I dag tænker vi risikostyring ind i alle dele af forsyningskæden

Pandemien har rystet Hempels forsyningskæde. Medarbejdernes sikkerhed, svingende og uforudsigelig efterspørgsel, forsyningsusikkerheder, datatransparens og -kvalitet, moden S&OP, bæredygtighed… udfordringerne har stået i kø for COO Katarina Lindström, siden hun i sommeren 2020 startede i Hempel.

23.08.2021

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Hun er med egne ord en go-and-see-person. Men siden hun startede som COO og executive vice president i Hempel i august 2020 har rejsekufferten på grund af covid-19 samlet støv. Verden har været lukket ned, og opgaven med at lede Hempels globale forsyningskæde med 28 fabrikker, knap 3000 medarbejdere og netværk af distributionscentre i cirka 80 lande har været en virtuel opgave med masser af digitale møder.

”Jeg synes, det har været en udfordring at krisestyre og indarbejde risikostyring uden at kunne møde mine kollegaer og uden at kunne se de lokale forhold med egne øjne”, fortæller hun – over en Teams-forbindelse.

Pandemien har haft en lang række følgevirkninger, som på forskellige måder har påvirket Hempels forsyningskæde.

Sikkerhed og sourcing
”Den allerførste udfordring var at sikre vores medarbejderes sikkerhed. Vi lægger stor vægt på at være der, hvor kunderne er, så vi kan servicere direkte og med nærvær. Da pandemien ramte os, måtte vi indføre en lang række tiltag med værnemidler, hjemmearbejde, digitale kommunikationsværktøjer etc. for at beskytte vores medarbejdere og kunders helbred”, fortæller Katarina Lindström og tilføjer: ”Men vi skal selvfølgelig fortsat sikre vores kunder et højt serviceniveau. Det har krævet stor kreativitet og fleksibilitet hos alle parter”.

Det kræver stærke supply chain kompetencer, hvor supply chain medarbejderne kan forstå den komplekse sammenhæng mellem SLA, supply chain løsning, klima- og miljøaftryk, risici og omkostninger.

Katarina Lindström

Den næste udfordring var ustabile forsyninger først fra kinesiske og dernæst hos europæiske og nordamerikanske leverandører.

”Hempels forsyningskæde har altid været relativ regionaliseret og decentraliseret, og det har været en fordel for forsyningssikkerheden, hvor risikoen har været spredt ud. Men vi er gået væk fra single-sourcing og har indført flere leverandører på vores forskellige indkøbskategorier, så vi bliver mindre sårbare. I dag tænker vi risikostyring ind i alt, hvad vi foretager os”, fortæller hun.

Hempel begyndte tidligt at kortlægge såkaldte ’hot spots of risks’. Det gav god læring og et godt grundlag for at forebygge risici, og virksomheden indførte mere end 100 leverandørskift eller -ændringer i den første fase af pandemien.

”Vi har i dag fået opbygget en god base af leverandører, men vi oplever fortsat usikkerhed i forsyninger fra 2. og 3. tier leverandører, som ligger uden for vores rækkevidde. Vores forsyningssikkerhed har høj prioritet, så vi har oprustet med support fra den centrale supply chain organisation til de lokale indkøbskontorer, så vi kan forbedre den tætte dialog med leverandører om, hvordan de kan forbedre deres forsyningssikkerhed, dele deres data med os på et tidligt tidspunkt o.s.v.”.

Hun fortæller også, at Hempel har oprettet en task force, der arbejder specifikt med leverancer af nogle ingredienser, der er kritiske for Hempels coating-produkter. Det indebærer for eksempel øget brug af luftfragt af de kritiske ingredienser for at sikre forsyningen.

Om Katarina Lindström

Uddannelse: Master of Science fra KTH Royal Institute of Technology.
Erhvervserfaring: Ledererfaring fra Munters og Volvo-koncernen. Også bestyrelsesmedlem i Gränges.

S&OP, data og transparens
Katarina Lindström fremhæver sales & operations planning-processen (S&OP) som central for at håndtere udsving i forsyninger og efterspørgsel. ”Lige nu er forsyningssikkerheden acceptabel i Kina, men den er stadig ustabil i Europa og Nordamerika. Vores S&OP er afgørende for, at vi hele tiden kan justere balancen mellem efterspørgsel og forsyninger”, fortæller hun og supplerer:

”Et andet vigtigt tiltag for at styrke transparensen i forsyningskæden er fokus på stamdata, datakvalitet og digitale kompetencer. Det er noget, vi prioriterer højt”.

Bæredygtighed og supply chain kompetence
Hun peger også på både bæredygtighed og supply chain kompetence som en stor opgave for Hempels supply chain: ”Bæredygtighed er en central del af Hempels strategi, og logistikken er helt afgørende for bæredygtigheden. Vi skal derfor forstå, hvordan supply chain kan bidrage til højere bæredygtighed og eksekvere det i driften. Det kræver stærke supply chain kompetencer, hvor supply chain medarbejderne kan forstå den komplekse sammenhæng mellem SLA (service level agreement, red.), supply chain løsning, klima- og miljøaftryk, risici og omkostninger. Der er mange dimensioner at tage højde for, og det kræver både overblik og dyb forståelse”.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

04.11.2025SCM.dk

SCM Agendaen #24: Robusthed i forsyningskæderne via AI-drevet software

04.11.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du risikostyring og compliance i forsyningskæden?

03.11.2025SCM.dk

De rigestes livsstil forværrer klimakrisen

31.10.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

31.10.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

30.10.2025SCM.dk

22 virksomheder omdanner data til forretningsressourcer

30.10.2025SCM.dk

Rekordmange ejerledere overvejer at sælge

27.10.2025Bureau Veritas

Sponseret

Ekstern sikkerhedsrådgivning hos Blue Water Shipping

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Implement Consulting Group
Webinar
Unlock revenue growth in manufacturing’s after-sales business

The value of market data in transforming after-sales strategies

Dato

06.11.2025

Tid

08:00

Sted

Online

RELEX Solutions
Konference
Mød RELEX til FMCG Fast Forward

Hvordan navigerer man i en dagligvarebranche, hvor forbrugerne skifter adfærd hurtigere end nogensinde, værdikæden er under pres, og konkurrencen rykker tættere – både fysisk og digitalt?

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

ARKEN Museum of Contemporary Art

Bureau Veritas
Kursus
Plastemballage og cirkulær økonomi

EU-regler og den nye (EU) 2025/40-forordning

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Dansk Standard
Kursus
AI Act i praksis – lovgivning og standarder om kunstig intelligens

På dette endags introduktionskursus får du en gennemgang af AI Act og formålet med regelsættet. Derudover vil du få indblik i ISO/IEC 42001, der opstiller krav til et ledelsessystem for kunstig intelligens (AIMS), og hvordan den kan indgå i arbejdet med AI.

Dato

06.11.2025

Tid

09:00

Sted

CodeNode, Nordhavn

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

På kurset Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet, som også er et diplommodul, lærer du om planlægning, opbygning og drift af jernbaner. Kurset omfatter blandt andet simulering, procesanalyse og driftsanalyse angående både passager- og godstrafik.

Dato

07.11.2025

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup