Kun få danske virksomheder kigger der, hvor det gør mest ondt, når de skal opgøre deres CO2-regnskab

Kortlægning af landets 100 største virksomheders arbejde med CO2-reduktion, tegner et mangelfuldt billede. De overser leverandørernes andel, som tegner sig for langt den største andel af klimaaftrykket.

”Det indikerer, at virksomhederne slet ikke kigger der, hvor det gør mest ondt. Scope 3 giver dig hele billedet på virksomhedens klimapåvirkning, og det er det allervigtigste perspektiv at have med", siger Sasja Beslik, chef for bæredygtighed hos den schweiziske bank J. Safra Sarasin, der anses for at være pioner inden for bæredygtighed..

16.12.2020

SCM.dk

Der sættes mål om CO2-neutralitet i blandt de danske virksomheder som aldrig før, men hvor dybt stikker målene egentlig? Det sår en ny undersøgelse af landets 100 største virksomheder nu tvivl om.

Det skriver Finans.

Når man skal kortlægge en virksomheds samlede CO2-aftryk er der tre områder at tage fat på, som går under fagtermerne scope 1, scope 2 og scope 3. De første to led relaterer sig til virksomheden direkte  udledninger såsom egen drift og energiforbrug samt indirekte udledninger fx fra produktion af købt elektricitet og varme.

Scope 3 kan derimod være anderledes kompliceret. Her er man ude i de fjernere led, der kan være svære at kontrollere som eksempelvis produktionsleddet af et givent produkt.

Samtidig er scope 3 det område, hvor CO2-aftrykket for de fleste virksomheder er markant højest – ofte fem-seks gange så stort som virksomhedens drift og energiforbrug tilsammen.

Alligevel er der ikke mange af de adspurgte 100 virksomheder, der måler på CO2-aftryk i scope 3 og endnu færre har opstillet målsætninger for reduktioner på dette område.

Én ud af fire medregner scope 3
Under halvdelen af de 100 virksomheder har en plan for, hvor meget deres CO2-udledning skal være reduceret og hvornår. Kun en af fire af de undersøgte virksomheder medregner udledningerne fra scope 3.

”Det indikerer, at virksomhederne slet ikke kigger der, hvor det gør mest ondt. Scope 3 giver dig hele billedet på virksomhedens klimapåvirkning, og det er det allervigtigste perspektiv at have med", siger Sasja Beslik, chef for bæredygtighed hos den schweiziske bank J. Safra Sarasin, der anses for at være pioner inden for bæredygtighed.

Undersøgelsen viser dog også, at en lang række virksomheder er i gang med de komplicerede beregninger og virksomheder som Bestseller, Rema1000, TDC, Pandora, Coloplast og Grundfos forventer at kunne offentliggøre tal i løbet af 2021.

Også hos konsulentfirmaet Valcon mærker man denne tendens.

"De store virksomheder bruger i stigende grad hele deres værdikæde til at drive CO2-reduktion. De spørger bagud i kæden, hvad deres leverandører gør for at reducere CO2. Det kan vi helt konkret se, ved at vi har kunder, der ringer og siger: ”Vi har fået et spørgeskema fra en af de store, og det er vigtigt for os at kunne svare på det, så hvad skal vi egentlig gøre på CO2-agendaen?” Det er i høj grad med til at drive agendaen lige nu", siger Michael Hjortlund, der arbejder som rådgiver på området i Valcon.

- MTN

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

12.09.2025SCM.dk

EU vil rydde op i udbudsmarkedet: Lav pris må ikke være altafgørende

11.09.2025SCM.dk

Ny IT-platform skal give installatører overblik over indkøb og rabatter

03.09.2025SCM.dk

Der er råstoffer for milliarder i europæernes skuffer

18.08.2025SCM.dk

Ny rapport: Børnearbejde falder markant og flere børn kommer i skole verden over

18.08.2025SCM.dk

Onlinehandlen står stærkt trods lav forbrugertillid

15.08.2025SCM.dk

Grossister oplever vækst i svindelindkøb

15.08.2025SCM.dk

Sådan diversificerer tech-virksomheder forsyningskæden

13.08.2025SCM.dk

Ny handelsaftale med USA kan koste danske eksportører dyrt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

RELEX Solutions
Messe
RELEX Solutions at NRF

RELEX Solutions is heading to NRF 2025: Retail's Big Show Europe to showcase how our agentic AI transforms retail supply chain planning. Visit us at booth M-087!

Dato

16.09.2025

Sted

NRF 2025, Paris Expo Porte de Versailles

Dansk Standard
Kursus
Intern audit af et miljø- og kvalitetsledelsessystem

Få redskaber til at planlægge og udføre intern audit af din organisations ledelsessystem indenfor kvalitet og/eller miljø! På kurset får du styrket din forståelse af audit som værktøj til evaluering og forbedring af ledelsessystemet samt trænet din grundlæggende værktøjskasse som auditor.

Dato

16.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale P Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense