19.11.2020 | SCM 4.0
Hvordan bruger man AI som katalysator for sin Supply Chain Transformation?
Indhold fra partner Hvad er dette?
Hvilke fordele ligger der i at bruge AI (Kunstig Intelligens) som katalysator for virksomhedens Digitale Supply Chain Transformation? Læs mere i dette indlæg og lær mere om hvordan man kommer igang i alle brancher.
Mange af vores kunder har typisk den udfordring, at deres forsyningskæder kun delvist er automatiserede. Forsyningskædernes effektivitet er derfor begrænset af den menneskelige faktor. Medarbejderne udfører som oftest manuelle, langsomme processer i et komplekst netværk af uafhængige aktiviteter. I Optilon tror vi på, at næste generation af optimerings og fleksibilitets forbedringer kommer til at ske gennem kunstig intelligens og automatisation.
Udnytter i de digitale muligheder?
Udfordringen for de fleste virksomheder (75%) er, at de skal anerkende at en Digital Supply Chain Transformation er vigtig. Det handler helt lavpraktisk om at koble virksomheden sammen digitalt. Mere end 30% er utilfredse med deres fremdrift. Det betyder at virksomhederne har identificeret de primære teknologiske muligheder, men mange har ikke udnyttet mulighederne.
Vores digitale fodaftryk efterlader data
Fra det øjeblik, vi vågner op, til det øjeblik, vi går i seng, er vi omgivet af teknologi. Vi genererer en stor mængde data. Vi efterlader os et digitalt fodaftryk, der er langt uden for vores fantasi. For at transformere i den nye æra skal ledere have tillid til, at en anden model for arbejde og samarbejde ville give positive resultater for organisationen.
Gør data tilgængeligt for hele virksomheden
Som oftest er udfordringen, at man ikke har gjort data tilgængeligt for hele organisationen herunder at formå at få realtidsdata ind i processerne. Tit og og ofte kan det være svært at gennemskue teknologi landskabet og hvordan det helt konkret påvirker forretningen. Samtidig kræver det, at det gøres rettidigt så virksomheden ikke mister konkurrenceevne.
Med Optilons løsninger har i muligheden for at skabe en forsyningskæde som er bygget op omkring evnen til at lære fra både struktureret og ustruktureret data, tage selvstændige beslutninger og bruge dette til at skabe handlinger derigennem. Herunder at skabe indsigter i ikke selv har kunnet skabe ved menneskelig kraft.
I vil kunne differentiere jer og derigennem skabe en konkurrencefordel og derigennem vækst. AI kan være vejen til at skabe en automatiseret forsyningskæde som håndterer planlægning og forecasting, monitorerer lagerstørrelser, optimerer sourcing, synkroniserer produktionen og kommer med forslag til hvordan den fremadrettede forsyningskæde bør se ud, for at kunne leve op til kundernes forventninger ud fra flere forskellige scenarier.
Det handler også om at kunne se forsyningskæden end-to-end og forudsige, ordinere og eksekvere på forskellige handlinger mere præcist end før.
Fordele ved at bruge AI som katalysator
Det at arbejde med AI i forsyningskæden kan give mange fordele.
- Reducerede omkostninger
- Frigivne ressourcer til andre investeringer
- Mere værdi ud af data
- Forbedret kvalitet
- Forhøjet produktivitet
- Højere servicegrad og dermed mere tilfredse kunder
- Forbedret medarbejder oplevelse
Hvor sætter man ind?
Først og fremmest handler det om at tage udgangspunkt i den eksisterende forsyningskæde og den strategi man arbejder efter. Hvad er det at man gerne vil opnå rent strategisk og hvordan hænger det sammen med den øvrige forretnings strategi?
Det handler også om at finde ud af hvilke proces og integrations huller, såkaldte "gaps" der er på tværs af forsyningskæden.
Herefter kan man vælge de teknologier der ville kunne give mening.
- Skal man f.eks arbejde med mere intelligens i forhold til planlægning og forecasting?
- Skal man arbejde med sit masterdata?
- Skal man arbejde med læsning af kontrakter?
- Eller skal man på intelligent vis have teknologier der kan komme med forslag til hvordan man skal tilrettelægge sin forsyningskæde på daglig basis?
Vil du lære mere så download dette whitepaper ganske gratis HER
Strategi & ledelse

Re-imagine the Supply Chain: Konference 8. September
Årets Optilon Supply Chain konference har temaet "Re-imagine the Supply Chain". Det handler om at fremtidens Supply Chain skal være klar til at kunne håndtere disruptions der kommer alle vegne fra. Bliv inspireret. Det er online og det er gratis.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Modernisering af IT-landskabet er den største udfordring for Supply Chain
Alle taler om at skabe en datadrevet Supply Chain. Hvordan går det egentligt med anvendelsen af AI? Kommer der den forventede effekt - og hvis ikke hvorfor?
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Den resiliente Supply Chain bruger en digital tvilling
Modstandsdygtige eller resiliente organisationer er dem, der konsekvent innoverer. De kan dermed let reagere på mindre forstyrrelser og komme sig hurtigere. I Optilon mener vi, at man skal gøre brug af en digital tvilling. Læs her hvorfor.
Indhold fra partner
Branchenyt

Sæt et kryds i kalenderen 8. September - Supply Chain konference
Optilon afholder igen i år en af Nordens mest spændende Supply Chain konferencer. Det er online og det er gratis at deltage. Det foregår den 8. September fra klokken 13.00. Kom og vær med!
Indhold fra partner
Planlægning

Styrk omnichannel oplevelsen med en planlægningsplatform fra Optilon
Vi elsker alle en god kop kaffe, men for et af verdens mest anerkendte mærker har forsyningskæden haft sine udfordringer. I denne artikel har Nespressos Supply Chain Manager forsøgt at nedbryde hvordan virksomheden håndterede sine udfordringer, og styrkede omnichannel oplevelsen, ved at digitalisere sin end-to-end forsyningskæde. Læs artiklen og lær hvordan de skabte en succes.
Indhold fra partner
Lager & distribution

Absolut Vodka valgte lageroptimering som deres bæredygtighedsmål
Den gode nyhed er, at mange forsyningskæder – især dem, der transformerer sig digitalt- allerede er på vej mod bæredygtighed. Mange ledere af forsyningskæder har dog historisk været tilbageholdende med at komme i gang. Virksomhederne kan gøre gode fremskridt med lageroptimering og demand sensing.
Indhold fra partner