11.05.2021 | Lager & distribution
Case: Hos os indretter vi lageret med udgangspunkt i kunderejsen
Indhold fra partner Hvad er dette?
Hver uge plukker, pakker og sender KaffeKapslen i Aarhus 500 paller med kaffe til kunder i 10 forskellige lande med lige så mange distributører. Kom med indenfor på lageret, hvor indretningen og organiseringen planlægges med udgangspunkt i kunderejsen.
Lageret summer af liv og aktivitet. Der plukkes kaffekapsler og tilbehør til kaffebrygning i hjemmet i et konstant højt tempo og paller bliver pakket og afsendt, så kunderne ikke skal vente længe på den næste kop kaffe.
Processerne og indretningen af lageret er konsekvent bygget op med centrum i at give kunderne den allerbedste oplevelse, mens 500 fejlfrit pakkede paller sendes afsted hver uge til kunder i 10 lande. Det skal med andre ord også være effektivt og økonomisk rentabelt, så kunderne kan få skarpe priser.
>> 139 m2 reollager komprimeret til kun 9,2 m2 i lagerautomat - se casen her >>
”Når vi vurderer effektiviteten i en proces på lageret, udnytter vi Hans Schourups erfaring og specielt Martin Lauridsen der giver kompetent rådgivning i forhold til forskellige løsningsmuligheder. Vi har tillid og værdsætter den personlige kontakt med Martin. Fordelen for os er, at vi får overblikket og sammen finder den rigtige løsningen.” Jonas Balmer, COO
God økonomi i manuel plukkeproces
Plukkeprocessen foregår 100 % manuelt, fordi det fungerer effektivt, uden fejl og det er muligt at skaffe kvalificeret arbejdskraft – og vigtigst af alt: Det er skalerbart. Software styrer plukkernes rute gennem reolerne, til de varenr. og det korrekte antal, og varerne placeres i dedikerede kasser på vogne, som medarbejderne skubber med sig rundt på ruten.
På nuværende tidspunkt er det ikke rentabelt at automatisere plukkearbejdet. Jonas Balmer er kommet frem til samme konklusion i pakkeprocessen, som også fungerer effektivt og med meget få fejl. Det er også god økonomi i den manuelle håndtering, for varerne er så kort tid på lageret, at de næsten ikke når at lande på hylderne, før de er plukket, pakket og på vej til kunderne.
”Vi kigger hele tiden på, hvordan vi kan optimere de forskellige processer på lageret. Så længe processen kører effektivt, er det ikke afgørende for os om den er manuel eller om den er automatiseret. ” Jonas Balmer
Automatisering af kompleks sortering
Sorteringen af pakker til distribution er til gengæld automatiseret, fordi det er en kompleks opgave, og der er har vist sig at være vanskeligt at styre og håndtere den proces manuelt. Det gav for mange, dyre fejlforsendeser, og derfor er der bedre økonomi i at automatisere. Den automatiserede sortering af pakker til 10 forskellige distributører i 10 forskellige lande har reduceret antallet af fejl, det har givet mere tilfredse kunder, der har fået en god oplevelse, det har givet mindre varespild og Jonas Balmer bruger færre ressourcer på at rette fejl og servicere utilfredse kunder.
Hans Schourup har rådgivet om indretningsløsninger til lageret og leveret lagerinventar til Kaffekapslen siden opstarten i Aarhus i 2011. Det er blandt andet blevet til:
- Rådgivning i forhold til lagerindretning generelt og i forhold til konkrete projekter
- ROSSS pallereoler
- Nethylder til pallereoler
- Plukkevogne
- Soco Systems udrevne rullebånd
- Supersoft måtter
Om Kaffekapslen
Kaffekapslen.dk er Europas største forhandler af kaffekapsler til bl.a. Nespresso®, Dolce Gusto, Tassimo og Senseo og leverer i dag til kunder i 10 europæiske lande via 10 forskellige distributører. Kaffekapslen sælger kaffe og tilbehør fra sin webshop og lageret er placeret i Aarhus.
>> Få en uforpligtende snak med vores specialister - udfyld kontaktformularen i dag >>
Lager & distribution

Automatisering kan bane vejen for bæredygtig lagerdrift
Vi står overfor en udfordring: Lagre bliver kun større for at imødekomme vækstambitioner og efterspørgsel; på den anden side er det nødvendigt at nedbringe omkostningerne, især i for den nuværende økonomiske situation, men også i forhold til miljøet.
Indhold fra partner
Branchenyt

Ny type robotlager målrettet SMV’ere
Blue Robot er markedets nyeste og mest innovative løsning til opbevaring og plukning af produkter til ordrehåndtering og produktion i små og mellemstore virksomheder.
Indhold fra partner
Branchenyt

Case: Pladsen var ikke afgørende. Men det var strukturen
Pejlemærkerne er struktur, optimering og effektivitet, når Thomas Brogaard vurderer præstationen på lageret lidt udenfor Odense. Varerne er flyttet til lagerautomater, og rullebaner og software har erstattet håndscannere og plukkevogne.
Indhold fra partner
Lager & distribution

Case: Lagerautomaterne styrker kundeoplevelsen
Nyt lager til butik og webshop.
Indhold fra partner
Branchenyt

Case: Eksporten til 80 lande foregår fra lageret i Støvring
HBC Group har over de seneste tre år øget sin omsætning 12 gange, og det har udfordret lageret på både kapacitet, indretning og tilkørselsforhold. Derfor er lageret nu etableret i en nybygget hal, og endnu en hal er allerede på tegnebrættet.
Indhold fra partner
E-handel

Indret dit webshoplager til vækst
Lagerindretningen bag en webshop skiller fårene fra bukkene, for den bagvedliggende opsætning kan blive den afgørende forskel mellem succes og knap så meget succes.
Indhold fra partner