Hvor trykker supply chain-skoen? - du kan stadig nå at svare
Vores læserundersøgelse kører stadig og vi håber at få endnu flere svar, så vi kan blive klogere på, hvordan vi kan bidrage til, at du bliver klogere på det, der betyder noget for dig. Samtidig kan du stadig nå med i lodtrækningen om en kasse vin til en værdi af 1.000,- kr.
Du kan stadig nå det – brug 5-10 minutter og deltag i lodtrækningen om vin for 1000 kroner.
Det er vigtigt for os, at vi leverer det indhold i magasinet SCM+Logistik og på SCM.dk, som gør dig endnu skarpere på, hvordan du bedst tackler dine arbejdsudfordringer. Vi vil derfor gerne indbyde dig til at bruge nogle få minutter på at deltage i vores brugerundersøgelse – og dermed deltage i lodtrækningen om en kasse vin til en værdi af 1000 kroner. Har du allerede svaret, takker vi mange gange.
Har danske virksomheder godt styr på forsyningskæden og logistikken? Eller oplever mange virksomheder udfordringer – både erkendte og uerkendte? Hvad optager supply chain- og logistikledere, og hvor trykker skoen?
Det vil vi på SCM+Logistik og scm.dk gerne undersøge. Har danske virksomheder godt styr på forsyningskæden – eller er der nogen, der har problemer? Er problemerne erkendte, eller er der også problemer, hvor årsagerne fortoner sig i det uvisse?
Mange analytikere, forskere, konsulenter og andre eksperter mener, der er en del generelle problemer med virksomheders ledelse af både logistik og forsyningskæder. Bogen ”Den stærke værdikæde – sådan skaber du
konkurrencekraft” skrevet af professor Jan Stentoft fra SDU, konsulent Einar Scholte fra Implement og undertegnede postulerer for eksempel, at der er et stort behov for en skarpere, mere bevidst og mere proaktiv ledelse samt
styring af værdikæden eller forsyningskæden.
Forfatterne skriver: ”Vi kan se, at supply chain indsatser sander til, samt at indsatser og strategier er styret af tilfældigheder og stritter i mange modsatrettede retninger. Lederen:
- får fx ikke opfanget de rette behov,
- får formuleret for urealistiske strategier,
- glemmer at tage højde for kompetencer og ressourcer,
- får ikke balanceret drift med udvikling,
- er ikke klædt på til dynamisk at ændre på strategien, når forholdene tilsiger det o.s.v.
Vi kunne blive ved, listen er lang. Men det største problem er, at virksomhederne ikke kender de fleste af problemerne. Eller muligheder, fordi problemer er det samme som forbedringsmuligheder og potentiale. Faktisk meget store potentialer. Erfaringstal viser forbedringer på top- og bundlinjen med 5-20 procent inden for 24 måneder, hvis værdikæden får strategisk fokus”.
Hvad siger du?
Men hvad siger praktikerne selv? Hvad siger du? Det vil vi gerne høre mere om på SCM+Logistik og scm.dk. Vi arbejder hver dag på at levere inspiration og nyttig viden til jer læsere. Inspiration og nyttig viden der kan kvalificere jeres strategiske og operationelle beslutninger for at optimere og udvikle forsyningskæden.
Det er derfor vigtigt for os at høre fra jer om, hvad vi bør fokusere på i valg af emner og vinkler, når vi sammensætter artikler og indhold til medierne i 2020. Hvilke emner, temaer, områder og vinkler forventer du vil have størst betydning for dit arbejdsliv i 2020?
Hvad vil du gerne læse om?
Vi lancerer derfor en læserundersøgelse, hvor vi spørger til, hvad I, kære læsere, gerne vil blive klogere på i 2020 og fremefter. Vi håber, du vil bruge 5-10 minutter på at besvare en begrænset mængde spørgsmål. Du finder undersøgelsen her.