I dag tænker vi risikostyring ind i alle dele af forsyningskæden

Pandemien har rystet Hempels forsyningskæde. Medarbejdernes sikkerhed, svingende og uforudsigelig efterspørgsel, forsyningsusikkerheder, datatransparens og -kvalitet, moden S&OP, bæredygtighed… udfordringerne har stået i kø for COO Katarina Lindström, siden hun i sommeren 2020 startede i Hempel.

23.08.2021

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Hun er med egne ord en go-and-see-person. Men siden hun startede som COO og executive vice president i Hempel i august 2020 har rejsekufferten på grund af covid-19 samlet støv. Verden har været lukket ned, og opgaven med at lede Hempels globale forsyningskæde med 28 fabrikker, knap 3000 medarbejdere og netværk af distributionscentre i cirka 80 lande har været en virtuel opgave med masser af digitale møder.

”Jeg synes, det har været en udfordring at krisestyre og indarbejde risikostyring uden at kunne møde mine kollegaer og uden at kunne se de lokale forhold med egne øjne”, fortæller hun – over en Teams-forbindelse.

Pandemien har haft en lang række følgevirkninger, som på forskellige måder har påvirket Hempels forsyningskæde.

Sikkerhed og sourcing
”Den allerførste udfordring var at sikre vores medarbejderes sikkerhed. Vi lægger stor vægt på at være der, hvor kunderne er, så vi kan servicere direkte og med nærvær. Da pandemien ramte os, måtte vi indføre en lang række tiltag med værnemidler, hjemmearbejde, digitale kommunikationsværktøjer etc. for at beskytte vores medarbejdere og kunders helbred”, fortæller Katarina Lindström og tilføjer: ”Men vi skal selvfølgelig fortsat sikre vores kunder et højt serviceniveau. Det har krævet stor kreativitet og fleksibilitet hos alle parter”.

Det kræver stærke supply chain kompetencer, hvor supply chain medarbejderne kan forstå den komplekse sammenhæng mellem SLA, supply chain løsning, klima- og miljøaftryk, risici og omkostninger.

Katarina Lindström

Den næste udfordring var ustabile forsyninger først fra kinesiske og dernæst hos europæiske og nordamerikanske leverandører.

”Hempels forsyningskæde har altid været relativ regionaliseret og decentraliseret, og det har været en fordel for forsyningssikkerheden, hvor risikoen har været spredt ud. Men vi er gået væk fra single-sourcing og har indført flere leverandører på vores forskellige indkøbskategorier, så vi bliver mindre sårbare. I dag tænker vi risikostyring ind i alt, hvad vi foretager os”, fortæller hun.

Hempel begyndte tidligt at kortlægge såkaldte ’hot spots of risks’. Det gav god læring og et godt grundlag for at forebygge risici, og virksomheden indførte mere end 100 leverandørskift eller -ændringer i den første fase af pandemien.

”Vi har i dag fået opbygget en god base af leverandører, men vi oplever fortsat usikkerhed i forsyninger fra 2. og 3. tier leverandører, som ligger uden for vores rækkevidde. Vores forsyningssikkerhed har høj prioritet, så vi har oprustet med support fra den centrale supply chain organisation til de lokale indkøbskontorer, så vi kan forbedre den tætte dialog med leverandører om, hvordan de kan forbedre deres forsyningssikkerhed, dele deres data med os på et tidligt tidspunkt o.s.v.”.

Hun fortæller også, at Hempel har oprettet en task force, der arbejder specifikt med leverancer af nogle ingredienser, der er kritiske for Hempels coating-produkter. Det indebærer for eksempel øget brug af luftfragt af de kritiske ingredienser for at sikre forsyningen.

Om Katarina Lindström

Uddannelse: Master of Science fra KTH Royal Institute of Technology.
Erhvervserfaring: Ledererfaring fra Munters og Volvo-koncernen. Også bestyrelsesmedlem i Gränges.

S&OP, data og transparens
Katarina Lindström fremhæver sales & operations planning-processen (S&OP) som central for at håndtere udsving i forsyninger og efterspørgsel. ”Lige nu er forsyningssikkerheden acceptabel i Kina, men den er stadig ustabil i Europa og Nordamerika. Vores S&OP er afgørende for, at vi hele tiden kan justere balancen mellem efterspørgsel og forsyninger”, fortæller hun og supplerer:

”Et andet vigtigt tiltag for at styrke transparensen i forsyningskæden er fokus på stamdata, datakvalitet og digitale kompetencer. Det er noget, vi prioriterer højt”.

Bæredygtighed og supply chain kompetence
Hun peger også på både bæredygtighed og supply chain kompetence som en stor opgave for Hempels supply chain: ”Bæredygtighed er en central del af Hempels strategi, og logistikken er helt afgørende for bæredygtigheden. Vi skal derfor forstå, hvordan supply chain kan bidrage til højere bæredygtighed og eksekvere det i driften. Det kræver stærke supply chain kompetencer, hvor supply chain medarbejderne kan forstå den komplekse sammenhæng mellem SLA (service level agreement, red.), supply chain løsning, klima- og miljøaftryk, risici og omkostninger. Der er mange dimensioner at tage højde for, og det kræver både overblik og dyb forståelse”.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

01.04.2025SCM.dk

Velux satser stort på den cirkulære model

01.04.2025SCM.dk

Verdion styrker nordisk team med tre strategiske forfremmelser

28.03.2025SCM.dk

Regionernes klimaaftryk daler kraftigt

27.03.2025SCM.dk

Nemmere at klare opgaven med producentansvar

27.03.2025SCM.dk

Overraskelse: Mange virksomheders klimaindsats går godt

26.03.2025Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Få styr på VSME - EU's nye frivillige standard for bæredygtighedsrapporting

25.03.2025Bureau Veritas

Sponseret

IATF 16949 Specialist

25.03.2025Bureau Veritas

Sponseret

Bureau Veritas Denmark er som de første i Danmark akkrediteret af DANAK til NATO-ordningen AQAP 2110

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Toyota Material Handling A/S
Messe
Toyota Material Handling deltager på Transportmessen 2025

Mød os på på Transport 2025, som finder sted i Messecenter Herning d. 3-5. april. Få gratis adgang til messen – brug blot koden toyota2025, når du bestiller dine billetter online. Vi glæder os til at byde dig velkommen ved stand M9600.

Dato

03.04.2025

Tid

09:00

Sted

Herning Messecenter

Brother Nordic A/S
Messe
Transport 2025

Skandinaviens førende fagmesse inden for transportbranchen.

Dato

03.04.2025

Tid

09:00

Sted

Messecenter Herning

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Få styr på VSME - EU's nye frivillige standard for bæredygtighedsrapporting

EU-Kommissionen har for nyligt lanceret den såkaldte Omnibus-pakke, der skal forenkle kravene til virksomhedernes bæredygtighedsrapportering og styrke EU’s konkurrenceevne.

Dato

03.04.2025

Tid

11:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Få styr på VSME - EU's nye frivillige standard for bæredygtighedsrapporting

EU-Kommissionen har for nyligt lanceret den såkaldte Omnibus-pakke, der skal forenkle kravene til virksomhedernes bæredygtighedsrapportering og styrke EU’s konkurrenceevne.

Dato

03.04.2025

Tid

11:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Intern Auditor

På ISO 14001 Intern Auditor træner du forskellige auditeringsteknikker og -værktøjer, og hvordan du udfører intern audit af din virksomheds miljøledelsessystem i henhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

07.04.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Consafe Logistics
Webinar
Automation implementation fra A til Z

With warehouse automation set to double by 2030, many companies are prioritizing automation—but key questions arise. What should you automate and why? When should you involve your automation vendor? What are the critical success factors?

Dato

08.04.2025

Tid

10:00

Sted

Online