Guide: Fem trin til at opnå effektiv lageroptimering

Virker det uoverskueligt at komme lagerets døde c-varer til livs, at få styr på hele lagerbeholdningen af dine c-varer og i det hele taget få optimeret lageret bedst muligt, så fat mod. Her følger en lavpraktisk guide i fem trin til effektiv lageroptimering, så du ikke bliver styret af dit forbrug, men derimod styrer dit forbrug.

18.09.2018

Jesper Batsberg, konceptansvarlig, Sanistål, SCM.dk

Jesper Batsberg er konceptansvarlig i produktionsvirksomheden Sanistål. Her står han ved en af virksomhedens Stockmaster lagerautomater..

1: Oprydning: Afskaf produkter, som ikke anvendes eller er udgået

Erfaringsmæssigt anvendes 20 til 30 procent af lagerbeholdningen højest sandsynligt ikke og tager derfor bare plads på lageret. Varer, som ikke er brugt indenfor 12 måneder, bliver ofte aldrig anvendt igen.

Tag tyren ved hornene og lav en koordineret oprydningsindsats, så du både sparer plads og på sigt også tid, når du kun har relevante C-varer på lageret.

2: Varekonsolidering: Justér mængden og sortimentet efter behov

Selv om du rydder ud i de varer, du aldrig bruger, vil der stadig være større eller mindre forskel i forbruget af de resterende C-artikler, som dit lager nu indeholder. Her er et godt råd at sortere produkterne i kategorier. Eksempelvis kan de deles i tre bunker, som afspejler frekvensen af forbruget:

  • Kategori 1 (lav) består af varer, som bruges sjældent
  • Kategori 2 (middel) består af varer, som bruges månedligt
  • Kategori 3 (høj) består af varer, som bruges ugentligt eller dagligt

 3: Systematik: Skab gennemsigtighed

Skabe yderligere gennemsigtighed på lageret ved at placere aktuelle produkter systematisk på hylder, reoler og skabe. Det giver måske sig selv, men i dagligdagens travlhed kan lagerhåndteringen ende med at blive styret af dårlige vaner og kortsigtede løsninger, som i sidste ende kan sende dig tilbage til udgangspunktet – et uoverskueligt lager.

Placér produktgrupper efter størrelse og varens hyppighed. Faste produktlokalisationer kan fx markeres med labels eller farvekoder, hvilket skaber et godt overblik for vare ind- og udlevering. Du er nu heller ikke længere afhængig af ’stedkendte’ lageransvarlige. Ordenen ligger i systematikken.

4: Strategisk placering

Der går nemt meget tid med at gå til og fra lageret, hvis ikke det er tilgængeligt, hvor man faktisk udfører sine opgaver. Placér derfor hylder, reoler og skabe strategisk på lageret eller uden for lageret for at minimere transport og tidsspilde. Alt efter omstændighederne kan du lave flere men målrettede decentrale lagerbeholdninger, placeret hvor varerne er mest relevante.

Medarbejderne sparer tid, når varerne er tilgængelige, og virksomheden opnår øget produktivitet og bedre serviceniveau, uden det løbende koster ekstra arbejde. På engelsk taler man om at reducere walk & wait-time og om at optimere ved at placere varerne efter princippet om point-of-use.

5: Automatisér processer

I stil med at skabe gode vaner gennem systematik, så kan du opnå godt overblik og gennemsigtighed over sit flow ved at automatisere processerne. Det gælder såvel de interne som de eksterne processer.

Internt:

  • Standardisér indkøbsprocesser. Findes der ikke software eller digitale værktøjer til dette, så standardisér arbejdsgangene mest muligt.
  • Minimér indkøb. Dette sker naturligt som følge af, at du får bedre overblik over din lagerbeholdning og dit forbrug og flow. Du undgår at skulle købe ekstra ind ”for en sikkerheds skyld”, fordi du nu har overblik over din interne efterspørgsel og udbud.

Eksternt:

  • Samarbejd med få, effektive leverandører, som har et større sortiment og samtidig har stor viden og erfaring og dermed kan hjælpe med de interne og eksterne processer.

Gentagelse gør mester

Når din virksomhed vælger at sætte ekstra fokus på lageroptimering, ligger den største del af arbejdet i opstartsfasen, men lageroptimeringen er naturligvis en løbende proces. Derfor bør du regelmæssigt gennemgå ovenstående guide, så dit lager hele tiden er tilpasset til dine nuværende behov.

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Denne artikel er del af et tema:

Tema om materialehåndtering & datafangst

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Resten af ledelsen skal også forstå ESG

22.11.2024SCM.dk

Industrispecialist opkøber endnu en værktøjs-aktør

20.11.2024Logicenters

Sponseret

Logicenters expands in Denmark with a new logistics center

Unused potential for Nordic companies – 23 billion euros tied up in unnecessary inventory

20.11.2024Optilon Danmark

Sponseret

18.11.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

15.11.2024WITRON Group

Sponseret

Successful change management in logistics automation

15.11.2024SCM.dk

53,8 millioner iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

14.11.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Coolshop optimerer logistikken med Geek+

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online