Ikea køber sig ind i dansk logistik-startup

Den danske logistik-scaleup Mover bliver nu rygraden i Ikeas logistik hele vejen fra varelager til forbruger. Samtidig køber Ikea sig ind i Mover og tilfører et større tocifret millionbeløb.

22.09.2020

SCM.dk

Movers løsning skal rulles ud i en lang række europæiske lande allerede i løbet af de næste 12 måneder. Mover er en teknologivirksomhed, der optimerer last-mile leveringer for virksomheder og private. Mover tilbyder både transport og logistik samt software i form af et skybaseret Transport Management System og rådgivning.

“For IKEA gør vi en stor forskel, fordi de nu får gennemsigtighed og kontrol over leverancerne hele vejen fra varelager over terminaler til forbrugerens stue. IKEA kommer til både at kunne styre kundeoplevelserne og samtidig se, hvor mange minutter, det skal tage at få en to-personers sofa til kantstenen i Ringsted versus op på 4. sal på Østerbro. Og hvordan de mest effektivt får transporteret kundens brugte sofa med retur”, fortæller Martin C. Hansen, adm. direktør i Mover, og tilføjer:

“Med løsningen kan IKEA source på tværs af køretøjer, interne og eksterne vogne, samtidig med at de får den mest effektive transport på hver eneste ordre. Det sparer masser af ressourcer, kørte kilometer og dermed CO2”.

Internationalt erobringstogt
Martin C. Hansen fortsætter: “Vi får nu en noget større muskel til at erobre markeder i andre lande, når vi kommer ud på ryggen af IKEA. Vi kommer til at lære en masse af en af de førende globale spillere inden for bæredygtighed i byer og skal støtte IKEAs vision om 100 procent fossilfri leverancer i 2025”.

Mover omsatte i 2019 for 94 millioner danske kroner, har 40 ansatte i København og er en overskudsgivende forretning.

“Vi skal mande op, så vi kan ekspandere i korrekt tempo. Investeringen giver ro og ressourcer til at tiltrække de nødvendige spidskompetencer, der er nødvendige for at realisere så kraftig vækst, som nu ligger foran os. Det giver nogle spændende muligheder for virksomheden og for alle vores medarbejdere. Vores team har præsteret helt vildt og bygget en stærk logistikløsning i verdensklasse. Det er min medstifter, Oliver Kaszas, og jeg meget ydmyge og stolte af, for vi ved, hvor meget det har krævet af alle på holdet at komme hertil på kun fire år.“

IKEA benytter allerede Movers modulerbare softwaresystemer til leverancer i hele Danmark. Mover og IKEA har samarbejdet om at udvikle systemerne, så de dækker IKEAs behov for kontrol og fleksibilitet i det hurtigt udviklende retailmarked.

IKEAs første danske investering
Mover er IKEA’s første investering i et dansk selskab. Investeringen sker igennem Ingka Investments, som er et af de selskaber, som ejer IKEA. Stifterne, Martin C. Hansen og Oliver Kaszas, beholder tilsammen aktiemajoriteten i selskabet efter IKEAs investering.

”Vi har allerede set, at Movers løsning nærmest øjeblikkeligt øgede transparens og præcision i vores leveringer, og betød lavere omkostninger. Det er et vigtigt skridt fremad for IKEA Retail til forbedret last-mile-delivery til vores kunder, og det hjælper med at levere på vores kundeløfte samtidig med, at vi reducerer vores miljøbelastning”, siger Marcus Baumgartner, Customer Fulfilment Manager i Ingka Group.

Investeringen er den seneste i en række af investeringer lavet af Ingka Group, som skal styrke IKEAs kerneforretning indenfor retail ved at investere i innovative virksomheder indenfor digitalisering og bæredygtighed.

Mover har potentialet til markant at ændre den måde, som virksomheder håndterer last-mile-delivery, og det gør det lettere for forbrugere at shoppe online. Denne investering giver Mover mulighed for at implementere deres løsning i andre lande, hvor IKEA Retail er til stede, siger Krister Mattsson, Managing Director i Ingka Investments.

IKEA har en ambition om at være 100 procent fossilfri på samtlige globale leverancer i 2025. Mover bliver en vigtig brik i at opnå IKEAs mål om “achieving zero emissions home deliveries by 2025.” Se mere om IKEAs bæredygtighedsmålsætninger her: https://www.ikea.com/es/en/this-is-ikea/about-us/were-all-in-this-together-pubc8331c51

Fra deleøkonomi til avanceret logistikvirksomhed
Mover har tidligere været kendt som en deleøkonomisk fragtvirksomhed, men har udviklet sig til en avanceret logistikvirksomhed, hvor kørslen primært gennemføres af professionelle vognmænd og chauffører, hvor Movers software optimerer kørslerne for at spare på ressourcerne og får alle ender til at mødes.
Mover har i øjeblikket over 1100 chauffører, der bruger løsningen i Danmark, og internationalt kommer tallet til at stige krafftigt med åbningen af nye lande i de kommende år.

- Pbh

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Nordiske virksomheder har 23 milliarder euro bundet i overflødige lagre

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

20.11.2024Logicenters

Sponseret

Logicenters expands in Denmark with a new logistics center

Unused potential for Nordic companies – 23 billion euros tied up in unnecessary inventory

20.11.2024Optilon Danmark

Sponseret

18.11.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

15.11.2024WITRON Group

Sponseret

Successful change management in logistics automation

15.11.2024SCM.dk

53,8 millioner iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

14.11.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Coolshop optimerer logistikken med Geek+

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online