14.09.2020  |  Lager & distribution

I Chicago hænger Amazon-chauffører deres telefoner i træer for at få arbejde

COVID-19-pandemien har sendt verdensøkonomien ud i endnu en hård krise. Restriktioner og sygdom betyder, at arbejdspladser lukker og arbejdsløsheden stiger – i Danmark såvel som USA. I Chicago har det fået Amazon-chauffører til at snyde algoritmerne for at sikre sig deres indtægt.

I Danmark har vi hørt om virksomhederne Uber og Wolt; såkaldte platformsvirksomheder, der ikke direkte ansætter arbejdskraft, men udbyder jobs, som freelance cykelbude eller taxacahuffører derefter kan påtage sig. Dette koncept har netgiganten Amazon.com Inc ligeledes taget til sig i USA, hvor fødevarer og andre digitalt købte varer leveres af freelance pakkeleverandører, der kun bliver betalt per job.

Det betyder, at chaufførerne ikke er betalt i perioder med lav aktivitet. Derfor skal de sikre sig leveringer, for at de i sidste ende kan få udbetalt en god løn. Ifølge Supply Chain Brain er dette årsagen til, at der nu hænger mobiltelefoner i træerne omkring Amazons opsamlingsstationer, samt fødevarebutikker.

COVID-19 skærper konkurrencen

Platformsvirksomheder fungerer som gode supplementer til dagsjobbet, for dem der ønsker en ekstra indtægt, da jobbet er let tilgængeligt, fleksibilitet og uforpligtende. Disse faktorer er også årsagen til, at det er jobbet, som chaufførerne i Chicago tyer til, når de mister deres primære indtægt. Enten har de mistet deres job, eller også har de arbejdet for andre platformsvirksomheder som Uber, hvor der heller ikke længere er høj nok efterspørgsel. Amerikanerne bruger færre taxier i coronatiden.

Årsagen til de dinglende smartphones er altså desperationen efter arbejde i byen Chicago. Amazon Flex, hvorigennem chauffører accepterer leveringsjobs, fungerer nemlig således at ’Instant Offers’ (leveringsjobsene) udsendes af et automatisk system, som via GPS i chaufførens smartphone fastlægger hvilken chauffør, der er nærmest. Når en chauffører ser et Instant Offer, har de kun et par minutter til at acceptere leveringen - ellers taber de den til en anden, fortæller kilder, der kender til teknologien. For at sikre sig Instant Offers hænger chaufførerne deres telefoner tættest muligt på Amazons opsamlingsstationer.

At chauffører må tage så ekstreme tiltag i brug er symbolsk for den voldsomme konkurrence efter arbejde, der finder sted i den coronaramte amerikanske økonomi, der lider under tocifret arbejdsløshed. Ligesom millisekunder kan betyde millioner for kapitalinvestorer på Wall Street, kan en smartphone, der hænger i et træ, være nøglen til at få en 15 dollar-leveringsrute før en anden chauffør.

Masterdevice snører Amazon

Udover at snyde sig foran i køen, virker det også til, at der foregår mere komplekst bedrag igennem telefonerne i træerne. Telefonerne i træerne lader til at fungere som et ’masterdevice’, som sender ruter ud til adskillige chauffører i nærheden, som - ifølge kilder, der har observeret processen - er en del af sammensværgelsen. De mener, at en uidentificeret person eller gruppe har aktiveret en mægler mellem Amazon og chaufførerne, samt kræver betaling fra chaufførerne for at få flere ruter - hvilket er imod Amazons politik.

Men fordi der er tale om flere telefoner, er gerningsmændene ikke lige til at fange. Hvis alle ruterne blev givet igennem ét device, ville det være nemt for Amazon at spore, fortæller Chetan Shatma, en trådløs industri konsulent til Supply Chain Brain.

“De spiller systemet på en måde, der gør det sværere for Amazon at regne ud,” siger Sharma. ”De er lige et skridt foran Amazons algoritmer og udviklere”.

Kilde: Supply Chain Brain 

- KCP

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere