24.02.2021  |  Planlægning

Hvor længe kan en lav kapacitetsudnyttelse i transportsektoren accepteres?

Indhold fra partner Hvad er dette?

Studier viser at 20% (hver femte) af alle lastbiler i Europa kører rundt helt tomme. De som ikke er tomme, er kun 50 % fyldte i gennemsnit.

De samme analyser i USA, viser at ud af 4 lastbiler, er en af dem tom. To er næsten tomme og kun én er fyldt ca. 51%. Disse tomme/halvtomme biler fylder meget på vejene og er årsag til al for tæt trafik, uendelige kø situationer, uheld og unødige forsinkelser. Den tomme kapacitet er årsag til den største enkelt tabsfaktor der indgår i lastbilsektoren i USA. Mon ikke det er tiden at ændre disse forhold til det bedre. Udover direkte tab i penge så spiller en nedsættelse i CO2 udledning også ind her. Transportsektoren står overfor meget store krav i fremtiden på dette område.

Hvad er årsagen til den store forringelse i kapaciteten? 

Den tomme kapacitet som i dag ikke udnyttes, er et stort problem. Det udgør også et dilemma i vores samfundsstruktur. Konkurrenceregler og kundeadfærd accepterer det dikterer det ”frie-næringsprincip”, som vi har indenfor de fleste private brancher.

Det vil sige, at enhver der har tid, lyst og penge kan konkurrere frit i et marked og man sikres derved, at man ikke stilles ringere end sine konkurrenter. For samfundets synsvinkel er dette et sundt princip, for man sikrer at konkurrencen altid vil tilbyde de lavest mulige pris for en vare. Således også indenfor transport af varer. At fylde bilerne op, til fordel for udbyderen selv og billige priser, har indtil nu været et ansvar for transportøren alene.  Med de senere års himmelflugt i antal pakker købt online og massive hjemmeleveringer, indenfor de seneste 12 måneder.

Samt ikke mindst i kombination med de allerede etablerede mængder og store krav om reduktion i CO2, er det spørgsmålet om det frie næringsprincip kan (eller skal) holde længere?

Kan dette accepteres?

Det er ikke hensigtsmæssigt, at last- og varebiler kan køre rundt i landet og i byerne hel- eller halvtomme. Det er et så stort spild af ressourcer og fra et bæredygtighedssynspunkt, direkte fatalt, så det burde være øverst på prioritetslisten hos alle som arbejder indenfor branchen.

Kunderne er kun ved at blive mere og mere bæredygtige i deres valg af produkter og hvordan de bliver behandlet. En trend, som nok ikke kan forventes at skifte i fremtiden.

For at reducere udledning af CO2, er der fremkommet mange gode intentioner og initiativer, så som elektriske biler, bio-diesel, specielle gummiblandinger til dæk og renere motorer etc.

Problemerne ved disse forslag, er næsten uden undtagelse, at de kun reducerer udledningen med nogle få procent, og det vil ikke reducere antallet af biler på vejene, så ovennævnte trafikproblemer etc. vil stadig være der. Transportindustrien forsøger ihærdigt at udtænke løsninger, men den bør tænke helt anderledes og ”ud af boksen”, og tage en dyb indånding.

Hvad kan der gøres?

Hvis man udnytter teknologien med fokus på at finde svaret til dette problem, så vil man blive glædeligt overrasket. Den store amerikanske virksomhed 3M (EMEA området), er blevet i stand til at udnytte deres fyldningsrater i deres lastbiler fra kun 31% og op til 90%.  Deres udledning af CO2 er blevet reduceret med 50% samtidigt.

Dette ved at benytte MIXMOVE’s løsning blev man i stand til at opnå et samarbejde på tværs af de logistikudbydere de anvendte i hele Europa og med meget høje fyldningsrater som resultat. Dertil skal nævnes at de dermed sparede 35% i deres totale logistikomkostninger.

3M ønskede bedre udnyttelse og mere bæredygtige logistikoperationer. De udnyttede vores cloud løsninger til at opnå en samlet elektronisk forbindelse til alle transportudbyderne og ændrede deres cross-docking operationer til en væsentlig hurtigere gennemstrømning.

En fleksibel cross docking løsning fra MIXMOVE, kan gå helt ned til enhedsniveau (SKU) i stedet for kun palleniveauer. Det betyder, at man kan konfigurere regler omkring unikke produkter og processer, som tillader kombinationer af forskellige størrelse transportenheder.  Det betyder højere udnyttelse på paller og kapaciteter som giver en fantastisk fyldningsrate i bilerne.

Dette sammen med fuld visibilitet fra end-to-end, online og kontrol over hele operationen.

Et gennemprøvet koncept.

I dag opererer 3M EMEA igennem 27 lokationer, som spænder over 20 lande og 3 millioner transportenheder pr. måned. Ved at udnytte smart cloud teknologi, er deres bæredygtighedsmål blevet opnået langt hurtigere end forventet. Både for dem selv og deres logistikpartnere. 

Udnyttelse af teknologi og samarbejde med partnere på tværs i et netværk, har man her fundet nøglen til en højere fyldningsrate i bilerne og reducerede CO2 udledninger, samtidigt med store besparelser i omkostninger.

Læs mere her.

Mere fra MIXMOVE

MIXMOVE

https://www.mixmove.io/

Making Logistics Smarter and Greener The world is changing and we believe that global collaborative networks are the future of logistics. We provide our customers with the capabilities to make this possible. The goal is to increase fill rates and connect supply chains by harmonizing data. Our software makes sure you manage to deliver the goods to your customers at the right time, with the righ…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere