Innovativ ICA-butik tredobler omsætningen

Siden ICA-købmanden, Jan Sikström, overtog ICA Ettan-butikken i Sundsvall (Sverige) i 2016, har han næsten tredoblet butikkens omsætning fra 15 millioner til 40 millioner SEK. Her har elektroniske hyldeforkanter været med til at gøre en forskel.

I slutningen af 2018 installerede Jan Sikström Breece’s elektroniske hyldeforkanter fra Delfi, efter at have brugt papiretiketter og prøvet andre systemer på markedet. Breece giver stor fleksibilitet og er et system, der er meget let at håndtere, når det kommer til at koble displays til produkter, få automatisk opdateringer af priser, få flerstyks information og produktinformation direkte på hyldeforkanten.

- Vi kigger løbende på nye tiltag, så vi konstant kan sikre en udvikling af vores forretning. Derfor har vi også implementeret elektroniske hyldeforkanter fra Delfi Technologies, som er en utrolig stor hjælp i hverdagen. Fra tidligere at have brugt et par dage om ugen på at forberede kampagner, flerstykspriser, produkt- og prisændringer, bruger vi nu kun et par minutter om ugen på dette, og alt kører automatisk, siger købmand, Jan Sikström.

Tidsbesparende løsning med ubegrænsede muligheder

- Nu kan vi i stedet bruge den frigjorte tid til flere salgsfremmende aktiviteter og kundeservice i butikken, hvor vi især har fået løftet vores frugt- og grønt afdeling. Løsningen med Breece Mobile gør os mere mobile, da vi kan linke produkter til tilknyttede displays, flytte produkter, etc. direkte ved hylden, uden at skulle sidde på kontoret, siger købmand Jan Sikström.

ICA Ettan kiggede på flere leverandører, inden butikken erstattede en eksisterende ESL-løsning. Man gik med Breece fra Delfi Technologies, som ifølge Jan Sikström kunne tilbyde et meget mere brugervenligt og teknisk bedre system sammenlignet med andre løsninger på markedet. Systemet er utroligt let at installere, da kommunikationsenheden (antennen) kan tilsluttes direkte til butikkens eksisterende ICA-netværk. Antennen bruger radioteknologi på sin egen frekvens, omkring 868 MHz, og har intet at gøre med almindelig WiFi, hvilket gør løsningen utroligt fleksibel at installere i forskellige typer miljøer. Et af kravene var desuden, at løsningen og virksomheden skulle være godkendt af ICA IMS, hvilket Breece og Delfi Technologies er.

- Vi valgte at gå videre med Breece-løsningen fra Delfi på baggrund af at det er utroligt let at arbejde med løsningen. Der er en enorm fleksibilitet og samtidigt ubegrænsede muligheder med hensyn til design og udtryk på displayet. Derudover er det en fremtidssikker løsning, der er i konstant udvikling med ny funktionalitet, siger Jan Sikström.

Breece-løsningen installeres i dag lokalt i butikken, kaldet Breece On-Premises. Det er også være muligt at vælge en cloud-løsning fra Breece, hvor der ikke kræves software eller hardware i butikken, men hvor alt er i skyen. At flytte løsningen til skyen og øge fleksibiliteten yderligere, hvor for eksempel butikken kan bruge en almindelig mobiltelefon til at håndtere løsningen ude ved hylden, er et af de næste planlagte initiativer for ICA Ettan.

ICA Gruppen, der er en af Nordens største aktører inden for dagligvarehandel, har innovation højt på dagsordenen. ICA Ettan i Granloholm er ingen undtagelse, tværtimod – den lokale ICA Nära butik går derimod forrest, når det kommer til at implementere forbedringer i alle dele af forretningen.

ICA Sverige er med sine ca. 1.300 butikker, og en markedsandel på cirka 36 procent, den førende købmandsforretning i Sverige. Virksomheden drives sammen med gratis ICA-detailhandlere, der hver især ejer og driver deres egen butik og således kan møde kunderne gennem lokalt tilpassede koncepter og tilbud.
 

Delfi Technologies er en europæisk it-virksomhed, der udvikler og sælger stregkodeløsninger i forbindelse med vareregistrering og elektroniske hyldeforkanter til detail-, lager & logistik branchen, samt sundhedsvæsnet. Delfi Technologies er vokset markant de senere år og har i dag kontorer i Danmark, Sverige, Norge, Tyskland, Italien og Vietnam. Virksomheden råder over 100 medarbejdere, hvoraf halvdelen sidder på det danske hovedkontor på Galoche Allé i Køge.

Mere fra...

08.03.2024Delfi Technologies A/S

Sponseret

Unilite optimerer lager- og ordreprocesser med Delfi Technologies’ håndterminalløsning

06.03.2024Delfi Technologies A/S

Sponseret

Lokalt apotek styrker kundekontakten gennem digitale prisskilte

04.03.2024Delfi Technologies A/S

Sponseret

Dansk Flise Lager opgraderer butikkerne med digitale prisskilte

29.02.2024Delfi Technologies A/S

Sponseret

Skjern Maskinforretning: Butikslokale moderniseres med digitale prisskilte og Kramps Retail løsning

27.02.2024Delfi Technologies A/S

Sponseret

Hurtig og præcis lageroptælling med mobile PDA’er hos Beck & Jørgensen

23.02.2024Delfi Technologies A/S

Sponseret

Logistik i Grønland: Central styring sikrer effektivitet hos Pisiffik