International handel og sociale medier vil sætte et stort aftryk på detailsektoren i 2025
Globalt set vil 2025 byde på betydelige udfordringer for detailhandlere. Geopolitiske problemer og store forandringer på grund af kunstig intelligens satte sit præg på 2024, og det vil fortsætte. Ydermere skal detailhandlere i 2025 håndtere ekstra udfordringer med at navigere virkningerne af Trump-administrationen - og sociale medier vil opnå endnu større indflydelse. Sådan lyder det fra data- og analysehuset GlobalData.
GlobalDatas seneste rapport "Strategic Intelligence: Top Themes in Retail and Apparel 2025" afslører, at international handel og sociale medier vil være blandt de store temaer, der påvirker detailsektoren i 2025.
"Trumps foreslåede toldsatser og strengere importskatteregler vil forårsage store udfordringer for detailhandlere, især dem der opererer med meget globaliserede forsyningskæder”, fortæller Sophie Mitchell, detailhandelsanalytiker hos GlobalData.
En analyse fra Dansk Industri har tidligere konkluderet, at handelskrige kan koste den danske økonomi 85 milliarder kroner og 30.000 arbejdspladser. Særligt konflikten mellem USA og Kina har stor betydning for både Danmark og EU, som risikerer at blive udkonkurreret af kinesiske virksomheder, der søger nye markeder.
Sophie Mitchell fra GlobalData forklarer, at Trumps ekstra toldsatser vil medføre betydelige importomkostninger, der i sidste ende vil blive overført til forbrugeren. Løsninger på dette, herunder diversificering eller lokalisering af forsyningskæder, vil ikke ske natten over og kommer med deres egne omkostninger, såsom højere arbejdskraftomkostninger, som igen kan overføres til forbrugerne gennem højere detailpriser.
"Shein og Temu kunne være to af de største detailhandlere, der rammes af foranstaltningerne, da Europa for eksempel også kunne indføre gengældelsestoldsatser for at sikre, at det ikke bliver den primære destination for kinesiske varer, når de fortrænges fra USA", lyder det fra Sophie Mitchell.
Noget Trump straks har taget handling på, er forhandlinger med Kina om TikTok. Trumps pause i forbuddet mod TikTok i USA indikerer, at han har til hensigt at nå en aftale med dets kinesiske ejer. Det korte forbud og tidligere støj omkring dets implikationer har dog fremhævet, hvor vigtig en social mediestrategi centreret omkring kortform videoindhold med købbare links - især på TikTok - er for at drive detailhandleres salg.
GlobalDatas globale undersøgelse af respondenter i syv lande (USA, Frankrig, Tyskland, Italien, Spanien, Kina og Storbritannien) gennemført i december 2023 fandt, at 33,5 procent af forbrugerne bruger TikTok (eksklusiv Kina), hvilket gør det til den fjerde mest brugte sociale medie-app efter Facebook, Instagram og YouTube, og overhaler X/Twitter.
Mitchell fortsætter: "TikTok Shop giver en betydelig mulighed for detailhandlere til at konvertere brug og indholdsforbrug til salg, hvor forbrugere kan opdage og købe produkter på én platform, hvorimod socialt indhold tidligere primært var en øvelse i at øge brandbevidsthed".
Læs også: Fødevarebranchen fokuserer på pris i en urolig verden
TikTok har været særligt instrumentel for detailhandlere, da det har muliggjort væksten af mikroinfluencere, større influencere, brugergenereret indhold og mærke/detailhandler-genereret indhold, alt sammen på én platform på grund af den måde, algoritmen fungerer på. Detailhandlere kan tage en 360-graders strategisk tilgang til at målrette forbrugere på platformen med en kombination af betalte annoncer, organiske anmeldelser og brandkampagner, der overbeviser dem om at købe et produkt, som de måske ikke engang behøver at forlade appen for at købe.
Mitchell konkluderer: "En effektiv social mediestrategi er afgørende for detailhandlere i 2025, og skulle et permanent forbud mod TikTok træde i kraft i USA, bør detailhandlere skifte til andre sociale medieplatforme, der tilbyder flerstrenget tilgang til markedsføring og muligheden for at gennemføre købsrejsen i appen, da TikToks effektivitet er blevet bevist".
/ PiB