JD.com vil ind på det amerikanske marked
Som led i en større ekspansion vil JD.com i løbet af andet halvår af 2018 indtage det amerikanske marked, og vil etablere et fulfillmentcenter på vestkysten til formålet. Om ti år skal halvdelen af koncernens indtægter komme fra markeder uden for Kina, herunder Europa.
Hos kinesiske JD.com vil man gerne udfordre rivalerne Alibaba og Amazon. Derfor planlægger virksomheden at indtage det amerikanske marked i anden halvdel af 2018, oplyser Richard Liu, grundlægger af JD.com, til Bloomberg.
Læs også: JD.com lancerer selvkørende levering i kinesisk by
I den forbindelse søger koncernen nu penge til at finansiere en logistisk optrapning, som skal være med til at støtte den internationale ekspansion.
Halvdelen af indtægterne skal komme fra udlandet
Hos JD.com er man i øjeblikket også i gang med de afsluttende drøftelser om at sælge 15 procent af sin logistikdivision til kinesiske Tencent og til andre investorer i en tidlig fundraisingrunde.
Af de aktier der udbydes, vil Tencent få omkring en tredjedel, og aftalen forventes afsluttet i midten af februar, lyder det fra Richard Liu. Han oplyser samtidig, at salget skal ses som en frontløber for et indledende offentligt aktieudbud af logistikenheden i Kina eller Hong Kong om ca. tre år, skriver Bloomberg.
”Hos JD er reglen, at når vi beslutter os for at gøre noget, så skal vi ikke begrænses pga. penge”, sagde Richard Liu, da han deltog i World Economic Forums årlige topmøde i Davos i sidste uge.
Her fortalte han samtidig, at man hos JD.com ønsker, at halvdelen af indtægterne skal komme fra udlandet inden for det næste årti, og at man derfor ”vil fortsætte med at investere, indtil målet er nået”.
For at dette skal ske, vil JD.com blandt andet satse på storbyen Los Angeles, hvor den kinesiske tilstedeværelse i forvejen er stor. Og skulle der blive brug for lidt ekstra hjælp til at bryde igennem på markedet, regner koncernen også med at få logistisk støtte fra den strategiske partner Wal-Mart.
Partnerskaber skal hjælpe med ekspansion
I sidste uge kunne Richard Lui nævne, at han er bekymret for vanskelighederne ved at trænge ind på et protektionistisk armerikansk marked. Derfor overvejer han i øjeblikket andre muligheder for at komme ind på netop dette marked, herunder at indgå partnerskaber med lokale virksomheder.
”I løbet af i år vil vi trænge ind på både det vietnamesiske, indiske, filippinske og malaysiske marked. I fremtiden vil vi investere i USA og etablere et fulfillmentcenter, der gør det muligt for kunderne at få deres varer samme dag, som de bestiller dem”.
Læs også: Alibaba åbner logistikcenter i Frankrig
At JD.com skal få halvdelen af sine indtægter fra udlandet, er en ambition, der overrasker Kirk Boodry, som er analytiker hos New Street Research. Han stiller spørgsmålstegn ved, om JD.com overhovedet kan vinde ind på et marked, hvor rivalerne allerede har succes.
Ifølge Bloomberg er JD.coms planer dog ikke så langt fra at kunne blive en realitet. For eksempel har koncernen Wal-Mart som hovedpartner i Kina, og har derudover foretaget en række investeringer sammen med Tencent, herunder da de i sidste måned postede 863 mio. dollar (knap 5,2 mia. kr.) i VIPShop Holdings Ltd.
- EL