Leverandører har respekt for klimatruslen
Størstedelen af leverandørerne ser klimaforandringer som en risiko for forretningen, der bør inddrages som en del af den fremtidige forretningsstrategi. Det viser ny rapport.
Mere end 70 procent af de adspurgte leverandører i en ny undersøgelse forventer, at klimaforandringer udgør en fremtidig risiko, der kan få negative indflydelse på virksomheden. Og over 90 procent ser det som en mulig barriere for nye investeringer.
Det viser en ny rapport, Collaborative Action on Climate Risk, fra Carbon Disclosure Project (CDP), der i samarbejde med konsulentvirksomheden Accenture har analyseret intet mindre end 2.868 virksomheder. Det skriver supplymanagement.com.
Læs også: Klimaforandringer truer supply chains
Rapporten slår fast, at virksomheder i stigende grad ser klimaforandringer og manglende vandressourcer som potentielle risici. Virksomhederne må derfor skride til handling, siger Paul Simonsen, CEO i CDP, til supplymanagement.com
Klimaforandringer bør indarbejdes i forretningsstrategien
Rapporten konkluderer, at leverandører bør indtænke klimaforandringer og bæredygtighed som en del af forretningsstrategien for at være på forkant med risikoen. Det har nogle virksomheder allerede gjort med stor succes.
Resultatet i rapporten er et klart bevis på, at de virksomheder, der er åbne og anerkender risikoen, ofte er dem, der opnår den største reduktion i udledningen. Men det er samtidig også dem, der introducerer de mest kosteffektive strategier og kan drage direkte økonomisk fordel af de bæredygtige tiltag, siger Gary Hanifan, chef for bæredygtig supply chain i Accenture, til supplymanagement.com
Læs også: Fagfolk skriver: Risikostyring tænk dybt, bredt og langt
CDP har i forlængelse af rapporten introduceret Action Exchange, som er et projekt, der skal identificere, hvor forureningen og udledningen i forsyningskæden er genereret, og i hvilke sektioner af forsyningskæden Return of Investment er mest sandsynlig og kosteffektiv for bæredygtige tiltag.
Ifølge supplymanagement.com deltager flere store virksomheder allerede i projektet heriblandt Bank of America, L'Oreal, Philips og Walmart.
-TK