Læringer fra covid-19 for lagerstyring og pakkelogistik

En ny rapport belyser, hvilke udfordringer og hårde konsekvenser internationale aktører og logistikvirksomheder står overfor som følge af coronakrisen. Det hele ser dog ikke helt sort ud. Rapporten kommer nemlig også med mulige løsninger, der kan ruste virksomheder til at håndtere lignende kriser i fremtiden.

Rapporten fra Vanderlande oplyser blandt andet, hvordan onlinesalget blandt de fem største EU-lande blev mere end fordoblet (+129 procent) i uge 17. Arkivfoto. .

18.11.2020

Helena Christine Luxhøj, SCM.dk

Vanderlande giver i sin nye rapport blandt andet nogle bud på, hvordan man i fremtiden kan afbøde lignende kriser som udbruddet af covid-19.

Det globale udbrud af covid-19 har stadig voksende indflydelse og potentielt omfattende konsekvenser for international økonomi. Markeder verden over begrænses af udgangsforbud, rejserestriktioner og tiltag med fokus på at holde afstand, hvilket har resulteret i mærkbare ændringer i måden at forbruge på.

Det er ændringer, der også har påvirket international lagerstyring og pakkelogistik. Det fremgår af materialehåndterings- og logistikudbyderen Vanderlandes rapport ”Expect the unexpected: lessons learned from covid-19 affecting warehousing and parcel logistics operations”, der afdækker, hvilke konsekvenser coronakrisen har haft på henholdsvis e-handlen, fødevareindustrien og modemarkedet.

Panikkøb og hamstring

Særligt det at holde afstand og nedlukningen af barer, restauranter og andre offentlige steder har haft en markant effekt på forbrugeradfærden. Panikkøb og hamstring har resulteret i uventede sving i efterspørgsel med fødevarevirksomheder, der har set en stigning i omsætning på mellem 30 og 50 procent.

Også online-handel har mærket coronakrisens vidtrækkende skygge. Rapporten oplyser blandt andet, hvordan onlinesalget blandt de fem største EU-lande blev mere end fordoblet (+129 procent) i uge 17 – en tendens, der har betydet flaskehalse ved flere last-mile-leveringer og dermed betydelige forsinkelser ved den globale transport.

Modeindustrien har endvidere måtte lide med butikslukninger, knækkede forsyningskæder, og en kundebase, der står overfor en fremtid med finansiel usikkerhed. Vanderlande estimerer for eksempel, at den globale industri står overfor en faldende omsætning på mellem 27 og 30 procent i 2020.

Coronakrisen giver også muligheder

Ifølge rapporten har coronakrisen således gjort det klart, hvordan ansatte i logistikindustrien skal være bedre forberedt på pludselige ændringer i efterspørgsel – noget, der stadig er aktuelt på nuværende tidspunkt. Konkret har udfordringerne vist sig således:

  • Mangel på hurtig op- eller nedskalering som efterspørgslen ændrer sig.
  • For mange ansættelser som resulterer i en ineffektiv arbejdsplads.
  • Bibeholdelse af kundetilfredshed.
  • Opretholdelse af rentabilitet.

Hvordan tackler man så disse udfordringer? Rapporten understreger, at der findes flere muligheder for at kunne forudse, forberede og reagere på uventede markedsændringer, hvis man som virksomhed arbejder med lagerstyring og pakkelogistik. Blandt andet:

  • Værktøjer, der giver indsigt og planlægningsmuligheder i automatisering, emulering og processtyring.
  • Process engineering til optimering af aktiviteter, holde et vågent øje med automatiserede systemer og planlægge systemmodificeringer.
  • Brug af blandt andet tactical and operational planning og operational control centre.

Selvom pandemien har været hård mod flere, og at det endnu står uklart, hvor længe den vil vare, mener Vanderlande – måske ikke så overraskende - dog, at der aldrig har været et bedre tidspunkt at gennemgå og evaluere sit automatiseringsniveau. Leverandøren af materialehåndteringsløsninger mener, at det kan give mulighed for at håndtere fremtidige udviklinger, forblive fleksible og reagere på ændringer i efterspørgsel, der er forårsaget af uventede begivenheder.

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

PlanEven

Sponseret

Optimering af indkøbsprocesser med ordreportal

Relateret indhold

15.11.2024SCM.dk

Hos stor virksomhed er kødtunge tallerkener fortid

15.11.2024SCM.dk

Danmark og Holland indgår tæt samarbejde om VE og brintproduktion

07.11.2024Industriens Fond

Sponseret

Cybersikkerhed: Det handler ikke kun om at overholde loven

06.11.2024SCM.dk

Ny griberobot klarer tunge løft i op til 3 meter og 18 timer i døgnet

06.11.2024Delfi Technologies A/S

Sponseret

Digitalt ansigtsløft hos Lunderskov Apotek

05.11.2024SCM.dk

Salg af logistikrobotter foregår med rekordfart

05.11.2024Delfi Technologies A/S

Sponseret

AV-Connectrion - Digitale prisskilte – et bindeled mellem fysisk butik og webshop

05.11.2024SCM.dk

Dansk containergigant og arkitektfirma samarbejder om enestående månehabitat

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Digitale forretningsstrategier og -modeller

Vil du have bedre forståelse for digital transformation og digitale strategier? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at vurdere og definere digitale forretningsstrategier, der skaber værdi for din virksomhed.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

ADP
Seminar
ADP årsmøde

Vi afholder for første gang Årsmøde i Nyborg, og inviterer borgere, kunder, samarbejdspartnere og andre interesserede.

Dato

19.11.2024

Tid

17:00

Sted

Bastionen Nyborg, Nørrevoldgade 63, 5800 Nyborg

Bureau Veritas
Webinar
ISO 14001: Webinar netværk

Der opleves et øget fokus på klima, ESG, bæredygtighed og miljø. ISO 14001 indeholder mange elementer, som kan bruges netop i disse opgaver.

Dato

21.11.2024

Tid

09:00

Sted

Online

Slimstock Nordic
Workshop
Forecast accuracy & S&OP / Category Management Roundtable

SLIMSTOCK Roundtable i København den 21. november 2024

Dato

21.11.2024

Tid

09:00

Sted

København