I dag tænker vi risikostyring ind i alle dele af forsyningskæden
Pandemien har rystet Hempels forsyningskæde. Medarbejdernes sikkerhed, svingende og uforudsigelig efterspørgsel, forsyningsusikkerheder, datatransparens og -kvalitet, moden S&OP, bæredygtighed… udfordringerne har stået i kø for COO Katarina Lindström, siden hun i sommeren 2020 startede i Hempel.
Hun er med egne ord en go-and-see-person. Men siden hun startede som COO og executive vice president i Hempel i august 2020 har rejsekufferten på grund af covid-19 samlet støv. Verden har været lukket ned, og opgaven med at lede Hempels globale forsyningskæde med 28 fabrikker, knap 3000 medarbejdere og netværk af distributionscentre i cirka 80 lande har været en virtuel opgave med masser af digitale møder.
”Jeg synes, det har været en udfordring at krisestyre og indarbejde risikostyring uden at kunne møde mine kollegaer og uden at kunne se de lokale forhold med egne øjne”, fortæller hun – over en Teams-forbindelse.
Pandemien har haft en lang række følgevirkninger, som på forskellige måder har påvirket Hempels forsyningskæde.
Sikkerhed og sourcing
”Den allerførste udfordring var at sikre vores medarbejderes sikkerhed. Vi lægger stor vægt på at være der, hvor kunderne er, så vi kan servicere direkte og med nærvær. Da pandemien ramte os, måtte vi indføre en lang række tiltag med værnemidler, hjemmearbejde, digitale kommunikationsværktøjer etc. for at beskytte vores medarbejdere og kunders helbred”, fortæller Katarina Lindström og tilføjer: ”Men vi skal selvfølgelig fortsat sikre vores kunder et højt serviceniveau. Det har krævet stor kreativitet og fleksibilitet hos alle parter”.
Det kræver stærke supply chain kompetencer, hvor supply chain medarbejderne kan forstå den komplekse sammenhæng mellem SLA, supply chain løsning, klima- og miljøaftryk, risici og omkostninger.
Katarina Lindström
Den næste udfordring var ustabile forsyninger først fra kinesiske og dernæst hos europæiske og nordamerikanske leverandører.
”Hempels forsyningskæde har altid været relativ regionaliseret og decentraliseret, og det har været en fordel for forsyningssikkerheden, hvor risikoen har været spredt ud. Men vi er gået væk fra single-sourcing og har indført flere leverandører på vores forskellige indkøbskategorier, så vi bliver mindre sårbare. I dag tænker vi risikostyring ind i alt, hvad vi foretager os”, fortæller hun.
Hempel begyndte tidligt at kortlægge såkaldte ’hot spots of risks’. Det gav god læring og et godt grundlag for at forebygge risici, og virksomheden indførte mere end 100 leverandørskift eller -ændringer i den første fase af pandemien.
”Vi har i dag fået opbygget en god base af leverandører, men vi oplever fortsat usikkerhed i forsyninger fra 2. og 3. tier leverandører, som ligger uden for vores rækkevidde. Vores forsyningssikkerhed har høj prioritet, så vi har oprustet med support fra den centrale supply chain organisation til de lokale indkøbskontorer, så vi kan forbedre den tætte dialog med leverandører om, hvordan de kan forbedre deres forsyningssikkerhed, dele deres data med os på et tidligt tidspunkt o.s.v.”.
Hun fortæller også, at Hempel har oprettet en task force, der arbejder specifikt med leverancer af nogle ingredienser, der er kritiske for Hempels coating-produkter. Det indebærer for eksempel øget brug af luftfragt af de kritiske ingredienser for at sikre forsyningen.
Om Katarina Lindström
Uddannelse: Master of Science fra KTH Royal Institute of Technology.
Erhvervserfaring: Ledererfaring fra Munters og Volvo-koncernen. Også bestyrelsesmedlem i Gränges.
S&OP, data og transparens
Katarina Lindström fremhæver sales & operations planning-processen (S&OP) som central for at håndtere udsving i forsyninger og efterspørgsel. ”Lige nu er forsyningssikkerheden acceptabel i Kina, men den er stadig ustabil i Europa og Nordamerika. Vores S&OP er afgørende for, at vi hele tiden kan justere balancen mellem efterspørgsel og forsyninger”, fortæller hun og supplerer:
”Et andet vigtigt tiltag for at styrke transparensen i forsyningskæden er fokus på stamdata, datakvalitet og digitale kompetencer. Det er noget, vi prioriterer højt”.
Bæredygtighed og supply chain kompetence
Hun peger også på både bæredygtighed og supply chain kompetence som en stor opgave for Hempels supply chain: ”Bæredygtighed er en central del af Hempels strategi, og logistikken er helt afgørende for bæredygtigheden. Vi skal derfor forstå, hvordan supply chain kan bidrage til højere bæredygtighed og eksekvere det i driften. Det kræver stærke supply chain kompetencer, hvor supply chain medarbejderne kan forstå den komplekse sammenhæng mellem SLA (service level agreement, red.), supply chain løsning, klima- og miljøaftryk, risici og omkostninger. Der er mange dimensioner at tage højde for, og det kræver både overblik og dyb forståelse”.