Konsulentmarkedet er i rivende udvikling
Omsætningen i den danske managementkonsulentbranche steg i 2012 til 15,4 milliarder kroner, hvilket svarer til en stigning på 6,2 procent i forhold til 2011. Det er dog stadig 900 millioner kroner under 2008-niveauet.
<p>Der sker en klar konsolidering i retning af, at de større virksomheder bliver stadig større og mere internationale </p>
Søren Holm Johansen, Rambøll
Markedet for supply chain consulting og alle andre managementkonsulentydelser fik, som så mange andre brancher, en ordentlig mavepuster i 2009-10. Men konsulenterne er på vej op igen med en vækst i Danmark på 6,2 procent fra 2011 til 2012. Det viser en analyse foretaget af Dansk Industris brancheforening Managementrådgiverne.
Ser man på hele den sektor, som Dansk Industri kalder videnrådgivere, der fx også omfatter rådgivende ingeniørfirmaer, advokater, revisorer, it-rådgivere etc., er der dog tale om helt andre tal, nemlig en samlet omsætning på knap 170 milliarder kroner og 140.000 ansatte.
Globaliseringstoget
Det samme billede tegner sig ifølge Source for Consulting for det europæiske konsulentmarked, som har undersøgt konsulentmarkedet og konkluderer, at markedet er i pæn bedring efter 2009-10, og at væksten særligt foregår på to områder: Finansielle services og multinationale virksomheder.
Læs også: Sådan går det med SCM i 2014
Det sidste dækker over, at rigtig mange af konsulenternes kunder for alvor tager globaliseringsudfordringen ved hornene og søger konsulenternes hjælp til at etablere sig i andre lande og kontinenter, specielt er de ivrige efter at følge deres kunder til de nye økonomier i lande som Kina, Indien, Brasilien, Rusland etc.
Konsulentbranchen eller managementbranchen er en branche, der i særdeleshed er følsom over for de store tendenser, der rammer dens kunder. Det hænger sammen med, at branchen ofte skal definere og udpege netop disse forandringer eller give svar på mulige reaktioner herpå. Og helst være et skridt foran kunderne.
Derfor spiller udviklingstendenserne i de politiske og økonomiske systemer en stor rolle. Det er dog ikke ligetil at vurdere de nuværende økonomiske situation, der er tydelige tegn på fremgang, men den er usikker og tøvende. Der er nemlig tale om en ny normaltilstand, som er præget af usikkerhed og volatilitet, og som rummer både udfordringer og muligheder.
Læs også: Indkøbere undgår udvikling af leverandørrelationer
Det præger økonomien, det politiske system, den offentlige sektor, den private sektor og derfor naturligvis også konsulentbranchen.
Otte tendenser
Men der er dog ifølge Dansk Erhvervs analyse Management Outlook 2013 særligt otte strømninger, der presser sig på for konsulentbranchen. Det omfatter:
1. Nødvendigheden af det internationale vue,
2. behovet for vedvarende innovation,
3. professionalisering af kunderne,
4. sammensmeltning af strategi og implementering,
5. specialisering af ydelserne,
6. hensynet til den teknologiske udvikling,
7. indgangen til den offentlige sektor, og
8. indmarchen af revisionshusene.
Dansk Erhvervs analyse karakteriserer den danske konsulentbranche som en polariseret størrelse med meget stor forskel på de store og de små. Få fremtrædende managementhuse tegner branchen, og de flankeres af en stor flok meget små selskaber. Polariseringen til trods og selvom managementbranchen ikke gik fuldkommen fri af det økonomiske tilbageslag i kølvandet på finanskrisen er der tale om en branche, der i overvejende grad har oplevet mærkbar fremgang det seneste årti; en fremgang, man ikke mindst ser i de toneangivende huse.
Konsulenterne konsoliderer
Også de toneangivende huse falder i forskellige kategorier, når man gransker dem nøjere: Nogle har meget store bruttofortjenester per ansat, andre lidt lavere; nogle har meget højere personaleomkostninger per ansat, andre lidt lavere; og nogle har høje bruttofortjenester per ansat og samtidig lave personaleomkostninger per ansat.
Læs også: Fremtidstendenser for materialehåndtering
Nogle er globale i deres omfang og udsyn, andre har specialiseret sig mere i de nordiske markeder. Nogle tager udgangspunkt i andre rådgivningsforhold, som f.eks. it eller revision, mens andre leverer den rene vare.
Der sker en klar konsolidering i retning af, at de større virksomheder bliver stadig større og mere internationale. Også i den branche jeg selv kommer fra. Vi oplever en øget konkurrence i Danmark, men absolut også i udlandet, siger Videnrådgivernes formand Søren Holm Johansen, der er koncerndirektør i Rambøll til Dagbladet Børsen den 29. november 2013. De store bliver større, de små specialiserer sig for at overleve, og dem i midten har det svært. Sådan ser billedet ifølge Videnrådgiverne ud for danske konsulenter.