Kan du klare presset på Black Friday?
I 2019 satte Black Friday-salget ny rekord – i øvrigt ligesom året forinden. I år ser det ud til at konceptet skifter form.
Af: Morten Vinge-Maigaard, Sales Executive for Managed Services, Columbus.
I hvert fald har flere store butikskæder meldt ud, at de for at undgå store menneskemængder og risiko for smittespredning, ikke vil holde Black Friday og Cyber Monday i deres fysiske butikker. Ikke desto mindre ser det ud til at de store tilbudsdage er kommet for at blive, og at de mange gode tilbud i år i endnu højere grad rykker online.
Forbrugernes interesse for disse to tilbudsdage er kort sagt massiv. Derfor kan en planlagt og veludført indsats på Black Friday eller Cyber Monday tiltrække nye kunder og hale en stor del af årets omsætning og fortjeneste i land på kort tid. Men de mange transaktioner stiller også særlige krav til din infrastruktur.
Kan du skalere?
Derfor anbefaler vi altid vores retailkunder at satse på systemer, der kan skalere, så belastningen ikke overvælder webshop, kassesystem, ordremodtagelse eller lagerstyring. For når et eller flere centrale systemer står af, kan det lamme onlineshop eller fysiske butikker, så kunder går forgæves. Det koster omsætning, og nogle kunder bliver vrede over at gå glip af et godt tilbud eller vælger en anden butik næste gang.
Er din infrastruktur overvejende cloudbaseret og bygget til automatisk at skalere i takt med aktuel load, er du sandsynligvis godt stillet. Faktisk arbejder store cloududbydere såsom Microsoft målrettet på at håndtere globale fænomener såsom Black Friday med metodikker såsom ”follow the sun”, hvor der skrues op og ned for den regionale kapacitet afhængig af, om det er dag eller nat.
Er din infrastruktur og dine applikationer derimod ikke designet til at skalere, er det klogt at alliere sig med en samarbejdspartner. Det gjorde vi f.eks. for et par år siden, da en stor retailkæde indså, at deres webshop var for statisk til at håndtere det store pres på Black Friday – og bad os overvåge belastningen og koble flere servere på i takt med, at kunderne strømmede til.
Hav forholdsreglerne på plads
Der er naturligvis forhold, der ligger helt udenfor virksomhedens kontrol. Hvis netforbindelsen ryger – som på Black Friday i 2018, da et fiberkabel blev kappet nær Skanderborg – kan det ramme webshop eller andre systemer. Derfor bør man udarbejde – og allerhelst træne – en beredskabs- og informationsplan, så f.eks. fysiske butikker kan betjene kunder i en periode uden netadgang.
Det er også klogt at analysere, hvor mange kunder man kan forvente og hvornår. Samt at prioritere, hvilke applikationer der er kritiske at holde i luften og hvilke, der betyder knap så meget. Endelig skal man give sin webshop et serviceeftersyn, begrænse størrelsen af de billeder, der vises på sitet – og sørge for, at alle ikke-essentielle batchjobs udskydes til dagen efter, når der er mere kapacitet at arbejde med. Mange af forholdsreglerne er egentlig banale, men kan udgøre forskellen mellem succes eller fiasko.
Aftal beredskab med leverandøren
Uanset om infrastrukturen skalerer gnidningsløst eller ej, så er det klogt at tage en snak med sin leverandør om, hvilket beredskab man har til rådighed, hvis der skulle opstå problemer. For det er altid en risiko med komplekse, koblede systemer – og måske ligger en kritisk fejl ikke engang i dit eget system, men kan skyldes et cyberangreb eller en ubalance hos en samarbejdspartner.
Derfor bør man drøfte alle tænkelige muligheder med leverandøren på forhånd, øve katastrofeplaner og have en leverandørkontakt at tage fat i. Bare for det tilfælde, at systemet bliver ustabilt, hvis der optræder uforståelige fejlkoder eller lagersystemet melder udsolgt af en vare, som du ved er til rådighed.
Alt kan ske, når der er tryk på systemerne. Det eneste, du kan være sikker på, er at dine IT-leverandører også har travlt på Black Friday. Derfor er du bedre stillet med en aftale på hånden, hvis uheldet er ude – og på leverandørsiden kan vi hjælpe hurtigere og mere effektivt, hvis vi kender jeres systemer i forvejen.