JP Group styrker kerneforretningen med ABC

ABC-analyser på produkter, kunder og leverandører understøtter JP Groups eksekvering af strategien. Det har resulteret i fem procent lavere lagerværdi, 13 procent højere omsætning, 26 procent færre døde varer og 3,8 procentpoint højere servicegrad.

”Vi foretager en kombination af matematiske analysedata og markedsviden samt ”den virkelige verden”, og det giver os et stærkt og operationelt grundlag for at differentiere og prioritere i den daglige drift”, fortæller Kristian Østergaard (th). Til venstre er det Morten Mikkelsen-Rieck. Foto: Jonas Ahlstrøm..

21.07.2017

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Alle taler om strategi, men ingen taler om eksekveringen af strategien. Der bliver brugt mange ressourcer på at udvikle strategier, mens der generelt er lavt fokus på at støtte eksekveringen af dem. Det gør JP Group noget ved. Den internationale forhandler af autoreservedele med hovedsæde i Viborg gør brug af ABC til at understøtte tre centrale fokusområder i sin strategi: Værdiskabelse, lavere lagerværdi og flere beslutningstagere.

”ABC giver os et fælles sprog og nogle fælles mål på tværs af værdikæden, der på meget praktisk og operationel vis understøtter vores strategiske mål”, fortæller Kristian Østergaard. Foto: Jonas Ahlstrøm.

”ABC giver os et fælles sprog og nogle fælles mål på tværs af værdikæden, der på meget praktisk og operationel vis understøtter vores strategiske mål om at øge værdiskabelsen, reducere lagerværdien og ikke mindst at gøre flere medarbejdere beslutningsdygtige”, fortæller Kristian Østergaard, der er direktionsassistent og medlem af ledergruppen med ansvar for strategi og eksekvering.

ABC koblet direkte til strategimål
JP Group a/s er en 100 procent familieejet virksomhed grundlagt i 1975. I dag er JP Group en af ??verdens førende virksomheder på eftermarkedet, der producerer og sælger kvalitetsreservedele og tilbehør til europæiske og asiatiske biler til cirka 1.800 B2B kunder i mere end 90 lande. Sortimentet omfatter cirka 29.000 varenumre fra 450 leverandører, og derudover leverer JP Group eksklusive reservedele og tilbehør til klassiske biler fra VAG, Porsche og Mercedes-Benz.

”Vi lagde fra første dag vægt på at koble ABC tæt til kvantitative og kvalitative strategiske mål som at reducere lagerværdien, opnå flere beslutningstagere og anlægge en 80/20-tilgang til prioritering af ressourcer”, fortæller Kristian Østergaard og supplerer:

”Det sker for, at alle bliver udstyret med en konkret guide til, hvordan de kan bidrage til strategien og forretningen. ABC gør det meget synligt og let for mange medarbejdere at se, hvad de skal gøre, og hvilken forskel deres bidrag gør. Det tror vi på er en stærk faktor for udvikling af vores forretning”.

Forankring på tværs af afdelinger
JP Group valgte helt bevidst at etablere en projektgruppe for indførelsen af ABC, der var meget bred. Gruppen bestod af ti personer med repræsentanter fra direktionen, indkøb, sourcing, logistik, salg, it, kvalitet og økonomi. Projektgruppen blev desuden etableret med et meget synligt mandat fra bestyrelsen.

”Da vi lagde fra land med projektet i foråret 2015, var et af de første tiltag at præsentere ABC-projektet for hele organisationen, så alle – høj som lav – blev introduceret til ABC og hvordan ABC spiller sammen med vores strategi. Vi vil gerne engagere alle, så de ved, hvad deres arbejde bidrager til”, fortæller Kristian Østergaard.

Figur 1.

Højere bevidsthed
En af de vigtigste elementer i JP Groups arbejde med ABC er Paretos 80-20 regel. ”Vi ønsker, at ABC skal hjælpe med at skabe en skarp bevidsthed hos alle i virksomheden om, at 20 procent af produkterne bidrager med 80 procent af værdiskabelsen, og at samme regel gælder for leverandører og kunder”, fortæller Morten Mikkelsen-Rieck, der er logistikchef og medlem af ledergruppen.

Alle medarbejdere i virksomheden blev præsenteret for figur 1, der stiller skarpt på spørgsmål som:

  • Hvilke varer bidrager mest til forretningen?
  • Er vores kapital investeret de rigtige steder?
  • Optimerer vi løbende de vigtigste varer?
  • Forhandler vi rammerne på de afgørende varer?
  • Er det nødvendigt at lagerføre alle varerne?

Alle berørte afdelinger blev taget med på råd og fik direkte indflydelse på, hvordan de ville sikre, at JP Group når sine fastlagte strategimål. ”Det skabte et enormt engagement og langt bedre løsninger end, vi selv kunne have fundet på i projektgruppen”, fortæller Kristian Østergaard.

"Vælg altid en A-leverandør, hvis du har mulighed for det”, siger Morten Mikkelsen-Rieck. Foto: Jonas Ahlstrøm.

ABC sikrer knivskarp prioritering
ABC-værktøjet ABC Analyzer fra ABC Softwork er nu implementeret i JP Group og er integreret med virksomhedens ERP-system Dynamics og BI-systemet Targit. Virksomheden gør noget, som ikke mange andre virksomheder gør, nemlig at anvende ABC på alle tre dimensioner: Varer, leverandører og kunder.

Enkelt ABC på leverandører deler leverandørerne op i A, B og C-leverandører, hvor A-leverandører scorer højest på en lang række kriterier som fx leveringstid, korrekt emballage og omsætning. ”Indkøb og andre har på den måde en meget nem guide til at vælge den leverandør, der passer bedst til JP Groups behov. Meldingen er klar: Vælg altid en A-leverandør, hvis du har mulighed for det”, fortæller Morten Mikkelsen-Rieck.

Foreløbige resultater af ABC

  • Lagerværdi reduceret med 5 procent
  • Omsætning øget med 13 procent
  • Værdi af døde varer reduceret med 26 procent
  • Servicegrad øget med 3,8 procentpoint
  • Langt flere beslutningstagere og mere decentraliseret, smidig styring
  • Medarbejdere styrer ud fra fakta og ikke følelser
  • Bedre kommunikation på tværs af afdelinger

JP Group kombinerer i kundeanalysen matematik og kvalitative input fra salgsafdelingen. Den matematiske ABC-analyse inddeler top fem procent kunder i A-kunder, de næste 15 procent i B-kunder etc. Virksomheden foretager herefter en kvalitativ korrektion, hvor mange kunder ”kunstigt” bliver løftet til A- eller B-kode, fordi de er i indkøbsgrupper med nogle af de store aktører og derfor er berettiget til samme priser.

”Vi foretager altså en kombination af matematiske analysedata og markedsviden samt ”den virkelige verden”, og det giver os et stærkt og operationelt grundlag for at differentiere og prioritere i den daglige drift”, fortæller Kristian Østergaard.

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Resten af ledelsen skal også forstå ESG

22.11.2024SCM.dk

Industrispecialist opkøber endnu en værktøjs-aktør

02.09.2024LOGISTIKCENTERET A/S

Sponseret

Løbende daglige forstyrrelser dræner logistikken

14.06.2024SCM.dk

5 benspænd for AI i supply chain planlægning

03.06.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

28.05.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Klarhed i timemåling på truck: A-tid kontra S-tid

29.04.2024Oracle Danmark A/S

Sponseret

Gartner anerkender igen Oracle som Leder i den seneste Magic Quadrant™ for Supply Chain Planning

11.12.2023RELEX Solutions

Sponseret

RELEX recognized as a Leader in 2023

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online