JD.com vil ind på det amerikanske marked

Som led i en større ekspansion vil JD.com i løbet af andet halvår af 2018 indtage det amerikanske marked, og vil etablere et fulfillmentcenter på vestkysten til formålet. Om ti år skal halvdelen af koncernens indtægter komme fra markeder uden for Kina, herunder Europa.

Fra hovedkvarteret i Beijing ser JD frem til at udbrede forretningen til USA og senere Europa. Foto: JD.com.

30.01.2018

SCM.dk

Hos kinesiske JD.com vil man gerne udfordre rivalerne Alibaba og Amazon. Derfor planlægger virksomheden at indtage det amerikanske marked i anden halvdel af 2018, oplyser Richard Liu, grundlægger af JD.com, til Bloomberg.

Læs også: JD.com lancerer selvkørende levering i kinesisk by

I den forbindelse søger koncernen nu penge til at finansiere en logistisk optrapning, som skal være med til at støtte den internationale ekspansion.

Halvdelen af indtægterne skal komme fra udlandet
Hos JD.com er man i øjeblikket også i gang med de afsluttende drøftelser om at sælge 15 procent af sin logistikdivision til kinesiske Tencent og til andre investorer i en tidlig fundraisingrunde.

Af de aktier der udbydes, vil Tencent få omkring en tredjedel, og aftalen forventes afsluttet i midten af februar, lyder det fra Richard Liu. Han oplyser samtidig, at salget skal ses som en frontløber for et indledende offentligt aktieudbud af logistikenheden i Kina eller Hong Kong om ca. tre år, skriver Bloomberg.

”Hos JD er reglen, at når vi beslutter os for at gøre noget, så skal vi ikke begrænses pga. penge”, sagde Richard Liu, da han deltog i World Economic Forums årlige topmøde i Davos i sidste uge.

Her fortalte han samtidig, at man hos JD.com ønsker, at halvdelen af indtægterne skal komme fra udlandet inden for det næste årti, og at man derfor ”vil fortsætte med at investere, indtil målet er nået”.

For at dette skal ske, vil JD.com blandt andet satse på storbyen Los Angeles, hvor den kinesiske tilstedeværelse i forvejen er stor. Og skulle der blive brug for lidt ekstra hjælp til at bryde igennem på markedet, regner koncernen også med at få logistisk støtte fra den strategiske partner Wal-Mart.

Partnerskaber skal hjælpe med ekspansion
I sidste uge kunne Richard Lui nævne, at han er bekymret for vanskelighederne ved at trænge ind på et protektionistisk armerikansk marked. Derfor overvejer han i øjeblikket andre muligheder for at komme ind på netop dette marked, herunder at indgå partnerskaber med lokale virksomheder.

”I løbet af i år vil vi trænge ind på både det vietnamesiske, indiske, filippinske og malaysiske marked. I fremtiden vil vi investere i USA og etablere et fulfillmentcenter, der gør det muligt for kunderne at få deres varer samme dag, som de bestiller dem”.

Læs også: Alibaba åbner logistikcenter i Frankrig

At JD.com skal få halvdelen af sine indtægter fra udlandet, er en ambition, der overrasker Kirk Boodry, som er analytiker hos New Street Research. Han stiller spørgsmålstegn ved, om JD.com overhovedet kan vinde ind på et marked, hvor rivalerne allerede har succes.

Ifølge Bloomberg er JD.coms planer dog ikke så langt fra at kunne blive en realitet. For eksempel har koncernen Wal-Mart som hovedpartner i Kina, og har derudover foretaget en række investeringer sammen med Tencent, herunder da de i sidste måned postede 863 mio. dollar (knap 5,2 mia. kr.) i VIPShop Holdings Ltd.

- EL

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Resten af ledelsen skal også forstå ESG

22.11.2024SCM.dk

Industrispecialist opkøber endnu en værktøjs-aktør

21.11.2024Hans Schourup A/S

Sponseret

Ny samarbejdsaftale mellem WELAND Solutions og Hans Schourup A/S

21.11.2024SCM.dk

Logistikleverandør bruger AI i stort samarbejde med nøgleaktører

20.11.2024SCM.dk

26 millioner skal hjælpe endnu flere virksomheder med grøn omstilling

19.11.2024GS1 Denmark

Sponseret

Webinar: Få styr på dine emballagedata med GS1Trade Packaging

18.11.2024SCM.dk

Fik du sagt "godt nytår" til din kvindelige kollega i går?

18.11.2024Slimstock Nordic

Sponseret

Daarbak Redoffice valgte Slimstock Nordic som partner inden for Supply Chain

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online