Italiensk samarbejde løfter Esbjerg Havn globalt
Det begyndte med europæiske ruter fra Esbjerg; i dag er Esbjerg gateway til samhandel på seks kontinenter. 25 år med italienske Grimaldi Lines har udviklet både havn og by.
Hver fjerde bil på de danske veje er rullet i land over kajen i Esbjerg. Det er et af de meget konkrete resultater af, at det italienske rederi Grimaldi Lines valgte at anløbe Esbjerg tilbage i 1998. Lige siden har rederiets karakteristiske kæmper, de gule og hvide ro-ro-skibe (roll-on, roll-off) regelmæssigt lagt til kaj i Esbjerg, hvor skibsagenten Niels Winther & Co. har bistået italienerne med losning og lastning af nye biler, containere, ro-ro-enheder og alle former for projektlast.
”Det begyndte med den europæiske kystlinje, og herefter er det gået slag i slag med først Vestafrika og Sydamerika, sidenhen også Nordamerika”, siger Henrik Otto Jensen, direktør og indehaver af Niels Winther & Co.
Seneste skud på stammen er Asien og Oceanien, der netop er føjet til rutekortet. Dermed er der nu direkte forbindelse fra Esbjerg til seks kontinenter med Grimaldi Lines.
”Det er klassisk Grimaldi Lines: Tillykke med de 25 år. Nu skal vi også til Kina, Sydkorea, Australien og New Zealand. De ligger ikke på den lade side”, siger Henrik Otto Jensen.
Havn har grebet mulighederne
Henrik Otto Jensen er ikke i tvivl om, at Italienernes drive og initiativ gennem et kvart århundrede har haft stor indflydelse på udviklingen af både Esbjerg Havn og Niels Winther & Co.:
”Grimaldi Lines satte kæmpeskibe ind på den europæiske kystlinje, hvilket dengang var helt uhørt. I dag ligner rutekortet nærmest Londons undergrund med regelmæssige forbindelser på kryds og tværs. For Niels Winther & Co. har det betydet, at vi er gået fra at være regionale til at være globale”, siger Henrik Otto Jensen.
En tilsvarende udvikling har man set på Esbjerg Havn:
”Esbjerg er som destination langt mere interessant i dag på grund af Grimaldi Lines, som har investeret massivt og synligt igennem 25 år. De har bidraget til at skabe nye arbejdspladser på havnen og medvirket til at udvikle Esbjerg Havn med sine aktiviteter. Den annoncerede udvidede vanddybde i Esbjerg Havn er en konsekvens af, at Grimaldi Lines har en fast tilstedeværelse i Esbjerg og sammen med de andre nye skibsruter til Esbjerg vil der komme større skibe og behov for udvidet vanddybde”, siger Henrik Otto Jensen og fortsætter:
”Det har krævet et godt samspil, og her er Esbjerg privilegeret af at have en super havn, som griber mulighederne. I sin tid spurgte havnen: ’Hvad vil I over de næste 2-3 år?’ Grimaldi Lines svarede: ’Vi ser på de næste 30 år’. Det perspektiv har betydet, at havnen kunne se fremad og turde investere langsigtet. Når vi i dag har 145-150 årlige anløb af de største ro-ro-skibe i verden i Esbjerg, så er det fordi, alle har forpligtet og engageret sig”.
Ny grøn udvikling
Dennis Jul Pedersen, direktør i Esbjerg Havn, har stor respekt for den udvikling, Grimaldi Lines har været igennem – og ikke mindst for de perspektiver, det fortsat rummer, at Esbjerg er del i så stort et rutenetværk.
’Grimaldi Lines startede på Esbjerg havn for 25 år siden, hvor aktivitetsniveauet var meget lavt. I dag tilbyder de det absolut største rutenetværk. Denne mulighed for at nå nye markeder er unik, og skal samtidig ses i forhold til, at netop Grimaldi Lines er meget langt fremme, når det drejer sig om klimavenlig søtransport”, siger Dennis Jul Pedersen:
”Grimaldi Lines vil også i fremtiden være essentiel i udviklingen af Esbjerg Havns position i det europæiske transportnetværk. Vi ser derfor frem til et fortsat tæt samarbejde om at udvikle og udvide mulighederne for transport af modulært gods til gavn for Dansk import og eksport”, siger han.
Niels Winther & Co deler forventningen om, at de næste 25 år bliver lige så udviklende.
Læs også: Verdens største havnekran har fået en tvilling
”Bilmarkedet har været en driver i den globale ekspansion hos Grimaldi Lines, og det fortsætter. Med den grønne omstilling flytter mere til el og dermed til flere asiatiske producenter, hvilket gør asiatiske ruter mere interessant. Samtidig er den globale skibsfart også midt i at skifte. Grimaldi Lines har investeret massivt i grøn tonnage med hybridskibe, som er forberedt til at sejle på ammoniak. Det gælder også de skibe, der i fremtiden anløber Esbjerg Havn. Her passer Esbjergs planer om at udbygge med ammoniakproduktion fantastisk godt ind, og det vil være med til at fremtidssikre Esbjerg som anløbshavn”, siger Henrik Otto Jensen.
- PiB