Lagerautomationens fremtid er fleksibel og mobil
Den 15. november får den svenske messe ’Logistik & Transport’ internationalt besøg, når Mike Larsson, CEO for Dematic og bestyrelsesmedlem i KION, deler sin vision om fremtidens lagerautomation. Han har mange års erfaring på det globale automationsmarked. "Efter pandemien ser vi et nyt marked med andre behov", konstaterer han.
Dematic er en del af Kion Group-koncernen, som er en af verdens største virksomheder inden for materialehåndtering med over 11.000 ansatte i mere end 26 lande. Virksomheden blev grundlagt i Tyskland allerede i 1819, men har i dag hovedsæde i Atlanta, Georgia.
Västerås-sønnen Michael “Mike” Larsson har en lang, international baggrund fra ABB, og blev tidligere på året koncernchef for Dematic, hvor han også sidder i bestyrelsen for Kion.
”Jeg havde været 32 år hos ABB, især inden for robotautomation til bilindustrien, da Dematic ’headhuntede’ mig”, fortæller Michael Larsson, der bor i Grand Rapids, Michigan med sin familie. Men i november tager han turen til Sverige for at tale ved Logistik & Transport.
Hos ABB har han haft titler og ansvarsområder som “Head of Robotics Systems” og “Group Senior Vice President Managing Director Business Line Automotive OEM”. Han blev rekrutteret til Dematic i 2021 som regionschef for USA.
”Logistikbranchen er langt bagud i forhold til bilindustrien, når det kommer til automation, og man arbejder stadig med store faste automationsløsninger.
Mike Larsson
”Logistikbranchen er langt bagud i forhold til bilindustrien, når det kommer til automation, og man arbejder stadig med store faste automationsløsninger. Det, der kommer nu, er mere fleksibel og mobil automation, med AMR’er (Autonomous Mobile Robots), der flytter gods og paller, og mindre robotløsninger, som er nemmere at skalere end de store faste. Denne udvikling så vi i bilindustrien allerede for 20 år siden”, konstaterer Mike Larsson.
Software ‘as a service’
Pandemien og væksten i e-handel har betydet meget i dette skift, hvor mange virksomheder har fået øjnene op for, hvor forretningskritisk logistik er.
”Der er stor forskel nu i forhold til tidligere. Før fandt man aldrig et bestyrelsesmedlem med ansvar for logistik, men nu er der et helt andet fokus på forsyningskæden. Logistik er blevet et strategisk vigtigt emne i takt med digitaliseringen af handlen”, fortæller han.
Ifølge Mike Larsson er 80 procent af lagrene globalt stadig manuelle – og har altså et behov for automatisering. I denne proces er cloud-baseret software og AI vigtige værktøjer.
”AI vil ændre kundernes syn på automation. Vi samarbejder blandt andet med Google for at forbedre vores tilbud og hjælpe vores kunder med at håndtere denne kompleksitet. For eksempel bruges generativ AI meget mere til at skabe, analysere og generere data til intralogistik og lageroptimering. At kombinere data om forbrugernes købemønstre med produktsortimentet; sorteringsalgoritmer og simulering af kapacitet ved sæsonspidser bliver vigtige evner inden for lager- og forsyningskæde-automation”, fortæller Mike Larsson.
En digitaliseret kæde
Også uden for lagerets fire vægge kan AI hjælpe med at optimere netværket og skabe yderligere komprimering og effektivitet. Automationen spreder sig også fra lagret og ud over distributionskæden til hubber og transport, hvilket stiller større krav til softwaren.
”Man vil jo automatisere håndteringen hele vejen, og her har vi egentlig kun ’last mile’ tilbage, som stadig er uløst. Amazon har jo forsøgt med droner og testet leveringsrobotter – men den sidste del til døren sker stadig manuelt”, konstaterer Mike Larsson.
Fakta
Mike Larsson taler under overskriften "Automationsrevolution" kl. 13.30 fredag den 15. november i sal E4. Du skal have en konferencebillet for at deltage i dette foredrag. Læs mere her.