Kodeks for god betalingsskik har ingen effekt

Urimeligt lange betalingsfrister koster danske SMV’er dyrt. Det skulle det frivillige ”Kodeks for god betalingsskik” lave om på, men efter to år står det klart, at det ikke har virket. Derfor har SMVdanmark besluttet at trække sig fra kodekset. Der er brug for lovgivning - ikke frivillighed og skåltaler, lyder det fra de små og mellemstore virksomheders erhvervsorganisation.

”Kodekset har alene tjent som en narresut og et hold kæft-bolsje til os og de små og mellemstore virksomheder. Ingen større virksomheder har tilsluttet sig kodekset, og jeg synes, det er meget tydeligt, at de store erhvervsorganisationer har gjort meget lidt for at promovere aftalen, som de ellers havde forpligtet sig til. På den baggrund føler vi os faktisk holdt en smule for nar”, siger Jakob Brandt, Administrerende direktør i SMVdanmark. Foto: Ulrik Jantzen / www.BuroJantzen.com

14.05.2024

SCM.dk

Den 28. april 2022 lancerede daværende erhvervsminister Simon Kollerup ”Kodeks for god betalingsskik”. Det skete med støtte fra alle store erhvervsorganisationer som Dansk Industri, Dansk Erhverv, Landbrug & Fødevarer med flere. 

”Når danske virksomheder udfører et stykke arbejde, skal de kunne stole på, at de får betaling til tiden fra deres kunder”, sagde Kollerup dengang i en pressemeddelelse. 

Organisationerne bag skulle bidrage til at udbrede kodeksets principper om rimelig og rettidig betaling blandt deres medlemmer, opfordre dem til at skrive under, og sikre at principperne bliver brugt, når virksomheder handler med hinanden. Men to år efter har kun 25 mindre virksomheder skrevet under og intet tyder på en generel ændring i betalingskulturen.   

Det er baggrunden for, at SMVdanmark, der repræsenterer 18.000 små og mellemstore virksomheder, nu har meddelt Erhvervsministeriet, at organisationen trækker sig fra "Kodeks for god betalingsskik". Det skridt kommer som en konsekvens af kodeksets manglende effekt og det totale fravær af opbakning fra større virksomheder. 

Administrerende direktør i SMVdanmark Jakob Brandt udtaler: 

”Vi valgte oprindeligt at støtte op om Kodeks for god betalingsskik i håb om, at de store virksomheder og deres organisationer ville overraske os positivt. Det er ikke sket”.

"Vi mener ikke, at vi længere kan stå mål for det over for de virksomheder, vi repræsenterer. Det bør stå helt klart, at der er brug for lovgivning og ikke frivillighed og skåltaler, hvis vi skal ændre betalingskulturen i Danmark. Derfor har vi truffet beslutningen om at trække os”.

Sene betalinger koster hvert år europæiske SMV’er, hvad der samlet svarer til Finlands BNP. Og Danmark er næst efter Bulgarien det land i Europa, hvor virksomheder i gennemsnit må vente længst tid på deres betaling. 

Jakob Brandt siger: 

”Det er grundlæggende helt urimeligt, at mange små og mellemstore virksomheder skal vente månedsvis for at få betaling for deres arbejde for store virksomheder. At de små på den måde agerer gratis kassekredit for de store. Hver tredje mindre virksomhed har været tvunget til en længere betalingsfrist end 30 dage – ofte af frygt for at miste de store virksomheder som kunder. Og vi ser eksempler på, at store virksomheder først vil betale efter 150 eller 180 dage. Det har Kodeks for god betalingsskik intet ændret på”.

”Kodekset har alene tjent som en narresut og et hold kæft-bolsje til os og de små og mellemstore virksomheder. Ingen større virksomheder har tilsluttet sig kodekset, og jeg synes, det er meget tydeligt, at de store erhvervsorganisationer har gjort meget lidt for at promovere aftalen, som de ellers havde forpligtet sig til. På den baggrund føler vi os faktisk holdt en smule for nar”, siger Jakob Brandt. 

For nylig stemte et stort flertal i Europa Parlamentet for en fælleseuropæisk betalingsfrist på maksimalt 30 dage for handelsaftaler mellem virksomheder i Europa. 

Læs også: Mærsk-chef i spidsen for Djøfs uafhængige ESG-panel

Det opfordrer Jakob Brandt de danske politikere til at lytte til og støtte op om: 

”De danske politikere har fået et vink med en vognstang fra Europa Parlamentet om, at vi har brug for lovgivning for at sikre fair betalingsfrister. Det håber jeg virkelig, de vil lytte til og støtte op om regelsættet, når det nu skal finde vej videre i EU-systemet. I SMVdanmark er vi store tilhængere af aftalefrihed og muligheden for at forhandle frit. Men det skal være en reel aftalefrihed, og det bliver aldrig tilfældet, når vilkårene bliver dikteret af de store virksomheders finansafdelinger”.

Kilde: SMVDanmark

/ PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

16.07.2024SCM.dk

Logistikvirksomhed får global anerkendelse for bæredygtighedsindsats

15.07.2024SCM.dk

Maersk containerskib angrebet i Det Arabiske Hav

10.07.2024SCM.dk

Motorola opruster for at tage livtag med Norden

05.07.2024DTU Learn for Life

Sponseret

Nyt kursus i jernbaneteknologi tilbyder dybdegående indsigt

04.07.2024GS1 Denmark

Sponseret

5 gode råd til at kortlægge dine emballagedata

02.07.2024Descartes

Sponseret

Descartes bliver stærkere inden for fragthåndtering med opkøbet af BoxTop Technologies

02.07.2024SCM.dk

Maersk har trukket sig - DSV fortsat med i budkrig om DB Schenker

02.07.2024GS1 Denmark

Sponseret

22 af verdens største virksomheder er enige: Farvel stregkode – og velkommen QR-kode fra GS1

Jobmarked

Se alle

Tasklet Factory

Softwareudvikler til Tasklet

Vi søger lige nu en dygtig kollega til vores #TeamCode til at bidrage med at udvikle vores mobilapp, der effektiviserer lagre verden over.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.08.2024

Apport Systems A/S

Sales And Administration Coordinator

Her hos Apport Systems A/S er vi på udkig efter en ny medarbejder, der skal være med til at få dagligdagen på vores kontor i Risskov til at glide let. Er du en haj til administrative opgaver inden for bogholderi, salg og kontor? Perfekt, så læs med her.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Technical Documentation Engineer / Technical Writer

Kan du formulere og forenkle tekniske instruktioner og skabe gode brugeroplevelser i interaktionen mellem menneske og maskine? Og motiveres du af en varieret hverdag som en del af et stærkt team og muligheden for at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger? Så er det dig vi leder efter!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Service Specialist

Har du en dybdegående teknisk viden og en passion for fejlfinding, og drømmer du om at udforske verden? Vi leder efter en dygtig Service Specialist med en solid baggrund og kendskab til både mekanik, elektronik, samt PLC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Sådan får I (bedre) styr på jeres varer i transit

Landed Cost modulet i Dynamics 365 giver jer en stribe fordele

Dato

27.08.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup