Kunstig intelligens gør vindmølle-reparationer mere præcise

Virksomheden Reblade reparerer vindmøllevinger ved hjælp af droner, der flyver op til vindmøllevingerne med automatiserede værktøjer.

Foto: Industriens Fond

Vi bruger AI til to ting, fortæller Frank Kjerstein, der er direktør i Reblade.

“Den ene del vedrører selve landingen på vingen i op til 180 meters højde. Her har vi et kamera ombord på dronen, der giver os et skarpt øje på landingen uden forsinkelse. Men i kraftige og især pludselige vindstød bliver svært for selv erfarne drone-piloter at reagere hurtigt nok og justere landingsprocessen ift. den sikkerhed og de garantier, der skal efterleves når du lander på andres vindmøllevinger,” siger Frank Kjerstein.

Med en middelvind op til på 10-14 sekundmeter, og vindstød op mod det dobbelte, der kan påvirke dronens landing og kurs, er AI blevet en katalysator for at sikre en optimal landing. Med AI i førertrøjen er reaktionstiden mere end hurtig nok til at sikkerheden er på plads, selv i udfordrende vindforhold på havet.

AI sikrer samkørsel mellem i reparationsprocesser

Men det er kun den ene del af, hvad virksomheden bruger AI til:

“Den anden del er der endnu mere AI-tyngde i”, forklarer Frank Kjerstein og uddyber:

“Med AI kan vi også automatisere alle processerne i dronens reparation af forkantserosion på vindmøllevingerne. Med AI finder vi de skader i vingen, der er dybere eller større, end vi må reparere automatisk. AI hjælper os altså – i 180 meters højde – med at finde ud af, hvor vi må reparere og hvor vingernes dybere laminatskader og strukturelle integritet skal håndteres først. Altså, før vi genopretter vingens slidlag med ny forkantsbeskyttelse. Tænk på, at vi reparerer en vinge på 9 minutter, så det går rigtig hurtigt. Derfor skal der også reageres hurtigt oppe på vingen og processerne skal justeres real-time. Der er vi afhængige af AI”, siger Frank Kjerstein.

Hos Reblade er det nu AI, der sikrer samkørsel af alle processer, sensorik, værktøjer og processens hastighed i de forskellige dele af reparationen: Slibning, tørrensning, vådrensning af vingen med alkohol og til sidst påførsel af nyt beskyttelseslag på vingen.

Hvad har de betydet for jeres forretning?

“Det har givet en forbedret kvalitet, højere hastighed og bedre risikohåndtering, siger Frank Kjerstein, der samtidig understreger, at implementering af AI indledningsvist kan være svært, hvis opgaven og fokus favner for bredt:

“Et godt råd til andre vil klart være ikke at udvikle en algoritme, der er for kompleks. Man skal have et specifikt problem, der skal identificeres og afgrænses, som AI så kan være med til at løse. Start i det små, med at løse enkle opgaver eller delopgaver, så gevinsten bliver tydelig og kommer hurtigt.”

“Skulle vi vinde Industrien Fonds AI Award, så vil vi bruge pengene på at accelerere vores videreudvikling af algoritmerne til både landing og vores automatiske processer under reparation af vindmøllevingerne. AI er klart fremtiden for os og en integreret del af den hastighed vi arbejder med, når vi reparerer vingeforkanter i højden,” slutter Frank Kjerstein.

Læs også

21.11.2024Industriens Fond

Sponseret

“Det ville vel nærmest være uetisk at stå i vejen for udviklingen af kunstig intelligens”

07.11.2024Industriens Fond

Sponseret

Cybersikkerhed: Det handler ikke kun om at overholde loven

24.10.2024Industriens Fond

Sponseret

Kunstig intelligens gør vindmølle-reparationer mere præcise

14.10.2024Industriens Fond

Sponseret

“Vi købte den første robot, før vi havde et job til den”

30.09.2024Industriens Fond

Sponseret

Særligt små virksomheder skal indstille sig på nye NIS2-krav

13.09.2024Industriens Fond

Sponseret

Bliv D-mærket – din vej til en cybersikker virksomhed