Guide: Fem trin til at opnå effektiv lageroptimering

Virker det uoverskueligt at komme lagerets døde c-varer til livs, at få styr på hele lagerbeholdningen af dine c-varer og i det hele taget få optimeret lageret bedst muligt, så fat mod. Her følger en lavpraktisk guide i fem trin til effektiv lageroptimering, så du ikke bliver styret af dit forbrug, men derimod styrer dit forbrug.

18.09.2018

Jesper Batsberg, konceptansvarlig, Sanistål, SCM.dk

Jesper Batsberg er konceptansvarlig i produktionsvirksomheden Sanistål. Her står han ved en af virksomhedens Stockmaster lagerautomater..

1: Oprydning: Afskaf produkter, som ikke anvendes eller er udgået

Erfaringsmæssigt anvendes 20 til 30 procent af lagerbeholdningen højest sandsynligt ikke og tager derfor bare plads på lageret. Varer, som ikke er brugt indenfor 12 måneder, bliver ofte aldrig anvendt igen.

Tag tyren ved hornene og lav en koordineret oprydningsindsats, så du både sparer plads og på sigt også tid, når du kun har relevante C-varer på lageret.

2: Varekonsolidering: Justér mængden og sortimentet efter behov

Selv om du rydder ud i de varer, du aldrig bruger, vil der stadig være større eller mindre forskel i forbruget af de resterende C-artikler, som dit lager nu indeholder. Her er et godt råd at sortere produkterne i kategorier. Eksempelvis kan de deles i tre bunker, som afspejler frekvensen af forbruget:

  • Kategori 1 (lav) består af varer, som bruges sjældent
  • Kategori 2 (middel) består af varer, som bruges månedligt
  • Kategori 3 (høj) består af varer, som bruges ugentligt eller dagligt

 3: Systematik: Skab gennemsigtighed

Skabe yderligere gennemsigtighed på lageret ved at placere aktuelle produkter systematisk på hylder, reoler og skabe. Det giver måske sig selv, men i dagligdagens travlhed kan lagerhåndteringen ende med at blive styret af dårlige vaner og kortsigtede løsninger, som i sidste ende kan sende dig tilbage til udgangspunktet – et uoverskueligt lager.

Placér produktgrupper efter størrelse og varens hyppighed. Faste produktlokalisationer kan fx markeres med labels eller farvekoder, hvilket skaber et godt overblik for vare ind- og udlevering. Du er nu heller ikke længere afhængig af ’stedkendte’ lageransvarlige. Ordenen ligger i systematikken.

4: Strategisk placering

Der går nemt meget tid med at gå til og fra lageret, hvis ikke det er tilgængeligt, hvor man faktisk udfører sine opgaver. Placér derfor hylder, reoler og skabe strategisk på lageret eller uden for lageret for at minimere transport og tidsspilde. Alt efter omstændighederne kan du lave flere men målrettede decentrale lagerbeholdninger, placeret hvor varerne er mest relevante.

Medarbejderne sparer tid, når varerne er tilgængelige, og virksomheden opnår øget produktivitet og bedre serviceniveau, uden det løbende koster ekstra arbejde. På engelsk taler man om at reducere walk & wait-time og om at optimere ved at placere varerne efter princippet om point-of-use.

5: Automatisér processer

I stil med at skabe gode vaner gennem systematik, så kan du opnå godt overblik og gennemsigtighed over sit flow ved at automatisere processerne. Det gælder såvel de interne som de eksterne processer.

Internt:

  • Standardisér indkøbsprocesser. Findes der ikke software eller digitale værktøjer til dette, så standardisér arbejdsgangene mest muligt.
  • Minimér indkøb. Dette sker naturligt som følge af, at du får bedre overblik over din lagerbeholdning og dit forbrug og flow. Du undgår at skulle købe ekstra ind ”for en sikkerheds skyld”, fordi du nu har overblik over din interne efterspørgsel og udbud.

Eksternt:

  • Samarbejd med få, effektive leverandører, som har et større sortiment og samtidig har stor viden og erfaring og dermed kan hjælpe med de interne og eksterne processer.

Gentagelse gør mester

Når din virksomhed vælger at sætte ekstra fokus på lageroptimering, ligger den største del af arbejdet i opstartsfasen, men lageroptimeringen er naturligvis en løbende proces. Derfor bør du regelmæssigt gennemgå ovenstående guide, så dit lager hele tiden er tilpasset til dine nuværende behov.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Denne artikel er del af et tema:

Tema om materialehåndtering & datafangst

Relateret indhold

02.04.2025Global AGV

Sponseret

Ny førerløs truck giver ny frihed

31.03.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Lille label, stor fortælling: en artikelserie om linerless labels

31.03.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Rejsen for en lager-label – sådan optimerer du dit lagerstyringssystem

28.03.2025Bring

Sponseret

Sådan kan automatiseret 3PL lager optimere din Last Mile-logistik

27.03.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Effektivitet og præcision i én kompakt løsning med Counterbalance AGV

25.03.2025SCM.dk

NTG opkøber DTK og udvider ydelseskataloget

25.03.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde el-truck bidrager til bæredygtighed hos Petersen Tegl

20.03.2025SCM.dk

JYSK reducerer CO2e-udledning med solceller

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Toyota Material Handling A/S
Messe
Toyota Material Handling deltager på Transportmessen 2025

Mød os på på Transport 2025, som finder sted i Messecenter Herning d. 3-5. april. Få gratis adgang til messen – brug blot koden toyota2025, når du bestiller dine billetter online. Vi glæder os til at byde dig velkommen ved stand M9600.

Dato

03.04.2025

Tid

09:00

Sted

Herning Messecenter

Brother Nordic A/S
Messe
Transport 2025

Skandinaviens førende fagmesse inden for transportbranchen.

Dato

03.04.2025

Tid

09:00

Sted

Messecenter Herning

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Få styr på VSME - EU's nye frivillige standard for bæredygtighedsrapporting

EU-Kommissionen har for nyligt lanceret den såkaldte Omnibus-pakke, der skal forenkle kravene til virksomhedernes bæredygtighedsrapportering og styrke EU’s konkurrenceevne.

Dato

03.04.2025

Tid

11:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Få styr på VSME - EU's nye frivillige standard for bæredygtighedsrapporting

EU-Kommissionen har for nyligt lanceret den såkaldte Omnibus-pakke, der skal forenkle kravene til virksomhedernes bæredygtighedsrapportering og styrke EU’s konkurrenceevne.

Dato

03.04.2025

Tid

11:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Intern Auditor

På ISO 14001 Intern Auditor træner du forskellige auditeringsteknikker og -værktøjer, og hvordan du udfører intern audit af din virksomheds miljøledelsessystem i henhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

07.04.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Consafe Logistics
Webinar
Automation implementation fra A til Z

With warehouse automation set to double by 2030, many companies are prioritizing automation—but key questions arise. What should you automate and why? When should you involve your automation vendor? What are the critical success factors?

Dato

08.04.2025

Tid

10:00

Sted

Online