Fra at skabe unikke og tidssvarende produkter, til at sikre at alle aspekter af ILVA’s end-to-end-aktiviteter opfylder virksomhedens høje bæredygtighedsstandarder, er det forsyningskæden som er rygraden bag ILVA’s succes. Danmarks største forhandler af møbler og indretningsdesign stræber efter yderligere ekspansion, og har i det øjemed taget dristige skridt for at revolutionere virksomhedens tilgang til planlægning i forsyningskæden.
Udfordringer & mål
For at kunne inspirere virksomhedens kunder til at skabe mere stemningsfulde hjem strækker ILVA sig langt for at levere den ideelle kombination af kvalitet og design, samtidig med at tilbyde enestående værdi. Med en kontinuerligt voksende online tilstedeværelse og et netværk af 41 butikker i Danmark og Sverige er den førende møbelforhandler velkendt for sine smukt designede boligprodukter.
“Vores mål er at sætte standarden i branchen indenfor god kundeoplevelse. Det indebærer at tilbyde kunden et unikt udvalg af møbler med den kortest mulige leveringstid. Det skal vi opnå mens vi samtidigt åbner nye butikker, og minimerer vores kapitalbinding i lagerbeholdningen“, udtaler Kim Nisted, indkøbschef hos ILVA.
Resultater
Med ønske om at realisere alle sine ambitiøse mål indenfor vækst, kundeoplevelse, og kapitalbinding, slog ILVA sig sammen med supply chain eksperterne hos Slimstock. Inden for få måneder efter implementeringen af Slimstocks avancerede planlægnings- og forecasting platform, Slim4, har ILVA oplevet imponerende resultater:
- 5% stigning i servicegrad samtidig med 25% reduktion i lagerbeholdning
- Forbedret effektivitet i hele planlægningsafdelingen
- Forbedret synlighed i hele værdikæden
Hvorfor Slimstock
I takt med at ILVAs forretning udvides, kræver det at planlægningsteamet træffer mere intelligente beslutninger, som tillader virksomheden at gøre mere med dens tilgængelige ressourcer – både lagerkapacitet og arbejdskapitalinvestering.
Angående beslutningen om at indgå samarbejde med Slimstock udtaler indkøbschef Kim Nisted:
“Der er mange tilgængelige plug-and-play løsninger, men disse tilbyder, i min optik, kun en delvis løsning. Vi havde brug for en partner, som både kunne tilbyde den rette viden og levere et avanceret værktøj til at hjælpe os med at forbedre vores processer. Med den vindende kombination af Slimstocks sofistikerede best-of-breed teknologi samt deres erfarne team, var vi overbeviste om, at de var den rette partner til at hjælpe os med at skabe det robuste grundlag, som kræves for at opnå vores mål.”
Løsninger
Balance mellem udbud og efterspørgsel
Med Slim4’s kraftfulde prognosemotor har ILVA’s planlægningsteam nu adgang til øget indsigt i varernes aftræksadfærd, helt ned på den enkelte vare. Desuden hjælper Slim4 Kim og hans team med at klassificere opgaver, så disse kan blive håndteret i den bedst tænkelige rækkefølge, ved at levere proaktive, undtagelsesbaserede handlingspunkter.
Kim fremhæver den indvirkning, som denne forbedrede synlighed har haft på deres forretning:
“Tidligere var vores prognoser baseret på meget enkle formler, hvor Slim4-platformen nu tilbyder langt mere sofistikeret prognoseevner. Ved at muliggøre forudsigelse af efterspørgsel med en tidligere utilgængelig præcision, har vi kunnet øge vores servicegrad med 5%, samtidig med en reduktion på 25% af vores lager. Yderligere giver Slim4’s handlingspunkter os mulighed for at gå i dybden og analysere, hvor vi kan finjustere vores forretningsregler, så vi fortsat kan søge efter kontinuerlige forbedringer.
Forbedret effektivitet
For teamet hos ILVA var det også afgørende at kunne forbedre driftseffektiviteten i hele planlægningsprocessen. Efter implementeringen af Slim4-platformen har planlægningsteamet haft meget bedre kontrol over begrænsningerne i forsyningskæden.
“Slim4-platformen har vist sig enormt værdifuld for os. Tidligere benyttede vi prognoser fra ERP til at planlægge vores indkøb. Vi oplevede, at containere ofte kun var 2/3 fulde, og at vi var nødsaget til at bruge mavefornemmelsen til at finde ud af, hvordan vi kunne få mest muligt ud af hver eneste ordre. Med Slim4 er denne proces meget smartere, idet serviceniveauer og ordreparametre dynamisk overvejes af Slim4 for at sikre den mest effektive bestilling”, forklarer Kim.
Problemfrit samarbejde
Fordelene ved Slim4 kan også mærkes på tværs af organisationen. For eksempel har optimerede ordremængder affødt nogle mere rolige arbejdsdage for lagerteamet. Men vigtigst af alt spiller Slim4-platformen nu en afgørende rolle i at muliggøre effektiv tværfunktionelt samarbejde.
“Vi kan nu måle vores fremskridt og kommunikere resultaterne ud i hele organisationen. Men, hvad der er endnu vigtigere, er at vi nu let kan visualisere vores performancetal for at engagere topledelsen og sikre, at vores taktikker inden for forsyningskæden er i overensstemmelse med den bredere forretningsstrategi”, forklarer Kim.
Næste skridt
Efter den hurtige implementering af Slim4 forfølger Kim og hans team allerede yderligere præstations-forbedringer:
“For eksempel udvikler vi lige nu differentieret lead times med vores leverandører, der gør det muligt for os at realisere yderligere operationelle effektivitetsgevinster.”
“Vi har overgået vores målsætninger for servicegrad og lagerreduktion. Men ved at give vores team det nødvendige værktøj og viden til at træffe gode beslutninger, er vi kun lige begyndt at ridse overfladen af, hvad der er muligt”, konkluderer Kim.