Læringer fra covid-19 for lagerstyring og pakkelogistik

En ny rapport belyser, hvilke udfordringer og hårde konsekvenser internationale aktører og logistikvirksomheder står overfor som følge af coronakrisen. Det hele ser dog ikke helt sort ud. Rapporten kommer nemlig også med mulige løsninger, der kan ruste virksomheder til at håndtere lignende kriser i fremtiden.

Rapporten fra Vanderlande oplyser blandt andet, hvordan onlinesalget blandt de fem største EU-lande blev mere end fordoblet (+129 procent) i uge 17. Arkivfoto. .

18.11.2020

Helena Christine Luxhøj, SCM.dk

Vanderlande giver i sin nye rapport blandt andet nogle bud på, hvordan man i fremtiden kan afbøde lignende kriser som udbruddet af covid-19.

Det globale udbrud af covid-19 har stadig voksende indflydelse og potentielt omfattende konsekvenser for international økonomi. Markeder verden over begrænses af udgangsforbud, rejserestriktioner og tiltag med fokus på at holde afstand, hvilket har resulteret i mærkbare ændringer i måden at forbruge på.

Det er ændringer, der også har påvirket international lagerstyring og pakkelogistik. Det fremgår af materialehåndterings- og logistikudbyderen Vanderlandes rapport ”Expect the unexpected: lessons learned from covid-19 affecting warehousing and parcel logistics operations”, der afdækker, hvilke konsekvenser coronakrisen har haft på henholdsvis e-handlen, fødevareindustrien og modemarkedet.

Panikkøb og hamstring

Særligt det at holde afstand og nedlukningen af barer, restauranter og andre offentlige steder har haft en markant effekt på forbrugeradfærden. Panikkøb og hamstring har resulteret i uventede sving i efterspørgsel med fødevarevirksomheder, der har set en stigning i omsætning på mellem 30 og 50 procent.

Også online-handel har mærket coronakrisens vidtrækkende skygge. Rapporten oplyser blandt andet, hvordan onlinesalget blandt de fem største EU-lande blev mere end fordoblet (+129 procent) i uge 17 – en tendens, der har betydet flaskehalse ved flere last-mile-leveringer og dermed betydelige forsinkelser ved den globale transport.

Modeindustrien har endvidere måtte lide med butikslukninger, knækkede forsyningskæder, og en kundebase, der står overfor en fremtid med finansiel usikkerhed. Vanderlande estimerer for eksempel, at den globale industri står overfor en faldende omsætning på mellem 27 og 30 procent i 2020.

Coronakrisen giver også muligheder

Ifølge rapporten har coronakrisen således gjort det klart, hvordan ansatte i logistikindustrien skal være bedre forberedt på pludselige ændringer i efterspørgsel – noget, der stadig er aktuelt på nuværende tidspunkt. Konkret har udfordringerne vist sig således:

  • Mangel på hurtig op- eller nedskalering som efterspørgslen ændrer sig.
  • For mange ansættelser som resulterer i en ineffektiv arbejdsplads.
  • Bibeholdelse af kundetilfredshed.
  • Opretholdelse af rentabilitet.

Hvordan tackler man så disse udfordringer? Rapporten understreger, at der findes flere muligheder for at kunne forudse, forberede og reagere på uventede markedsændringer, hvis man som virksomhed arbejder med lagerstyring og pakkelogistik. Blandt andet:

  • Værktøjer, der giver indsigt og planlægningsmuligheder i automatisering, emulering og processtyring.
  • Process engineering til optimering af aktiviteter, holde et vågent øje med automatiserede systemer og planlægge systemmodificeringer.
  • Brug af blandt andet tactical and operational planning og operational control centre.

Selvom pandemien har været hård mod flere, og at det endnu står uklart, hvor længe den vil vare, mener Vanderlande – måske ikke så overraskende - dog, at der aldrig har været et bedre tidspunkt at gennemgå og evaluere sit automatiseringsniveau. Leverandøren af materialehåndteringsløsninger mener, at det kan give mulighed for at håndtere fremtidige udviklinger, forblive fleksible og reagere på ændringer i efterspørgsel, der er forårsaget af uventede begivenheder.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

17.11.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Natur, ekspertise og moderne retail mødes i Nuuk

17.11.2025SCM.dk

Varmepumper er den billigste vej til grøn industriel varme

17.11.2025SCM.dk

Hummel styrker lageret i Padborg med ny AI-drevet robotplukning

14.11.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Ny boligbutik med smartere drift og stærkere kundeoplevelse

13.11.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

Cybersikkerhed i flere lag: Körber gør automationsløsninger NIS2-klar

11.11.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

HOME-TEX: Når e-handel møder fysisk tryghed

06.11.2025SCM.dk

AI kan accelerere ESG i forsyningskæden, men snubletrådene er mangfoldige

06.11.2025SCM.dk

Hackere skjuler ondsindet kode i billeder og falske PDF-filer

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27005 diplomkursus - bliv skarp til risikovurdering af informationssikkerhed!

På dette kursus får du hjælp til at lave en risikovurdering med ISO 27005, som er med til at sikre det optimale niveau af foranstaltninger i din organisation i forhold til organisationens informationssikkerhed.

Dato

18.11.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27005 Diplomkursus - bliv skarp til risikovurdering af informationssikkerhed!

På dette kursus får du hjælp til at lave en risikovurdering med ISO 27005, som er med til at sikre det optimale niveau af foranstaltninger i din organisation i forhold til organisationens informationssikkerhed.

Dato

18.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

sophub aps
Seminar
Er du klar til take-off mod bedre forecasting?

Den 18. november letter vi fra GN i Ballerup – destination: Værdiskabelse i planlægning.

Dato

18.11.2025

Tid

08:30

Sted

Lautrupbjerg 7, Ballerup

Roima Intelligence
Seminar
Supply Chain Sessions 2025: Fremtidens forsyningskæde - Hurtigere, skarpere og drevet af AI

Mød andre ledere inden for supply chain og få inspiration til at gøre din virksomhed mere agil og effektiv.

Dato

18.11.2025

Tid

12:00

Sted

Scandic Kolding og Tivoli Hotel & Congress Center i København

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Grundlæggende Kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at give deltagerne et grundlæggende kendskab til kvalitetsledelsessystemer og kravene i ISO 9001 standarden.

Dato

19.11.2025

Sted

Odense