport frem til slutdestination og udlevering. Alt overvåges, som var det en
militæroperation. Bob Thorhauge uddyber:

”Opstår der problemer med en forsendelse, sidder der folk klar på vores Control Towers 24/7, som straks griber ind og håndterer problemet. Hver en forsendelse bliver målt og evalueret, så både vi og kunden kan se, om vi har overholdt vores 12-timers løfte”.

DANX betjener sig af sit eget distributionsnetværk bestående af 18 hubs (fordelingscentraler), 31 mindre, lokalt placerede lagre og mere end 75 bemandende Pick Up – Drop Off points. Derudover råder man over 300 transportbiler, der leverer reservedelene direkte ind i mere end 6.000 servicebiler, autoværksteder og andre prædefinerede leveringssteder fordelt over hele Norden og Baltikum. Til at få hele maskineriet til at køre har DANX ansat 180 medarbejdere og 500 faste chauffører.

Nybygget hovedkontor på 4.300 m2
Behovet for det specielle In-Night logistikprodukt er ikke til at tage fejl af. DANX har igennem de sidste 10 år oplevet vækstrater på 25 procent og forventer i indeværende regnskabsår at nå en omsætning tæt på 500 millioner kroner. For at håndtere den eksplosive vækst har virksomheden nu bygget et nyt hovedsæde i Ishøj ved København, oplyser Søren Gønge.

”Den 1. maj rykker vi ind i vores nye 4.300 m2 store hovedkontor, som ligger klods op af ring 4 og E20/E47. Og med 34 nye specialdesignede porte og en 1.800 m2 udvidelse af vores afdeling i Taulov ved Fredericia, er vi godt rustede til yderligere vækst” slutter grundlæggeren af virksomheden.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

21.02.2025Descartes

Sponseret

Flere fordele for Helsingborgs Hamns kunder

21.02.2025SCM.dk

60 procent lejeprisstigning på industri- og logistikejendomme de sidste 5 år

19.02.2025PALOMAT

Sponseret

Ornestation Mors fandt nøglen til effektivitet og ergonomi på lageret med PALOMAT®

18.02.2025SCM.dk

Tøjproducent udvider robotlager for tredje gang på tre år

18.02.2025Apport Systems A/S

Sponseret

AMKA vælger Apport Enterprise til at optimere deres logistik

18.02.2025Consafe Logistics

Sponseret

POSTI INDGÅR PARTNERSKAB MED CONSAFE LOGISTICS FOR AT MODERNISERE LAGERDRIFT

18.02.2025Consafe Logistics

Sponseret

Få Nøgleindsigter til et Smartere Lager

14.02.2025SCM.dk

Frode Laursen bygger nyt bæredygtigt logistikcenter i Sydsverige

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Webinar om CBAM

Gratis webinar om CBAM, hvor du får et generelt indblik i CBAM-reglerne, praktiske erfaringer og kommende krav.

Dato

27.02.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Agile projekter - hybrid

Vil du lære at lede agile projekter professionelt og effektivt? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få indsigt i agile værktøjer og kompetencer i agil projektledelse.

Dato

28.02.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

04.03.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Bredana Axcite A/S
Webinar
Præcise Forecast med ny Microsoft løsning

Den nye app byder på best-in-class Forecasting algoritmer og modeller, enestående brugeroplevelse, intelligente rapporter og analyser

Dato

04.03.2025

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Explore the critical connection between the NIS2 Directive and the CRA

In an era of increasing cyber threats, regulatory frameworks like the NIS2 Directive and the Cyber Resilience Act (CRA) are shaping the future of cybersecurity across Europe. While NIS2 enforces stricter cybersecurity obligations for suppliers and organizations, CRA complements it by embedding security into digital products from the ground up.

Dato

06.03.2025

Tid

13:00

Sted

Online på MS Teams

Descartes
Webinar
Deloitte x Descartes: Webinarium om Frihandel, CBAM och hållbarhet

Ett unikt samarbete mellan Deloitte och Descartes, där ledande specialister inom global handel och hållbarhet delar sina insikter och praktisk information.

Dato

13.03.2025

Tid

10:30

Sted

Online