Konkurrencekraft via effektiv lagerstyring
Får lageret i din virksomhed den strategiske opmærksomhed, det fortjener? Nyt indlæg fra Jan Stentoft!
Effektiv lagerstyring udgør en vigtig kilde til konkurrencekraft. Det bidrager til at kunne levere i de rette mængder, på de rette tidspunkter og i den rette kvalitet. At have for meget på lager kan påføre virksomheden store omkostninger, og at have for lidt på lager kan føre til mistet salg. Vi giver her fem overordnede bud på, hvordan virksomheder kan opnå en bedre lagerstyring.
Får lageret i din virksomhed den strategiske opmærksomhed, som det fortjener? Har I spurgt jer selv hvilke varer, I skal lagerføre, og hvor meget I skal have på lager for at undgå stockouts og dermed mistet salg? Efter hvilke principper skal I lagerstyre?
Dette er blot nogle eksempler på vigtige beslutninger, der skal tages, og som gør, at lagerfunktionen bidrager til konkurrencekraften. I et turbulent forretningsmiljø er der behov for at standse op og revurdere processerne, der skal sikre effektiv lagerstyring. Der sker ændringer i kundekrav, sortimenter, efterspørgselsmønstre, leverandører og processer. Sådanne ændringer stiller krav til, at man løbende optimerer lagrene, så de er i trit med dét, der konkret efterspørges. Gennem en effektiv lagerstyring, gennem f.eks. Slim4 fra Slimstock, skal man sørge for at have de rette varer på lager i forhold til den ønskede lageromsætningshastighed. Man skal også sikre, at der sker en effektiv indfasning og udfasning af varer.
En effektiv lagerstyring kan bl.a. opnås ved at fokusere på forbedringer indenfor fem områder. Se hvilke fem områder her.
Se mere om Slimstock her.