Italiensk samarbejde løfter Esbjerg Havn globalt

Det begyndte med europæiske ruter fra Esbjerg; i dag er Esbjerg gateway til samhandel på seks kontinenter. 25 år med italienske Grimaldi Lines har udviklet både havn og by.

Det begyndte med europæiske ruter fra Esbjerg; i dag er Esbjerg gateway til samhandel på seks kontinenter. 25 år med italienske Grimaldi Lines har udviklet både havn og by. Foto: Niels Winther & Co / Esbjerg Havn..

20.04.2023

SCM.dk

Hver fjerde bil på de danske veje er rullet i land over kajen i Esbjerg. Det er et af de meget konkrete resultater af, at det italienske rederi Grimaldi Lines valgte at anløbe Esbjerg tilbage i 1998. Lige siden har rederiets karakteristiske kæmper, de gule og hvide ro-ro-skibe (roll-on, roll-off) regelmæssigt lagt til kaj i Esbjerg, hvor skibsagenten Niels Winther & Co. har bistået italienerne med losning og lastning af nye biler, containere, ro-ro-enheder og alle former for projektlast.

”Det begyndte med den europæiske kystlinje, og herefter er det gået slag i slag med først Vestafrika og Sydamerika, sidenhen også Nordamerika”, siger Henrik Otto Jensen, direktør og indehaver af Niels Winther & Co.

Seneste skud på stammen er Asien og Oceanien, der netop er føjet til rutekortet. Dermed er der nu direkte forbindelse fra Esbjerg til seks kontinenter med Grimaldi Lines.

”Det er klassisk Grimaldi Lines: Tillykke med de 25 år. Nu skal vi også til Kina, Sydkorea, Australien og New Zealand. De ligger ikke på den lade side”, siger Henrik Otto Jensen.

Havn har grebet mulighederne
Henrik Otto Jensen er ikke i tvivl om, at Italienernes drive og initiativ gennem et kvart århundrede har haft stor indflydelse på udviklingen af både Esbjerg Havn og Niels Winther & Co.:

”Grimaldi Lines satte kæmpeskibe ind på den europæiske kystlinje, hvilket dengang var helt uhørt. I dag ligner rutekortet nærmest Londons undergrund med regelmæssige forbindelser på kryds og tværs. For Niels Winther & Co. har det betydet, at vi er gået fra at være regionale til at være globale”, siger Henrik Otto Jensen.

En tilsvarende udvikling har man set på Esbjerg Havn:
”Esbjerg er som destination langt mere interessant i dag på grund af Grimaldi Lines, som har investeret massivt og synligt igennem 25 år. De har bidraget til at skabe nye arbejdspladser på havnen og medvirket til at udvikle Esbjerg Havn med sine aktiviteter. Den annoncerede udvidede vanddybde i Esbjerg Havn er en konsekvens af, at Grimaldi Lines har en fast tilstedeværelse i Esbjerg og sammen med de andre nye skibsruter til Esbjerg vil der komme større skibe og behov for udvidet vanddybde”, siger Henrik Otto Jensen og fortsætter:

”Det har krævet et godt samspil, og her er Esbjerg privilegeret af at have en super havn, som griber mulighederne. I sin tid spurgte havnen: ’Hvad vil I over de næste 2-3 år?’ Grimaldi Lines svarede: ’Vi ser på de næste 30 år’. Det perspektiv har betydet, at havnen kunne se fremad og turde investere langsigtet. Når vi i dag har 145-150 årlige anløb af de største ro-ro-skibe i verden i Esbjerg, så er det fordi, alle har forpligtet og engageret sig”.

Ny grøn udvikling
Dennis Jul Pedersen, direktør i Esbjerg Havn, har stor respekt for den udvikling, Grimaldi Lines har været igennem – og ikke mindst for de perspektiver, det fortsat rummer, at Esbjerg er del i så stort et rutenetværk.

’Grimaldi Lines startede på Esbjerg havn for 25 år siden, hvor aktivitetsniveauet var meget lavt. I dag tilbyder de det absolut største rutenetværk. Denne mulighed for at nå nye markeder er unik, og skal samtidig ses i forhold til, at netop Grimaldi Lines er meget langt fremme, når det drejer sig om klimavenlig søtransport”, siger Dennis Jul Pedersen:

”Grimaldi Lines vil også i fremtiden være essentiel i udviklingen af Esbjerg Havns position i det europæiske transportnetværk. Vi ser derfor frem til et fortsat tæt samarbejde om at udvikle og udvide mulighederne for transport af modulært gods til gavn for Dansk import og eksport”, siger han.
Niels Winther & Co deler forventningen om, at de næste 25 år bliver lige så udviklende.

Læs også: Verdens største havnekran har fået en tvilling

”Bilmarkedet har været en driver i den globale ekspansion hos Grimaldi Lines, og det fortsætter. Med den grønne omstilling flytter mere til el og dermed til flere asiatiske producenter, hvilket gør asiatiske ruter mere interessant. Samtidig er den globale skibsfart også midt i at skifte. Grimaldi Lines har investeret massivt i grøn tonnage med hybridskibe, som er forberedt til at sejle på ammoniak. Det gælder også de skibe, der i fremtiden anløber Esbjerg Havn. Her passer Esbjergs planer om at udbygge med ammoniakproduktion fantastisk godt ind, og det vil være med til at fremtidssikre Esbjerg som anløbshavn”, siger Henrik Otto Jensen.

- PiB

SCM.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

11.04.2025SCM.dk

JYSK investerer i spansk distributionshub for ekspansion i Sydeuropa og Nordafrika

11.04.2025SCM.dk

4 ud af 10 bøvler med at styre strømmen af lastbiler til og fra lagerterminalen

10.04.2025Global AGV

Sponseret

Global AGV flytter 2 ud af 3 medarbejdere til andre opgaver

08.04.2025SCM.dk

ACI: Styrk forsyningskæderne efter Trumps toldchok

07.04.2025Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

Køb din COMEGE kran hos Fyns Kran Udstyr

04.04.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Derfor er Wexøes kunder tilfredse – se logistikken bag

03.04.2025Combilift

Sponseret

Combilift’s Legacy in Wind Energy: Engineering Solutions for a Sustainable Future

03.04.2025SCM.dk

Instabee tredobler kapaciteten med ny terminal

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Webinar
Webinar: The EU AI Act: What you need to know - and do

Get an in-depth understanding of the EU AI Act with legal expert Niels Christian Ellegaard. He will provide a comprehensive overview of the regulation, highlight important deadlines, and explain how to approach and manage the EU AI-Act at this stage.

Dato

24.04.2025

Sted

Online

SCANLOX ApS
Messe
Innovationboard hos Mazak

Opdag, hvordan automation kan optimere jeres logistik, og mød eksperterne, der giver svar på alle jeres spørgsmål.

Dato

24.04.2025

Tid

09:30

Sted

Mazak Danmark, Stensgårdvej 7, B, 5500 Middelfart

Bureau Veritas
Webinar
Er din virksomhed underlagt Bekendtgørelse 761/2024? Vær sikker på, om du opfylder de nye krav

Den 1. juli 2024 udsendte Energistyrelsen Bekendtgørelse 761/2024 med opdaterede krav til obligatoriske energiledelsessystemer og energi- og klimasyn for visse virksomheder.

Dato

24.04.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Få styr på de nye krav om energiledelse, energi- og klimasyn baseret på BEK 761/2024

Er din virksomhed omfattet af Bekendtgørelsen, skal I sikre, at I opfylder de nye krav. På dette 2,5-times online minikursus, giver vi dig den viden, du har brug for for at leve op til de nye krav.

Dato

25.04.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001 Intern Auditor

Bliv ISO 9001 Intern Auditor

Dato

28.04.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.04.2025

Tid

08:30

Sted

Online